Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Отново обсъждат затворени кокпити след катастрофите на Спа

Отново обсъждат затворени кокпити след катастрофите на Спа

38
0
Фернандо Алонсо

Катастрофата от началото на Гран при на Белгия предизвика наново дебата за ползване на затворени кокпити във Формула 1, както и за стандартите за сигурност в съвременния автомобилен спорт. Лотус-ът на Ромейн Грожан излетя във въздуха и премина на сантиметри от главата на Фернандо Алонсо (Ферари) в мелето преди първия завой на пистата Спа. За щастие инцидентът се размина и тежки контузии нямаше, но гледката бе потресаваща.

Извадихме късмет, че нищо не удари Фернандо по главата – каза шефът на Скудерията Стефано Доменикали.

Той заяви, както и Алонсо по-рано, че критериите и изискванията за поведение на пистата трябва да се налагат още от малките формули, за да придобият младите пилоти нужния опит по пътя си към Формула 1.

Беше крайно рискова ситуация. Да видиш летящите навсякъде отломки на сантиметри от каската на Фернандо бе спиращ дъха момент – допълни техническият шеф на Ферари Пат Фрай.

Предпазването главите на състезателите при подобни катастрофи тревожи Формула 1 от дълго време. Досега изглеждащи ужасяващо инциденти са се разминавали само с натъртвания и охлузвания благодарение на изключително високите стандарти за сигурност в спорта, но работата в тази насока продължава непрекъснато.

В F1 няма смъртен случай от черния уикенд на Имола през 1994 г., когато загинаха Роланд Ратценбергер и трикратният шампион Аертон Сена, но рисковете са видими за всички. Пилотът на Ферари Фелипе Маса се размина по чудо със сериозни последствия при удар по каската от излетяла от кола пред него пружина. Вчерашната катастрофа е още едно доказателство за това колко опасен е спортът.

ФИА проведоха тестове на затворени кокпити, наподобяващи кабините на изтребителите (за които ClubS1 писа по-рано този сезон), както и изтеглена напред предпазна структура със скоби, която да пази пилота от фронтален удар на каската. Те обаче носят свои рискове.

– Работим заедно с федерацията, за да намерим правилната форма на защита. По изпробваните досега неща има някои проблеми. Трябва да внимаваме с всички тези устройства. Но се трудим упорито, за да открием възможно най-правилното решение. Работим наистина много упорито – обясни Доменикали.

Според колегата му от Макларън Мартин Уитмарш затворените кокпити не са решение. Той сподели, че мнозина не осъзнават как те биха могли да направят определена ситуация по-опасна, отколкото е.

– Може да сложиш стъклена кутия върху пилотите, но не и да претендираш, че след това ще са в безопасна среда – допълни англичанинът.

Той даде за пример безбройните проучвания в авиацията относно ефектите от попаднали на пътя на самолети птици. При закритите кокпити съществуват и други проблеми – намаляване на зрителното поле, преобръщане на автомобили, риск от задушаване с дим в затвореното пространство в случай на пожар и т.н.