Еднообемният автомобил Zafira поставя нов стандарт за напълно интегрирана организация на вътрешното пространство и гъвкавост с представянето на уникалната формула на Opel Flex7. Това се случва през 1999 г., когато авангардната концепция на седалките започва своя път към успеха със старта на производството на Zafira и е усъвършенствана при представянето на следващото поколение през 2005 г.
Успехите идват бързо. Продадени са 2,2 милиона автомобила от първото и второто поколения на Zafira, преди Zafira Tourer -„луксозният салон на колела“, представен през 2011 г. да предложи перфектното съчетание на функционалност и комфорт.
Успешната формула Flex7 по същество е същата, каквато бе и през 1999 година: постигане на максимална гъвкавост в интериора без необходимост от изваждане на седалките. При първото поколение на Zafira двете седалки на третия ред могат да бъдат индивидуално и изцяло сгънати, оформяйки по този начин равен под на багажното отделение. За постигане на впечатляващия багажен обем от 1,700 литра водачът трябва просто да сгъне седалките от втория ред и след това да ги измести към първия. За едва 15 секунди Zafira може да бъде трансформирана от седемместен в двуместен автомобил.
– Искахме всичко да бъде колкото се може по-лесно и безпроблемно – отбелязва Франк Леополд, мениджър инженерингова група за иновации, концептуални модели и авангардни концепции, както и „баща“ на концепцията Flex7. – Представихме си като типичен клиент майка държаща детето си, на която й се налага да промени конфигурацията от седалки. Никой конкурент не предлагаше сравнима по своите възможности концепция. Изведнъж дори големите пазарувания се превърнаха в едно приятно преживяване, защото не бе необходимо да се търси място и начин за наместване на покупките в автомобила. А благодарение на високата позиция и щедрото оразмеряване на седалките пътуването със Zafira бе комфортно начинание.
С представянето на Flex7, времената на изваждането и преместването на масивни седалки в името на осигуряване на повече пространство приключват за Opel. Дори в наши дни, 15 години по-късно подобни решения не са често срещани сред конкурентите.
За второто поколение на Zafira, представено през 2005 година, инженерите на Opel оптимизират управлението на втория ред седалки така, че да могат да бъдат сгъвани в пропорция 40:20:40, позволяваща комфортно настаняване на възрастни на индивидуалните външни седалки. След това през 2011 година, въвеждането на Flex7 Plus превръща новата Zafira Tourer в безкомпромисен майстор на гъвкавостта. Докато третият ред седалки все така може да бъде сгънат до ниво на равен под в багажното отделение, конструкцията на втория ред е напълно променена. Вече не се използва обща конфигурация, а организация с три отделни, индивидуални седалки, които могат да бъдат сгънати, като по този начин се създава по-голям напълно равен под. Трите седалки са конструирани така, че да се плъзгат надлъжно с ход от 210 мм независимо една от друга. Със сгъването на втория ред седалки максималният товарен обем се увеличава до 1,860 литра.
– С този гъвкав интериор Zafira Tourer е също идеален за бизнес пътувания, факт който го превръща в нещо повече от семеен ван – отбелязва Леополд.
Акцентите в Zafira Tourer е опционалната система с разположение на седалките като в луксозен салон, която осигурява на пътниците на втория ред щедро оразмерено пространство сравнимо с това на луксозна лимузина. Интелигентният и лесен за манипулации механизъм със сгъване/въртене трансформира вертикалната част на средната седалка в комфортна облегалка за ръцете на пътниците на външните седалки, които от своя страна могат да се плъзгат с до 280 мм назад, осигурявайки най-добрата в тази насока стойност в класа и съответно допълнително пространство за краката. Освен това седалките могат да се плъзнат с 50 мм навътре към централната линия на автомобила – една истинска новост за сегмента, осигуряваща щедро пространство за раменете на пътниците.
С появата на системата Flex7 през 1999 г. в моделите на Opel е интегрирана цяла серия от гъвкави интериорни концепции. Концепцията на седалките FlexSpace, на вратите FlexDoors и на централната конзола FlexRail в Opel Meriva, както и системата за превоз на велосипеди FlexFix и сгъващите се вертикални части на седалките FlexFold в Astra Sports Tourer имат своите корени в системата Flex7 на първата Opel Zafira.
– Нашата цел бе да предложим иновативни решения, които да са подходящи за всеки един модел в гамата – независимо дали става дума за такива, които пазят гърба, осигуряват удобство за семейството или са елемент от дооборудването на автомобила – отбелязва Леополд.