Opel разкри детайли за своя нов трицилиндров бензинов двигател на колоквиума в Аахен (Германия). Чист, хармонично работещ и тих, напълно новият трицилиндров двигател на Opel 1.0 SIDI ще промени критериите за хармонична работа за 3-цилиндров мотор, когато направи своя дебют в Opel Adam през следващата година. Еднолитровият бензинов турбомотор не само е екологичен и опазващ околната среда, но работи с копринена мекота, предлагайки ниво на шум и вибрации по-добро от това на множество четирицилиндрови агрегати.
Със своите 85 кВт/115 к.с. и високо ниво на въртящ момент още при ниски оборотни режими (166 Нм в диапазона от 1800 до 4700 об./мин) този двигател не се ограничава от своя „джобен“ формат. Следователно той предлага по-добро ускорение при ниски оборотни режими от това на по-големи двигатели с подобна мощност но има по-нисък разход на гориво и емисии на CO2. Например, в сравнение с актуалния 1,6-литров двигател с атмосферно пълнене на Opel, новият 1.0 SIDI Turbo (Spark Ignition Direct Injection, бензинов двигател с директно впръскване) предлага същата максимална мощност, но с 30 процента по-висок въртящ момент и с 20 процента по-нисък разход на гориво.
Авангардните технологии включват директно впръскване с високо налягане, изключително компактна система за принудително турбопълнене, променливо газоразпределение и лека алуминиева конструкция с интегрирани в главата изпускателни колектори. Множество мерки за „саунд инженеринг”, които имат принос за по-хармоничната работа на двигателя включват конструиран с отчитане на акустичните фактори цилиндров блок, монтиран в картера балансиращ вал, структурна изолация на системата за впръскване на гориво; специална назъбена верига и капак на двигателя конструиран за поглъщане на шума.
1.0 SIDI Turbo е първият от новото семейство три- и четирицилиндрови бензинови двигатели в класа под 1.6 литра, които са създадени така, че да отговорят на изискванията на клиентите за мощни и икономични даунсайзинг агрегати. Той прави своя дебют в Opel ADAM следващата година заедно с напълно новата шестстепенна механична предавателна кутия. Всички версии на 1.0 SIDI Turbo са създадени така, че да функционират със Start/Stop система и се очаква емисиите им на въглероден двуокис в комбиниран цикъл да са значително по-ниски от 100 г/км.
– При разработването на този малък двигател ние си поставихме за цел не само да намалим разхода на гориво и емисиите на CO2. Искахме да покажем, че един трицилиндров мотор може да бъде хармоничен и балансиран като четирицилиндров и дори повече от това – отбелязва д-р Матиас Алт, главен инженер на отдела за малки двигатели на Opel. – Работихме много по въпросите на баланса, шума и вибрациите, които са типични за конвенционалните трицилиндрови двигатели и сме уверени, че клиентите ще останат изненадани от резултата. Това е много приятен трицилиндров агрегат, който не прави компромиси с удоволствието от шофирането.
При създаването на този двигател глобалните инженерни екипи на Opel, впрягат общите си усилия и експертна компетентност и започвайки проекта си от нулата, насочват усилията си към внедряване на серия от решения за елиминиране на типичното за трицилиндровите двигатели вертикално клатене в двата края на машината. В резултат от това 1.0 SIDI Turbo генерира звуков фон близък до този на четирицилиндров агрегат, а това го позиционира като създаващ нов стандарт за хармоничност на работата сред трицилиндровите мотори.
1.0 SIDI Turbo е динамичен агрегат, генериращ с 30 процента по-висок въртящ момент от този на актуалния 1.6 литров двигател с атмосферно пълнене на Opel при същата максимална мощност от 85 кВт/115 к.с. Максималният въртящ момент от 166 Н, който е наличен в широк диапазон от оборотни режими от 1,800 до 4,700 об./мин., като максималната мощност се постига при едва 5,200 об./мин. Това е двигател, който е малък по своите размери, но голям от гледна точка на своите динамични качества.
1.0 SIDI Turbo е и изключително пестелив, изразходвайки с 20% по-малко гориво в сравнение с 1,6-литровия мотор. В Opel ADAM, той ще отделя емисии на CO2 от под 100 г/км, изразходвайки в комбиниран цикъл едва около 4.0 л/100 км.
Представянето на 1.0 SIDI Turbo е най-новото решение на Opel в областта на двигателите, което от своя страна е част от огромната програма за подновяване на гамата от задвижващи агрегати на Opel, включваща представянето на 13 нови двигателя в периода от 2012 до 2016 г., както и гама от нови трансмисии. Програмата вече стартира с представянето на първия 1,6-литров двигател със среден работен обем от гамата бензинови и дизелови мотори. 1.0 SIDI Turbo е първият от новата гама модулни бензинови мотори включваща три и четирицилиндрови агрегати с работен обем по-малък от 1.6 литра. Всички варианти на тези нови двигателни фамилии ще се произвеждат във високотехнологичния завод на Opel в Сентготард (Унгария), където бензиновите и дизеловите двигатели се сглобяват на обща поточна линия.