Когато преди 25 години през април 1989 година Луис Р. Хюджис поема управлението на марката Opel той бива посрещнат от безброй задачи за изпълнение, но вниманието му веднага се насочва към каталитичните конвертори (популярни като катализатори). Неговото първо решение на ръководния пост е и първото по рода си сред масовите автомобилни производители в Европа – серийно оборудване на всички бензинови двигатели в гамата на компанията Opel с катализатори.
Към средата на 1989 г. 19 oт всеки 20 продадени автомобила на Opel с бензинови двигатели имат серийно вградени каталитични устройства, което доказва правилността и навременността на взетото от Хюджис решение, подкрепено от нарастващата загриженост на обществото за околната среда, държавните данъчни облекчения, както и от немалката предприемаческа прозорливост на висшия мениджър.
Към днешна дата нивото на емисиите показва драстично намаление – количествата съставляват по-малко от 10% oт тези в периода преди въвеждането на катализаторите, а марката Opel е решена да ги намали още повече
– Ние сме сред водещите компании в разработката на технологии, намаляващи вредното въздействие върху околната среда и за намаляване на т.нар. „въглероден отпечатък” на нашите автомобили. Tези цели се изпълняват не само чрез непрекъснато усъвършенстване на технологията на каталитична обработка на газовете, но и посредством проектирането на екологично чисти и енергоефективни двигатели – отбелязва по този повод Майкъл Ф. Ейбълсън, вицепрезидент инженеринг на GME. – В периода между 2013 и края на 2016 година, марката Opel ще представи на пазара три изцяло нови фамилии от двигатели и 13 нови варианта, сред които много икономични версии с още по-ниски равнища на емисиите. В допълнение към това, компанията действа проактивно и представя на пазара модели, които демонстрират много по-ниски от тези на официално изискваните от нормативните ограничения нива.
Груповият мениджър на отдела за инженерни разработки, свързани с нормативните продуктови регулации Андреас Диндорф хвърля светлина върху мотивите, довели до серийното внедряване на каталитичните конвертори през 1989 г.:
– Автомобилите, оборудвани с катализатори бяха по-екологични и носеха на собствениците си данъчни облекчения. Освен това като част от General Motors ние се възползвахме от опита и технологиите разработени и използвани на пазара в САЩ, където катализаторите вече бяха включени в нормативните предписания и поради тази причина бяхме по-добре подготвени да извършим този скок.
Работата по проекта в Opel започва още през 1984 година и марката е единствената европейска автомобилна компания, която представя катализатор европейско производство в модела Opel Ascona с 1,8-литров бензинов двигател, създаден за германската полиция и предаден официално на 7 декември същата година.
– Направихме големи стъпки в конструктивното развитие на конверторите с цел да осигурим максимална степен на защита на околната среда – споделя Роланд Маухер, водещ инженер в екипа на отдела за компоненти за системи за управление на двигателите (EMS). – Диагностиката също се развива и при съвременните катализатори разположени на входа и изхода сензори се грижат за осигуряване на правилната работа на системата. Сред другите съществени промени е включването на каталитичните конвертори в състава на изпускателния колектор, с което ефективността им се увеличава чувствително. Opel провежда последователна политика за постигане на водеща позиция по отношение на защитата на околната среда.
Опазването на околната среда придобива все по-голямо значение, а употребата на автомобилни катализатори е задължителна в Европейския съюз от 1992 г. Намалението на емисиите между първоначалната норма Euro 0 до Euro 6 може да се окачестви като грандиозно.
– През тази година, изискванията на нормата Euro 6 стават задължителни за всички нови автомобили и ще доведат до ново съществено намаляване на емисиите. При Euro 6 ограниченията на емисиите при бензиновите и при дизеловите двигатели ще бъдат много близки и строги. Основната насока на новата регулаторна норма определено цели по-строга изпитателна процедура и затягане на изискванията при диагностика. Навлизаме в нова фаза в развитието – отбелязва Диндорф. – Вече не става дума за това дали автомобилите са екологично чисти или замърсяват околната среда – днес всички са относително чисти и стават все по-чисти.