Възможно ли е предните светлини да се насочват от погледа на водача? Този въпрос може все още да звучи като научна фантастика през настоящата Международна година на светлината, обявена от Обединените нации, но всъщност съвсем не е толкова далеч от реалността.
Инженерите на Opel вече работят активно върху разработката на автомобилни светлини за утрешния ден – със своята технология за следене на движението на очите, Opel представя бъдещето на съобразените с конкретните условия системи за осветяване и за пореден път поема ролята на пионер в областта на светлинните технологии. Tака се поставя началото на третото поколение адаптивни автомобилни светлини, което ще бъде представено след актуалната, високо оценена и отличена с многобройни награди биксенонова система AFL+, предлагаща до 10 светлинни функции в повечето модели на марката Opel, както и след светлините с матрична LED система на Opel, които скоро ще влязат в серийно производство.
“Работата върху практическото осъществяване на идеята за контрол на насоката и интензивността на светлинния поток в зависимост от посоката на погледа на водача при нас тече от около две години. Колкото повече разкриваме и вникваме в предимствата на тази технология, толкова по-активно се развива нашият съвместен проект,” отбелязва Инголф Шнайдер, директор на отдела за светлинни технологии в Opel, очертавайки рамките на уникалното сътрудничество между специалистите в Международния технологичен развоен център на Opel и техните колеги от Техническия университет в Дармщат (Германия).
Основната цел на проекта е била създаването на опростена система, пригодна за използване в сериен автомобил. За разлика от специализираните решения за проследяване на погледа с висока точност, които налагат използване на пет до десет отделни камери, първоначално в проекта се използва само една, най-проста уебкамера. Фокусирана върху главата на водача, тя се концентрира върху няколко основни точки като носа и очите, за да регистрира движението, а оттам и посоката на погледа на човека зад волана.
След това системата трансформира набраната информация в електронно предавани команди за електрическите изпълнителни модули, променящи светкавично насочването на осветителните тела в предните светлини. Но макар че с този метод специалистите са успели да постигнат доста точно водене на светлините с поглед, изчисляването на данните все още било твърде бавно, а честотата на записа на уебкамерата – твърде ниска, за да отговори адекватно на предизвикателствата на бързо изменящата се пътна обстановка.
Пробивът в разработката идва с оптимизацията на работните параметри на камерата и адаптирането на програмния алгоритъм за следене на движението на очите. Сега камерата е придружена от периферни инфрачервени сензори и централни фотодиоди, които в комбинация позволяват сканиране на очите на водача с честота над 50 пъти в секунда в условия на ниска осветеност и тъмнина. В същото време много по-бързата обработка и трансфер на данните дава възможност за практически мигновена реакция от страна на изпълнителните модули, които се грижат за вертикалното и хоризонтално насочване на предните светлини.
Oстава само един проблем. В реалния живот, окото на водача напълно естествено и несъзнателно прескача от една точка на фокусиране към друга. Ако на предните светлини им се позволи да следват прецизно тези движения, светлинните лъчи пред автомобила биха подскачали произволно наоколо – нещо напълно недопустимо както от гледна точка на водача, така и за другите участници в движението. “За да преодолеем този проблем, ние успяхме да разработим усъвършенстван алгоритъм за изчакване и отлагане на реакцията, гарантиращ достатъчно плавно движение при смяната на посоката на светлинния сноп пред автомобила,” обяснява Шнайдер. “Другото голямо предимство бе отпадането на необходимостта от индивидуална калибрация на сензора за проследяване на движението на очите за всеки отделен водач. Системата работи перфектно с всеки, който седне зад волана независимо от неговия ръст.” Дори когато водачът отклони за момент погледа си от пътната обстановка отпред, лъчите на предните светлини винаги остават да следват посоката на движението. Tова на свой ред е постигнато чрез програмиране на късите светлини по начин, който да осигури необходимата минимална степен на осветяване на платното пред автомобила.