Начало Други Opel ще участва със 17 автомобила в Oldtimer Grand Prix

Opel ще участва със 17 автомобила в Oldtimer Grand Prix

36
0

Марката Opel и прочутата писта Нюрбургринг са практически неразделни и споделят дълга съвместна традиция. През 1969 година Opel обявява своето завръщане в света на моторните спортове след дълга редица предвоенни успехи по състезателните писти. Автомобилният производител от Рюселсхайм отбелязва своето завръщане с провеждането на надпреварите от своята първа маркова купа на пистата Нюрбургринг съвместно с Германския автомобилен клуб AvD (Automobilclub von Deutschland) в рамките на провеждането на състезанието за Голямата награда на Германия. Следват многобройни титли в международни и национални надпревари и пистови шампионати за туристически автомобили.

Тази година Opel връща своите легендарни състезателни автомобили обратно на пистата Нюрбургринг за участие в 42-тата Oldtimer Grand Prix, организирана отново от AvD. Марката от Рюселсхайм ще представи общо 17 състезателни автомобила, подбрани от богатата над 100-годишна история в областта на моторните спортове. Най-старият болид е моделът Opel Motorwagen 10/12 PS от 1903 година, a най-новият – Corsa OPC от актуалното четвърто поколение. Класическите пистови болиди и автомобилите от рали шампионатите от 60-те и 70-те години като Rekord C “Черната вдовица“, Rallye Kadett, Manta A Irmscher, Ascona B Group 2 и Kadett C GT/E, също ще се погрижат за създаване на мост между миналото и настоящето.

Докато новото, пето поколение на Corsa е готово за старт и ще отбележи световната си премиера на автомобилния салон в Париж в началото на месец октомври, по-ранните спортни версии на Corsa ще привлекат вниманието на феновете на пистата Нюрбургринг. В съответствие с тазгодишното мото “Corsa – класика в жълто“, моделите Corsa A Spider, Corsa A Cup и Corsa A GSi, както и други класически версии като Corsa C Rallye, Corsa Race Camp и актуалната Corsa OPC, също ще вземат участие в събитието.

Използващата предно предаване Corsa A от 1982 година ще бъде придружена от извънредно впечатляваща концепция. Още преди новият компактен модел да бъде представен официално през лятото на 1982 година, моделът Corsa Spider възпламенява искрата на публичното внимание, демонстрирайки негова спортна версия на модела. Откритият четириместен Corsa Spider може да бъде трансформиран в двуместен и дори в едноместен спортен болид с помощта на усилените със стъкловлакна полимерни панели на каросерията. Моделът Spider използва ролбар за защита от преобръщане в стила на състезателните модели от 50-те години на миналия век. В същото време, подчертаните форми на калниците, разположените по цялата широчина светлини под прозрачен панел от опушено стъкло и перлено бялото лаково покритие превръщат Spider в типичен представител на неговото време.

Моделът Corsa Cup прави своя дебют през 1983 година. Всъщност Kadett D и Corsa A се състезават един срещу друг в шампионата ONS Opel Junior Cup – наследник на серията Kadett Cup, представена през 1979 година с цел развитие на аматьорския спорт и младите таланти. Моделът Kadett 1.3 разполага със 75 к.с., докато мощността на Corsa Cup е 70 к.с. Първите състезания и ралита се провеждат през 1985 година, а наградният фонд достига 100 000 германски марки. Победителят в шампионата Junior Cup в края на сезона получава за награда Corsa 1.3 S. През 1988 година е представен нов топмодел в гамата на Corsa – версията Corsa A GSi разполага с 1.6-литров двигател с максимална мощност 101 к.с. и максимална скорост 186 км/ч. Моделът остава в гамата на Corsa до 1992 година, когато е представено поколението Corsa B.

Corsa C е представена през 2000 година, a вариантът Corsa Super 1600 прави своя дебют на автомобилното изложение Essen Motor Show през същата година. Tази нова рали версия на Corsa се задвижва от 1.6-литров четирицилиндров двигател с четири клапана на цилиндър, максимална мощност 200 к.с. и подобно на своите предшественици е конструиран с цел да предостави достъпни възможности за практикуване на моторни спортове както на асфалтова писта, така и по макадамови отсечки.

Актуалното четвърто поколение Corsa OPC се предлага на пазара от 2007 година. Със своя 1.6-литров четирицилиндров бензинов турбодвигател, най-спортната и екстремна версия на Corsa D предлага максимална мощност от 192 к.с. В палатката на Opel на пистата Нюрбургринг тя ще бъде демонстрирана в лицето на версиите Corsa OPC и OPC Race Camp, които представят още една достъпна рецепта от Opel за непрофесионалните автомобилни състезатели.

Ще бъдат представени също и три исторически състезателни болида на Opel, които да отбележат раждането на моторните спортове в Рюселсхайм. Най-старият от тях използва технологичната основа на първия Motorwagen 10/12 PS на Opel, произведен през 1903 година. През същата година този тип автомобил спечелва “лекия” клас II (за автомобили с максимална мощност до 10 к.с.) в състезание на хиподрума Нидеррад във Франкфурт, Германия. Болидът е пилотиран от Фриц Опел, а в ролята на навигатор е прочутият пилот на Opel Карл Йорнс, който по-късно ще спечели в кариерата си цели 288 състезания. Демонстрационният екземпляр на белия състезателен болид 10/12 PS е реставриран от Opel Classic и е изключително прецизна и внимателно изпълнена в детайлите възстановка на историческия модел от 1903 година.

Вторият автомобил е оригинален Grand Prix болид от 1913 година. Предшественикът на днешните състезателни автомобили във Формула 1 е сред най-модерните конструкции за този период от историята, използващ 4.0-литров, четирицилиндров двигател с 16 клапана (в обратно V-образно разположение) и горно разположен разпределителен вал с ангренажно задвижване от вертикален вал.

Само една година по-млад е състезателният автомобил и рекордьор с 12.3-литров двигател, използващ технологиите на Grand Prix болида от 1913 година, сред които и авангардните четири клапана на цилиндър. Със своя гигантски двигател, този забележителен автомобил с максимална мощност от 260 к.с. бележи своеобразен връх в технологичното развитие – нито един друг модел в историята на марката Opel не използва двигател с по-голям работен обем от този гигантски състезателен модел от 1914 година, който отбелязва своята състезателна премиера едва след приключването на Първата световна война. През 1926 година, Opel прекратяват официалната заводска поддръжка на състезателни отбори в областта на моторните спортове.

Първите стъпки на марката Opel за завръщане в автомобилния спорт се извършват донякъде тайно и неофициално. На 15 септември 1968 година, на стартовата решетка на пистата Золдер в Белгия застава състезателен Opel Rekord с мощност 150 к.с., за да вземе участие в пистовата надпревара в Група 5. Никой в този момент не знае, че този специален Rekord C е произведен без официалното знание на управителния съвет на Opel. В същото време този състезателен екземпляр се радва на възможно най-силната подкрепа от страна на всички в компанията.

Идеята за създаване на нов състезателен автомобил на Opel се заражда от новите бляскави дизайнери на компанията в лицето на Чарлз “Чък” Джордан и Анатол Лапен. Под ръководството на Лапен, състезателният Rekord е произведен в студиото за авангардни разработки на стилистичния център на Opel в Рюселсхайм. Целта е създаването на образец, който да привлече вниманието и да насочи интереса на потенциалните клиенти към новите, динамични модели на Opel като Rallye Kadett и Opel GT. За технологична основа на състезателната машина е използван моделът Rekord C 1700 седан с две врати, a черното лаково покритие и емблематичното жълто „око на Opel” напомнят за задвижвания от ракетен двигател състезателен Opel’s RAK 2 от 20-те години на миналия век.

Независимо от някои успехи, краят на заводски поддържаните отбори в автомобилния спорт постепенно наближава. В даден момент в General Motors разбират за неофициалната дейност на Opel и след финала на сезона проектът е спрян. Една година по-късно обаче, Opel получават разрешение да стартират своя първи марков шампионат. Четиридесет години по-късно в Opel Classic в Рюселсхайм започва възстановяването на “Черната вдовица” с използване на оригиналните конструктивни спецификации и чертежи.

В по-късните години, състезателните автомобили на Opel вече не са черни, а се отличават с жълтия цвят на специализираните върху продуктите на марката тунинг компании Steinmetz и Irmscher. Рали автомобилите от Рюселсхайм стартират в състезанията от Европейския шампионат и националните състезателни серии на асфалт и макадам с жълто-черна и жълто-бяла окраска на каросериите. Седем от автомобилите, които Opel Classic ще изложат в новата падок зона на пистата Нюрбургринг, отразяват именно тази епоха от развитието моторните спортове в Opel.

Началото ще бъде поставено от модела Kadett B. През 1970/71 година тунинг фирмата Steinmetz от Рюселсхайм започва да предлага състезателен комплект оборудване за модела Kadett Rallye 1900. Вследствие на модификациите по ходовата част, промените във вътрешното оборудване и използването на двигателя с максимална мощност 106 к.с. от Opel Rekord C Sprint, на бял свят се появява моделът Rallye Kadett 1900 Sprint. Шведският пилот Андерс Куленг е сред автомобилните състезатели, които започват професионалната си кариера зад волана на Opel Kadett B като част от отбора на шведските вносители на марката Opel.

Подготвеният от фирмата Irmscher модел Manta A е друг представител на “жълтото поколение” в колекцията на Opel Classic. Създаденото в съответствие със състезателния регламент за Група 2 спортно купе, което посетителите ще могат да видят, е много близко до автомобила, пилотиран от професионалните звезди Рауно Аалтонен и Валтер Рьол в маратонската пистова надпревара за 24-те часа на Спа в Белгия през 1975 година.

На форума ще бъде изложен и екземпляр от модела Ascona A. Teхнически близък до Manta, този модел е легендарна звезда на небосклона на състезателната дейност на марката Opel. През 1974 година, Валтер Рьол и неговия навигатор Йохен Бергер печелят титлата в Европейския рали шампионат с Ascona A с мощност 206 к.с. от отбора на Opel Euro Dealer. През следващата година те отново коват история, спечелвайки гръцкото Рали Акрополис и дарявайки марката Opel с първата победа в състезание от Световния рали шампионат. Наследник на Ascona в рали спорта става моделът Kadett C GT/E, който също е част от класическата колекция на марката от Рюселсхайм. Неговият жълто-бял събрат в лицето на спортното купе Kadett C GT/E се радва на забележителна кариера в Германския рали шампионат с екипажа на Ахим Вармболд и Вили-Петер Пиц, който се състезава в Група 1 за близки до серийните автомобили болиди. През 1976 година, моделът Kadett C GT/E отбелязва значителни успехи в тази категория, осигурявайки на марката Opel втората позиция в класацията на конструкторите в Световния рали шампионат.

През 1979 година, моделът Kadett е заменен от Ascona B и за втори път след 1974 година отбор на Opel се изкачва на върха в Европейския рали шампионат. След 17 кръга в серията, пилотът Йохи Клайнт и неговия навигатор Гунтер Вангер си осигуряват победата в генералното класиране. Tехният шампионски автомобил е Opel Ascona i 2000 със 175 к.с., създаден в съответствие със специалния регламент за туристически автомобили, отива в класическата колекция на марката Opel директно от шампионския подиум. Външно възстановеният в идеално техническо състояние от специалистите на Opel Classic модел още носи оригиналните „бойни рани“ от лютата борба по асфалтовите и макадамови отсечки.

Историческата експозиция на състезателни автомобили на Opel ще придобие напълно завършен вид с модела Commodore B GS/E Сoupé. През 1973 година Валтер Рьол и неговият навигатор Йохен Бергер правят своя дебют в Рали Монте Карло с почти идентичен автомобил от състезателния тим на Irmscher.