Охлаждането ще е най-големият проблем във Формула 1 през сезон 2014 г., когато ще се използват новите двигатели и системи за задвижване в спорта, обясни техническият директор на Катерам Марк Смит.
Промяната в правилата е много сериозна: моторите ще са 1,6 л, турбо, с Energy Recovery System (ERS) и т.н., което налага много по-ранно стартиране на проектите за догодина. Смит разясни, че чисто механичните изменения са големи и това ще има огромен ефект върху инсталациите и монтирането на агрегатите. Най-големи главоболия обаче ще предизвика охлаждането на двигателите.
– Най-голямото предизвикателство от всички ще е охлаждането. Според мен то кара хората в питлейна да се чудят в момента. Сравнително лесно е да намериш решение за охлаждане. Далеч по-трудното е да намериш решение, което освен това да осигурява оптимално аеродинамично представяне – заяви Смит пред formula1.com. – Като цяло системата ще е много различна. Не е като да преминаваме от 3-литров V8 на 3,2-литров V8. Става дума за голяма промяна в архитектурата. Конфигурацията на изпускателната система – в резултат появата и инсталацията на турбото – също е много различна спрямо настоящите. Влияе и върху трансмисията. От предишната турбоера се случиха много промени в двигателите, но тази има сериозно отражение върху целите коли.
Колегата му от Торо Росо Джеймс Кий е съгласен с това мнение. Той разясни още, че изискванията за охлаждането са напълно различни спрямо досегашните:
– Имаме турбо, значително по-голяма система за допълнителна енергия, скоростна кутия, хидравлика, масло и вода за охлаждане. Цялата ситуация е напълно различна от тази, с която сме свикнали. А ние искаме да съберем всичко по възможно най-чистия начин. Има включени нови технологии – просто няма как да се случи пренос от единия към другия вариант. Има и други предизвикателства: лимитът за теглото е по-висок, но точно определен. Звучи тривиално, но не е – всъщност е сериозна задача, тъй като по автомобила има много неща. Самото монтиране на двигателя и останалите компоненти на задвижващата система ни поставят пред още трудности. Има поставени и други лимити. Как се предвиждат прецизно толкова неща? Всичко трябва да се прегледа и да си сигурен, че разбираш добре всички невралгични точки.
Последното голямо предизвикателство, казва още Кий, е болидът да заработи като едно цяло – не като отделни системи.
– За мен е особено ясно забележимо, че взаимозависимостта между отделните части на колата е много по-голяма в проекта за 2014-та, отколкото в настоящите болиди – допълни той.