Участието на задвижваното с електричество Ауди RS Q e-tron е една от централните теми в тазгодишния Дакар. Колата вече спечели етапна победа в ръцете на Карлос Сайнц старши и продължава да бъде обект на множество анализи и коментари
Всяка една от сложните й системи създава нови стандарти в този тип техника, защото никога досега кола на ток не е участвала в подобно изпитание. Охладителната система например е нов еталон за иновативност и ефективност.
„Ауди досега нямаше участие в рали Дакар и първият въпрос, който си зададохме беше как да отведем топлината от колата“, разказва отговорният за охладителните системи в проекта инженер Себастиан Фрьобер. „Започнахме с CFD симулации на аеродинамиката като цяло и след това проектирахме индивидуалните канали за въздуха към и през охладителните елементи.”
Опитът на Ауди със сложни изисквания за охлаждане, като например в трикратния победител в Льо Ман R18 e-tron quattro с хибридно задвижване или от Формула E, е помогнал в този процес. Въпреки това целите са очевидно различни: докато максималната аеродинамична ефективност е водещият приоритет в прототипа за Льо Ман, то в пустинята е най-важно възможно най-доброто отвеждане на топлината и за да се постигне то, са били нужни няколко охладителни кръга за осигуряване на правилните стойности.
Сърцето на електрическото задвижване на тази кола е акумулаторната система с високо напрежение. За да поддържа правилната температура, Ауди използва охлаждаща течност, наречена Novec, която не провежда никакви токове. Тази нискотемпературна верига има радиатор под предния капак.
Our results and current standings from today. The third top three results in succession for Carlos Sainz and Lucas Cruz in the 2022 @Dakar Rally.
>> https://t.co/i5Tnh0Pbjz#FutureIsAnAttitude #AudiDakar #Dakar2022 #RSQetron pic.twitter.com/NNG9J3XFTW
— Audi Sport (@audisport) January 5, 2022
Двигателят с вътрешно горене е механично свързан с MGU, който генерира електричеството за батерията с високо напрежение
Тя прехвърля енергията си към два други модула MGU – единият задвижва задните колела, а другият – предните. Когато потокът на мощността е обърнат – тоест по време на спиране – и двата модула възстановяват енергията и я подават обратно в акумулатора. Тези три модула MGU са свързани чрез друга собствена нискотемпературна верига. Тя понижава топлината през левия радиатор в предния край на автомобила. Нискотемпературните вериги представляват много специално предизвикателство за инженерите. Докато дори при ярко слънце има добър охлаждащ ефект в много по-горещия високотемпературен кръг и охлаждащата вода не започва да кипи, работата на нискотемпературните системи е значително по-трудна.
„Това е така, защото 40-градусовият пустинен въздух само незначително охлажда 60-градусовата охлаждаща течност поради малката температурна разлика“, казва Фрьобер.
В левия преден въздуховод пред нискотемпературния радиатор пък е разположен и радиатор за охлаждане на маслото
Циркулира хидравличното масло за сервоусилвателя на волана, който е подложен на големи натоварвания по време на шофирането Off Road. Системата също така захранва двата крика от дясната и лявата страна на превозното средство чрез клапани в случай, че спукване или повреда принуди екипажа да смени колелото.
В десния преден въздуховод има и кондензатор на климатичната система. Друг вентилатор в колата циркулира въздуха в купето.
Задвижващата система на Audi RS Q e-tron включва енергиен преобразувател. Високоефективният бензинов TFSI двигател, който е разположен напречно зад пътническата седалка, има флуидна верига с радиатор. Верига на двигателното масло е термично свързана към тази система чрез топлообменник. Турбокомпресорът на отработените газове изисква втора охладителна система: сгъстеният входящ въздух се влива в двигателя през интеркулер. Охладителят за течност и зареден въздух седят един до друг над задната ос. Капакът на покрива разделя въздушния поток между двата радиатора.
„При трудни проходи, например при пресичане на дюни с ниска скорост, този въздушен поток може да не е достатъчен“, казва Себастиан Фрьобер. „По тази причина зад всеки от двата радиатора се намира и вентилатор, който може да изтегля топлия въздух, ако е необходимо.“
Охладителната система в Audi RS Q e-tron е проектирана за максимални натоварвания. „Последно осигурихме термиката в Мароко през ноември“, казва Себастиан Фрьобер. „Карлос Сайнц прекоси мекия пясък на пресъхнало речно корито с умишлено залепени отвори за охлаждане на въздух в продължителен тест. Всички системи работеха безупречно.”
Въпреки всички загуби на мощност, очевидни в изискванията за охлаждане на силовите агрегати, Ауди създаде рали прототип с висока ефективност
В света на моторните спортове това превозно средство е крайъгълен камък за шофиране на дълги разстояния със своето електрическо предаване и преобразувател на енергия. Двигателят TFSI, който работи с около 200 киловата мощност, е изключително ефективен между 4500 и 6000 оборота в минута. Специфичната му консумация е доста под 200 грама на киловатчас. В резултат на това Матиас Екстрьом/Емил Бергквист, Стефан Петерхансел/Едуард Буланже и Карлос Сайнц/Лукас Крус в Ауди RS Q e-tron не само бързат през пустинята на рали Дакар при добра температура, но и това става ефективно.
Despite opening the route and suffering from technical gremlins, Carlos Sainz was third fastest on the longest special stage on the fifth day of the 2022 @Dakar Rally.
>> https://t.co/i5Tnh0Pbjz#FutureIsAnAttitude #AudiDakar #Dakar2022 #RSQetron pic.twitter.com/agnsklTDEI
— Audi Sport (@audisport) January 5, 2022