Ейдриан Нюи за новия RB8, промените в правилата, пилотите на Ред Бул Себастиан Фетел и Марк Уебър, за липсата си на очаквания за новия болид и как възприема първото излизане на колата на писта.
– Успехите през последните години покачват ли напрежението или го намаляват?
– Последните няколко години бяха наистина добри, много успешни, изминахме дълъг път, за да стигнем до настоящата си позиция. Тазгодишният автомобил е четвъртата еволюция на RB5, а целта е да се опитаме да останем на върха, ако можем. Трудна задача, след като ни забраниха обдухването на дифузьорите, което може би развихме може би повече от съперниците си. Новите правила обаче доведоха до сериозно обмисляне на нещата. Дали това ще ни се отрази крайно негативно, е трудно да разберем в настоящия момент. Миналогодишната кола RB7 бе създадена около позицията на ауспусите и вероятно бяхме единствените, избрали такъв подход. Затова и може би загубите при нас ще са по-големи, отколкото при останалите. Само времето ще покаже, нека първо минат тестовете, за да видим какво се случва.
– Това разочароващо ли е или предизвикателството бе по-голямо?
– Честно казано, рестрикциите в правилата в това отношение бяха малко разочароващи, защото са точно това – ограничения. Не се дават нови възможности, не се освобождават ресурси, просто се затваря една врата. На промените в правилата се радвам, за лимитите съжалявам.
– Как се справихте със забраната за обдухване на дифузьорите при RB8?
– RB7 бе изграден около изпускателната система. При настоящия вариант на правилата се наложи да се върнем малко назад и да видим как да развием автомобила спрямо предишни версии. Може би едно от ключовите неща е височината на колата в задната й част. Изпускателната система ни позволяваше доста високо разстояние, а е трудно да го поддържаме при сегашното положение, така че се върнахме към друга концепция.
– Друга основна промяна е височината на носа. Това оказа ли се трудно?
– Всъщност това не промени кой знае колко шасито. Запазихме горе-долу същата форма, но трябваше да свалим носа в най-предната му част – като доста от останалите отбори. Това според мен доведе до една по-грозна като външен вид предна част на болида. Опитахме се да изгладим нещата максимално, но като цяло нямаме особен избор.
– RB8 все още ли е еволюция на RB7 или трябваше да се преработят много неща по автомобила?
– Бих казал, че RB8 е четвърто поколение на автомобила от 2009 г. – RB5. Нещо като правнук на онзи болид.
– Каква е мотивацията ти за решаване пъзела на правилата – просто мразиш да губиш или има нещо друго?
– Имах късмет през кариерата си и постигнах доста успехи. Хората често ме питат дали няма да се откажа скоро. Отговорът е, че докато работата ми доставя удоволствие, ще продължа да я върша. Онова, което наистина ме въвлича, на което се възхищавам, е техническото предизвикателство. Фактът, че се движим изключително бързо и на всеки две седмици трудът ни е подлаган на оценка. Ако се справяме на ниво, е чудесно. Лошо свършената работа носи болезнено чувство. Но поне виждаш резултатите определено бързо. Харесва ми да се трудя с колегите си, инженерите в Милтън Кийнс, с пилотите на пистата. Професията ми има множество изражения, но наистина получавам обратната информация моментално, а това определено ме мотивира.
– Себастиан става все по-добър. Какво очакваш от него този сезон?
– Според мен пилотите ни са страхотни. Себастиан, вече двукратен световен шампион, израсна изключително много през последната година. Направи страхотен сезон през 2010 г., показа огромен талант и напълно заслужи титлата. Не беше лека година, бе още много млад, но демонстрира невероятна решителност и способност да се учи от грешките си. Като всеки нормален човек бъркаше и през миналия сезон, но никога не повтаряше два пъти един и същи пропуск. Мисля, че точно това заедно с непрекъснатото търсене на начини да става по-добър се отразиха на карането му през 2011 г. Беше агресивен където трябваше, търпелив в нужните моменти. Показа зрялост и няма причина да смятам, че няма да продължи по същия път.
– Марк изкара трудна 2011 г. Дали за него RB8 ще е по-лесен за справяне, отколкото RB7?
– Марк имаше труден сезон. През 2010 г. нещата се подредиха много добре за него, чак на финала нямаше късмет. Според мен в началото на 2011 г. имаше известни проблеми да разбере как работят гумите на Пирели. Трябваше му малко време да се адаптира към тях. Изкара чудесна зима, в страхотна форма е и се надявам, че ще е сред пилотите, които да следим през идващия сезон.
– Поддържа ли те еволюцията на отбора? Все още ли текат изграждащи процеси в екипа?
– Отборът е все още сравнително млад, измина дълъг път за кратко време, а записахме наистина сериозни успехи през последните две-три години. На моменти обаче младостта ни все още се проявява. Понякога допускаме грешки. Надяваме се те да не са прекалени, но вътре винаги е напрегнато. Все още се учим, но опитваме всичко, самокритични сме, търсим как да станем по-добри. Надявам се с натрупаната през последните сезони увереност да продължим по същия път.
– Какъв е подходът ти при първата поява на колата на писта? Чувстваш ли се уверен или се ужасяваш какво ще извадят съперниците?
– Често преди първите обиколки на нов болид хората ме питат за очакванията ми за годината. Отговорът ми винаги е, че нямам съвършено никаква идея какво ще стане. Наясно сме със свършеното през зимата, как сме развили автомобила, но нямаме каквато и да е представа какво са правили съперниците. С всички промени и рестрикции в правилата играта вероятно ще е съвсем различна. Дали сме постигнали достатъчен напредък или не сме толкова добре? Неясно е, дори предсезонните тестове не са чак толкова показателни. Ако сме отчайващо слаби спрямо друг отбор, то вероятно ще го осъзнаем. Ако има три-четири екипа с подобно представяне, то ще е трудно да се разбере кой точно е най-бърз. Едва на квалификацията в Мелбърн ще се усети по-ясно.