Теориите за скоростта на Ферари продължават да са една от най-обсъжданите теми в падока на Формула 1. Съперници на Скудерията дори наскоро повдигнаха отново въпроса относно легалността на задвижващата й система. Теориите по въпроса не са малко, но основните са три и за тях ви разказахме в брой 231 на списание ClubS1.
След поредната демонстрация на отличната скорост от страна на Ферари и на специфичното трасе в Сочи с още по-голяма активност се разгоряха коментарите на какво се дължи тя. В Русия всички видяха как само от последния до втория завой на трасето SF90 печелеше по 0,4 сек и колите се движеха с десетина километра в час по-голяма скорост от Мерцедес.
Теориите за това откъде точно идва предимството стават все повече, но все така несигурни
През миналата година имаше подозрения, че се добавя повече енергия от позволените 120 kW от хибридната система към коляновия вал. Говореше се, че това е било възможно благодарение на наличието на две отделни батерии. Първата, пряко свързана с турбото и моторгенератора MGU-H, а втората – с генерирането на енергията при спиране MGU-K. Твърдеше се, че италианците успяват да добавят енергия над позволените 120 kW чрез изтегляне на енергия от МGU-H. За подобно прегрешение с добавяне само на мъничко енергия над позволените 120 kW тази година в Сингапур Даниел Рикиардо бе наказан след квалификацията. От Рено обясниха, че преминаването на границата е било следствие на отскачане от бордюрите, а австралиецът е спечелил само 0,000001 сек! Но нарушение имаше и стюардите наложиха санкция.
A broken wing for Vettel, a punctured tyre for Hamilton…
The title rivals had a nightmare start to their title showdown in 2017 ?#MexicoGP ?? #F1 pic.twitter.com/sMqSGRgiys
— Formula 1 (@F1) October 25, 2019
При Ферари обаче подозренията бяха, че предимството е много по-голямо и става именно чрез наличието на две отделни батерии, а не на една, като при останалите
Скудерията обаче има две батерии от началото на турбо ерата през 2014 г. Докато Мерцедес имаха сериозно предимство, никой не се интересуваше от този факт. ФИА постави допълнителни сензори за проследяване на енергийните потоци. И всичко, както стана ясно от случая с Рикиардо, в тази област би трябвало да е под ясен контрол.
Правилата са много интересни и използването на позволените в тях възможности е от ключово значение. Те постановяват, че през моторгенераторната група MGU-K при спиране може да се генерират в батерията 2MJ в обиколка, но обратно към пистата може да се върнат 4MJ. Това на практика означава, че от турбото може да дойдат реално почти два пълни магаджаула. Ефективността на използване на енергията е от ключово значение. Така или иначе след въвеждането на новите ограничения е много трудно Ферари да добавя енергия над разрешеното от правилата и не е ясно как точно може да става.
Предимството на Ферари в максималната скорост обаче се увеличи в настоящия сезон
За това в немалка степен допринася самата аеродинамична концепция. SF90 e с по-ниско челно съпротивление. Но силата на задвижващата система е такава, че на Монца дори с отворен DRS Люис Хамилтън нямаше скоростта на Шарл Льоклер. GPS данните недвусмислено показваха, че Скудерията е с по-силна задвижваща система, която ускорява колата по-добре от завоите и те достигат по-висока скорост и на спънатите трасета в Сингапур и Русия.
Шефът на Ред Бул Кристиан Хорнер изказа мнение, че предимството май идва от „ароматизираното“ гориво на Шел, в което добавките подобряват процеса до непознато на останалите ниво на ефективност.
„Има мистериозно увеличение мощността на Ферари в някои фази”, твърди Хорнер. „Досега сме я забелязали в квалификационни обиколки, в първи тур от състезание и при рестарт. Забелязахме на Монца, че имаха атакуващ режим, който не е идентичен с този в събота, но е достатъчно добър, за да остави Льоклер пред Хамилтън. Ние посочихме някои странни данни на ФИА, но нямаме отговор.”
Според Михаел Шмид от Ауто Мотор унд Шпорт има
3 основни теории откъде идва предимството на Ферари
Първата е, че въпреки новите сензори Ферари все пак добавя повече от позволената енергия и използва не 120, а цели 160 kW, като батериите се зареждат на пълен максимум преди скоростна обиколка.
Втората теория е, че в Скудерията успяват в подготвителния тур да подадат и съхранят някак малко повече гориво зад сензора за измерване на горивния поток и да го добавят в цилиндрите, реално заобикаляйки ограничението на правилата за дебит от 100 кг/ч. За нарушение на позволения поток отново Рикиардо бе наказан в Австралия през 2014 г. като пилот на Ред Бул. След това бяха въведени допълнителни дебитомери, които да не позволяват подаване на повече от допустимото количество гориво. Според Шмид обаче, чиито връзки с Мерцедес са добре известни, Ферари може би успяват да „съхранят“ малко допълнително гориво. Разбира се, няма информация как и къде точно става това.
Третата теория е, че Ферари успява някак да охлади допълнително гориво-въздушната смес, като от масления интеркулер „изтича“ в определени моменти мъничко масло. То намалява температурата на сместа и след това участва в горивния процес, като го подобрява!
По-ниската температура е изключително важна и неслучайно всички се опитват да зареждат дори самото гориво с възможно по-ниска температура
Правилата постановяват, че бензинът трябва да е с най-много 10 градуса по-ниска температура от тази на околната среда, според данни на официалния партньор метеоролог на ФИА. В Сингапур Мерцедес отнесоха наказание, защото бяха с разлика над 11 градуса в тренировките. Но то се изрази само в глоба и в тима бяха доволни, че това не се случи в квалификацията или състезанието.
Използването на масло в горивния процес бе едно от силните оръжия на Мерцедес преди няколко сезона. Ферари обаче ги настигнаха в тази технология през 2017-2018 г. Правилата бяха променени, като количеството масло, което двигателят може да „харчи“, сега е 0,6 литра на 100 от 1,2 литра. „Разходът“ на масло в интеркулера обаче не се следи!
Нашият дългогодишен партньор и автор Дитер Ренкен също сподели след Гран при на Русия, че има вътрешна информация, че именно „течът“ на масло от интеркулера е може би причината за предимството на „червените”, но и той подчерта, че всичко е само спекулации и няма нищо конкретно като информация и разследване от ФИА.
Visors down. It’s almost time to jump into the #SF90 again ?#essereFerrari ? #MexicoGP pic.twitter.com/36QMKHR2Re
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) October 24, 2019