Начало Тест драйв Новото Зое представено с тест у нас

Новото Зое представено с тест у нас

2160
0

След сериозно отлагане заради пандемията и ограничителните мерки у нас от Рено Нисан България все пак успяха да организират медиен тест за новото поколение Зое.

Втората генерация на напълно електрическия модел вече бе представена от ClubS1, а сега имахме възможност да добавим още впечатления от пътуване на дълъг път, и то в не особено добро време.

Зое е сред най-важните модели на Рено, които пък имат най-голямата гама от подобен тип автомобили в Европа. Успехът на тази кола е демонстрация на увеличаващото се влияние и търсене на напълно електрически продукти. Ако при старта на модела през 2013 година от него бяха продадени 8863 броя, то през миналата година продажбите му достигнаха 47 023. Общо на пазара бяха лансирани над 180 000 Зое. Тази цифра е обусловена, както от облекченията в много държави за подобни возила и екологичната нагласа на напредналите общества, така и от сериозното техническо развитие.

Първото Зое можеше да измине едва 150 км с едно зареждане и бе категорично само за града с 21 kWh батерия

Последва развитие с нов двигател и батерия 41 kWh, пробег 300 км. Сега с новите си компоненти втората генерация е в състояние да измине 375, дори 390 км. Да, това са малко условни цифри на стандарта WLTP и трудно се достигат, но все пак с нашето, не съвсем кротко каране и движение по магистрала Хемус със 140 км/ч, изминаваме с лекота около 200 км и имаме информация таблото, че ще направим още 95 км с нашата агресия, включен климатик и т.н. В състояние сме обаче да включим и режим В на работа на колата. Той е друга новост, удобна за града. При нея повече енергия се поглъща при вдигане на крака от газта и това прави излишно натискането на спирачката. Самото превключване в този режим пък става с леко преместване встрани на нов джойстик, който е заел мястото на лоста на скоростите.

Когато говорим за агресия и динамичност, на преден план веднага изскачат две характеристики. Първата е напълно очаквана – динамичното потегляне от място, което е логично при големия въртящ момент от самото развъртане на двигателя. Втората обаче е още по-интересна и е свързана с новите компоненти в колата. Става дума за нарастване на скоростта от 80 до 120 км/ч само в рамките на 7 сек. Усещането е много интересно с осезаем кик при натискането до дъно на педала на газта. Новият електродвигател е с мощност 100 kW или 136 к.с., въртящият момент е 245 Nm.

Управлението е също малко специфично, защото колата е по-тежка от останалите модели с подобни размери

Но пък разположението на батериите ниско на пода, както и останалите важни компоненти, свалят центъра на тежестта и придават неочаквана стабилност. На прибиране към София пресичам истински реки по пътя, отново с немалка скорост. Но Зое стъпва сигурно и не се поддава на аквапланиг.

Таблото е супер модерно с голям 10-инчов клъстър зад волана от последното Клио

Има възможност за избор на всевъзможна графична информация. В средата му е разположен вертикално 9,3-инчовият панел на системата Easy Link, чиято информация тече от горе на долу като на телефон, а през Easy Connect колата може да е постоянно свързана с 4G мрежата. Налице са модерните системи за сигурност и паркиране, с камера за движение на заден ход, разпознаване на знаците и т.н.

Честно казано обаче, аз съм още по-впечатлен от самото покритие на табло, панели, част от креслата. Тя се оказа напълно нов материал от стари предпазни колани, пластмаса и текстил. Досега в автомобилостроенето често се използваха рециклирани материали, но най-вече за скрити от очите елементи като кутии, подкалници и други, а тук има лицеви елементи и не изглеждат лошо и върху вратите, конзолата.

Има място дори на задния ред седалки

Пътниците там разполагат с два USB порта. Багажникът е съвсем приличен, кабелите за зареждане са в специална ниша. Споменавам ги и се връщам към най-важните характеристики на Зое като пробег, ефективност. И така напълно новата литиево-йонна батерия е с много по-голям капацитет – 52 kWh, с променен химичен състав на електролита при запазване на общите размери. Важно е, че колата за първи път може да се зарежда доста бързо с прав ток 50 kW, както и с променлив 7, 11 и 22 kW от станция. При зареждане от Wallbox 7 батерията се пълни най-бавно – за 9 часа, а за 300 км пробег е нужен час по-малко. При зареждане от станция с 11 kW ток за 125 км постъпват за 2 часа. При 22 kW това става за 1 час, а при зареждане с прав ток – за 30 минути се зарежда ток за 150 км.

Заради липсата на каквито и да е дотации в цената от страна да държавата, Зое никак не е евтин автомобил

Предлага се с цени между 58 000 и 63 000 лв., а калкулациите на компанията показват, че при зареждане с ток по дневна тарифа изминаването на 100 км струва 6-7 лв., с нощна – 2-3 лв. Важно е в тази връзка да се отбележи обаче, че Рено и дилърите правят комплимент към всеки свой клиент. Той включва ваучери за зареждане и или зарядни станции 7 и 22 kW. Комбинациите са много, като при най-високо оборудван модел общата стойност на подаръка възлиза на 6500 лв.

От какъвто и източник да зареждате колата обаче, самият кабел се поставя отпред на място под голямата емблема. Гнездото разполага с Combo щепсел (CCS), малко по-голям от предишния. Състои се от куплунг за европейски стандарт, придружен от двукомпонентен конектор за зареждане с прав ток. Централното положение на цокъла улеснява връзките, особено на обществени станции за зареждане, които имат собствен кабел.

Самият дизайн на емблемата и капака под нея пък са важни елементи в новия дизайн. Той е по по-динамичен и приятен със стандартно предлагани LED светлини с характерния за Рено С-контур. Под тях пък има вече и елегантно поставени в специален профил фарове за мъгла. Като цялото колата е силно модернизирана както като техника, така и като дизайн и обзавеждане.