Начало Автомобили Новото предложение

Новото предложение

111
0

Когато през есента на миналата година президента на Рено Нисан Карлос Гон разкри Нисан Кашкай като нов модел в разрастващата се ниша на така наречените кросовъри, мненията се разделиха.
Почитателите на марката определено не искаха поредния SUV. Фирмата притежава достатъчно модели от този тип. Очакваше се по-скоро модел, който да замести отиващата си Primera, защото след излизането й от производство зейва огромна дупка в предлаганите от концерна „обикновени” автомобили. Но в същото време според защитниците на кросовър концепцията тези коли нямат нищо общо с всъдеходите и са много по-близо до компактните лимузини.
Кашкай се появи като концепция на салона в Женева през 2004 г. Сега през 2007 г вече започва неговото серийно производство и след покана от Рено Нисан България имах удоволствието да изпробвам качествата на този пределно любопитен за мен модел на официален тест драйв край Барселона. По принцип съм любител на точните науки и отношения, това размиване на функциите ме караше да гледам с известно недоверие – нито SUV, нито лимузина. Комбинация от двете. Като габарити (дължина и ширина) той не се различава особено моделите в компактния клас (Голф, Астра, Фокус и т.н.). В същото време с височината си и атлетичните си форми, напомня всъдеход. Проходимостта му е ограничена, но със сигурност превъзхожда значително тази на обикновените автомобили.
Имам известен опит с подобни автомобили от изпробването на близкия
модел при Додж – Калибър. Тази комбинация на два напълно различни свята е интересна. Подобно на всички подобни тя е постигната благодарение на известни компромиси в определени области, но съчетава по-скоро предимства отколкото недостатъци.
Колата изглежда впечатляващо, например. Калниците и минаващия странично контур придават желания мускулест и атлетичен вид. Двете ребра, гънки на предния капак подчертават този характер. Интересни акценти поставят предните и задните светлини, но тяхното възприемане може би е повече въпрос на личен вкус.
Кашкай е първият сериен модел разработен в открития през 2003 година в Лондон Nissan Design Center Europe. В техническо отношение колата е разработена от центъра за изследване и развитие в Кранфийлд (Англия), а производството се извършва в Съндърланд.
Влизайки вътре откривам второто лице – по-скоро на лека кола. Всичко е по-скоро комфортно, но прегледно, лесно за управление. Парите за материалите са похарчени добре.
Арматурното табло, както е модерно, е решено подобно на мотоциклет с два тунеловидни кръгли инструмента. Вдясно от него се намира цветния дисплей на навигационната система (опция), която ме впечатлява с добрия си контраст дори при огряване от слънце.
Като цяло вътрешното пространство е добро. Седалките според мен са малко по-меки от необходимото, а и дълго време търсех подходящите настройки на креслото на водача, докато намеря една що годе задоволителна позиция. Малко допълнителни „чекмеджета” също нямаше да са излишни и са сред основните закачки във вътрешното пространство на повечето нови автомобили. Затова пък огромният панорамен таван (опция) предизвиква у мен не малко възхищение, защото позволява нахлуването на голямо допълнително количество светлина в купето и дава възможност за наблюдаването на забележителни гледки под различен ъгъл. Видимостта назад е ограничена заради малкия прозорец и широките задни греди, но затова пък от фирмата предлагат камера включваща се при движение на заден ход, която върви комплект с навигационната система.
Със своите 410 литра обема на багажника не е изключително голям, но като цяло е достатъчен за кросоувър. Ако е необходимо облегалките на задните седалки се свалят в съотношение 60:40, а при пълното им сваляне се постига обем от 1 513 литра. Като известен недостатък може да се смята високия кант на багажника, което затруднява донякъде товаренето.
За Кашкай са предвидени общо четири двигателя, като два от тях са бензинови и два дизелови. По-малките мотори са 1,6 л. бензин (115 к.с.) и 1,5 л. (105 к.с.) дизел, който няма да се предлага на българския пазар.
За нашият тест са предоставени двете топ предложения – двулитров бензинов (141 к.с.) и двулитров дизелов (150 к.с.) агрегат. Дизелът е учудващо тих при студения старт, ако може да става дума за такъв при температура от около 15 градуса в Барселона. С покачване на работната температура и с развиването на повече обороти, звукът от двигателя достига до обичайно ниво, обезшумяването явно не е било приоритет при създаването на колата. Динамичните показатели са в рамките на нормалните. Спринта от 0-100 км/ч при задвижване само на предните колела става за 10,5 сек (10,9 4WD), а максималната скорост достига до 191 км/ч (190 4WD). Разходът пък е повече от приличен – 6,6 (6,9 4WD) литра на 100 км.
Бензиновият агрегат очаквано е доста по-тих и учудващо за мен в никакъв случай (въпреки по-малката си мощност) по-малко динамичен от дизела. Ускорението от 0-100 км/ч става за 10,1 (10,6 4WD) секунди, а максималната скорост е почти без промяна 192 (190 4WD) км/ч. Разходът очаквано е по-висок, но при всички случаи е в рамките на нормалното – 8,2 (8,4 4WD) литра.
Възможния избор на скоростни кутии е между 6-степенна механична, 6-степенна автоматична и напредничавата безстепенна CVT.
Освен четирите двигателя клиентите могат да избират между автомобили с предно предаване и такива със задвижване на четирите колела (4WD). 4х4 е опция и разбира се дава предимство при движение по трудно проходими пътища, докато при задвижването на предния мост става дума за така наречените паркетни всъдеходи. При излизане от тесни завои с повече газ се чувства съвсем лека нестабилност в управлението, ако колелата превъртят, което веднага се улавя от електронната система за стабилност. При варианта 4WD колата се държи по-малко по различен начин. При каране по прав участък с достатъчно сцепление на пътя 100% от мощността се предава към предните колела. При лека загуба на тракция обаче, до 50% от въртящия момент автоматично се предава към задната ос. Подобно на Quattro задвижването при Ауди, 4WD на Кашкай се грижи за повече сигурност при движение по участъци с недостатъчно добро сцепление и е голям плюс при движение с по-висока скорост по изпълнен със завои маршрут. Със сигурност Кашкай не може да се сравнява като проходимост с по-големия си събрат Патфайндер, но и това не е била целта на производителя и не се търси в тази ниша. Все пак той се справя с участъци със средна трудност на преминаване, което в никакъв случай не е малко. Изборът между задвижване на предния мост и 4х4 се постига благодарение превключвател разположен предните две седалки, удобно за водача.
За доброто му поведение на пътя помага високия му клиренс, както и геометрията на задното окачване (независимо многозвенно), разработена специално за целта. Амортисьорите са разположени максимално ниско за да осигурят достатъчно свобода на задната ос. Като движение по пътя по-високата позиция на седалките създава усещането за сигурност, която предлагат типичните SUV автомобили. Наравно с това Кашкай притежава динамичните характеристики и лекота на управление на типичен хечбек, въпреки леката си нестабилност в завой, предизвикана от своята височина, както и доста по-голяма чувствителност към страничен вятър.
Като цяло обаче впечатлението ми е положително, интериора ме плени напълно, а управлението на автомобила доста стегнато и прецизно. Забележки към двигателите и подредбата на скоростите също нямам, но за първи път бензиновия агрегат ме впечатли повече от дизеловия. Цената на колата се очаква да бъде близка до тази далия своето име на сегмента С, Голф, като стандартното оборудване на Кашкай е доста по-богато. Сред забележителностите на това стандартното оборудване са електронната система за стабилност ESP, климатик, електрозадвижване на четирите странични стъкла и CD с Bluetooth.