За Рено моделът Клио е много важен не само в чисто търговски план, но и като продукт, по който мнозина съдят за цялата компания. Клио е изключително популярен модел, от чиято поява преди 30 години компанията продаде около 15 млн. автомобила. Има общо 4 поколения, като всяко има специален акцент в развитието си спрямо предходното. При втората генерация например, това бе пространството. Моделът стана един от най-удобните в класа, а при третото поколение акцентът бе поставен върху сигурността. Досегашната четвърта генерация имаше специална мисия в екологията и разпознаваемостта на целия бранд, като само от него бяха продадени 2,6 млн. автомобила. Моделът бе лидер в пазарния сегмент „В” в Европа и лидер на много пазари.
След тази информация съм повече от любопитен по време на представянето на новото поколение в Евора, Португалия, да чуя кой ще е акцентът при новата, пета генерация.
Отговорът идва бързо, дори преди да съм се качил в колата, когато преглеждам пресрилийса, в който сериозно е наблегнато на електронните помощници, свързаност, възможност на колата да паркира сама (нещо немислимо доскоро за кола от „В” сегмента), уредба Bose и т.н.
Но понеже за мен все още са важни автомобилните характеристики, с внимание подчертавам, че колата е изградена на напълно нова платформа
Това е CMF-B, върху която компанията ще направи и нов компактен SUV в „B” сегмента. Тя позволява изграждане на една олекотена с 40 кг конструкция с ново окачване на предния и задния мост. Разстоянието между осите е станало 2583 мм, а общата дължина е 4050 мм, с 12 по-малко от предишното поколение.
В досегашните си версии Клио, без изобщо да говорим за специални версии като RS и Уилямс, имаше много приятно и точно пътно поведение. С новите компоненти то е станало още по-прецизно. Трябва да отбележа, че и центърът на тежестта е по-ниско. Това може и да не прави драматична разлика, но има значение в екстремни остри влизания в завоите, каквито изобилстват по хълмистите пътища над старинния Евора. Важна промяна има в геометрията на предната ос и начина на движение и наклон на колелата при завиване. Променено е и предавателното отношение в самата кормилна уредба. То подпомага както добрия контрол при динамично каране, така и градските маневри. Радиусът за обратен завой е намален от 10,8 на 10,5 метра.
Когато става дума за пътното поведение на колата (а то ме впечатлява), не мога да го отделя от динамиката, с която лично аз асоциирам Клио
Карам колата с най-силния, нов двигател – бензинов 1,3TCe със 130 к.с. Той е комбиниран със 7-степенна трансмисия с двоен съединител и не съм разочарован – добър хечбек с хубаво пътно поведение. Клио се цели в много по-широка публика и се предлага и със значително по-спокойни, градски двигатели, които всъщност съвсем не са лишени и от динамика. Предлага се например 1,0-литров бензинов агрегат с 65 и 75 к.с. с 5-степенна механична трансмисия. Има и още по-силна, 3-цилиндрова версия със 100 к.с., пак с механична трансмисия. Дизеловите варианти са 1,5 с 85 и 115 к.с.и те са далеч по-екологични от електроавтомобил, чийто ток е произведен в някой ТЕЦ.
Разбира се, Рено е в авангарда и на тези технологии и ще предложи догодина и новото Клио – в eTech вариант с хибридна технология. При нея нов бензинов двигател 1,6 литра ще добавя нужната електрическа енергия. 80% от времето в града колата ще се движи само на ток, а батерията ще е 1,2kWh.
Докато карам и пътувам с различните варианти, постепенно навлизам в множеството нови детайли и важни за модерния човек екстри
Като цяло таблото прави приятно впечатление с по-изчистения си общ силует и хоризонтални линии, оформящи кокпита. Това, което ме притеснява, е сравнително широката централна конзола около скоростния лост, с място за зареждане на телефона и USB изводи, която не оставя изобилно място за краката на пътника до шофьора.
Таблото зад волана е с много по-модерен дизайн и повече информация. Панелът на мултимедията е по-добре интегриран и видимостта вдясно е по-добра.
По-високата резолюция и нови технологии осигуряват по-ясна визия дори при осветяване от слънчевите лъчи. Самата мултимедия Easy Link е още една стъпка напред с по-ясни менюта с необходимост от по-малко кликове и преки връзки. Предлага се със 7 и 9,3-инчов тъчскрийн панел с 3D навигация, Android Auto и Apple CarPlay. Наличието на 360-градусова камера, адаптивен круиз контрол и фарове са други желани екстри в оборудването на модела. Домакините от Рено специално демонстрират круиз контрола с възможност за увеличаване и намаляване на дистанцията до предната кола, пълно спиране и потегляне, което е страшно удобно в задръстване и т.н.
При версиите с ръчни скорости ми прави впечатление по-високото разположение на скоростния лост, което е по-удобно
Седалките също оставят добър спомен с увеличената си дълбочина и ширина при бордовете. Вътрешните ниши са с увеличен обем от 22 на 26 литра, а багажникът е нараснал от 330 на 391 литра. Това също е важна информация за широкия кръг клиенти на този модел. За не малка част от тях е от значение още, че това е 22-ият продукт на групата, който получи максимална оценка и 5 звезди на тестовете за сигурност EuroNCAP.
Външно Клио следва новите дизайнерски черти на последните модели Рено, които категорично се харесват. С-образните светлинни тела и подчертаващите формата линии са елегантно динамични, а достигнатият коефициент на челно съпротивление 0,64 е забележителен.
По време на френската Гран при във Формула 1 тази година бяха представени и спортните версии, които отново ще оказват специално влияние върху популярността на модела.
New Clio RSR has been unveiled here in @PaulRicardTrack The 80 Cup, Rally and RX versions will be delivered to customers by April 2020. @Groupe_Renault #RSspirit @RenaultSport pic.twitter.com/lbAPCHcnpi
— Christophe Deville (@RNO_Christophe) June 23, 2019