Не са никак малко експертите, които смятат, че ако някой съперник ще е в състояние да оспори доминацията на Мерцедес през новия сезон във Формула 1, то това по-вероятно ще е Ред Бул, отколкото Ферари. Екипът от Милтън Кийнс е много добре структуриран, чудесно управляван и финансиран.
Има ярка звезда като Макс Верстапен, а Хонда реално инвестира най-много от всички производители на задвижващи системи в последните години. Ейдриан Нюи отново отделя по-голямата част от времето си за развитие на проектите във Формула 1. Тимът, воден от техническия директор Пиер Ваше, пък прецизно осъществява идеите на британеца.
Още преди появата на новия болид RB16 вездесъщият съветник д-р Хелмут Марко, а и Макс многократно заявиха, че този път ще са достатъчно силни още от старта на сезона и ще се борят за победите
Традиционно Ред Бул почти от едно десетилетие започва сезоните малко по-назад. След това обаче развива колата си най-добре от всички и печели повече от традиционните 2 сек на обиколка до края на всяка година.
След всичко това появата на новия болид на отбора логично предизвика още по-голям от традиционния интерес. Очакванията бяха, че още с излизането си за първи филмов ден на Силвърстоун RB16 би трябвало да бъде в доста близка конфигурация до тази, която ще бъде използвана следващата седмица в Барселона за тестовете, а и след това в Мелбърн.
Предвид множеството промени, които се виждат в много от детайлите на болида, вероятно това наистина ще се потвърди. Разбира се, ще има и още промени в крилата, барджбордовете и други звена, които така или иначе се изменят състезание за състезание.
Носът, тялото, окачванията, общата конструкция обаче едва ли ще се променят драматично и са много интересни за анализ. Те всъщност са доста различни спрямо RB15
Миналогодишният болид не бе никак лош, но не бе и на нужното ниво, особено в началото на сезона. Проектът на Нюи за 2019 г. бе най-силно засегнат от промените по предните крила. RB15 така и нямаше същата ефективност при премахването на елементите по предното крило. Сега всичко трябва вече да е в хармония – предна част, обща конструкция на болида, наклон на шасито, работа на всички крила и елементи.
Разбира се, веднага се набива в очи новото оформление на носа. Той още повече прилича на човка и е с няколко по-ясно видими канала. Принципно Ред Бул използва подобна конфигурация на носа от години. Сега обаче по-ясно се вижда как има отделни канали за оформяне на различни потоци. Тези към пода са от двете страни на клюна, като при Макларън през миналия сезон. На върха са звената за системата S-duct, към кокпита и др. Самото „отваряне” на носа с тези отвори намалява въздушното съпротивлението във връхната точка и подобрява проникването в средата. Респективно занижава, макар и с мъничко, челното съпротивление. Това е важно за кола, която е все така силно наклонена напред за повече притискане, а тази конфигурация по принцип е с по-голямо челно съпротивление.
След атрактивните отвори на върха обаче се откриват и други много интересни решения
Самият конус на носа е доста по-тесен. Под него има „език” за подвеждане на въздуха към пода. Този език бе използван от Мерцедес в F1 W10 миналия сезон и като цяло конфигурацията в показания днес F1 W11 е също много близка. След това носът на RB16 (а и на F1 W11) се разширява и има две чупки (не една както при RB15) преди да се изправи към горната част на кокпита.
В извитата част са появилите се през миналата година вертикални перки за стабилизиране на потока. За да има той по-добри характеристики и назад около пилота се видяха малки, но важни други стабилизиращи елементи. Това са малки крила зад предпазната яка около главата на пилота и хоризонтални стабилизиращи крила под отвора на тръбата за въздух над главата на пилота. Тези елементи са в пряка връзка с насочването на потока около корпуса не към 1, а към 2 носача на задното крило с нова DRS система.
RB16 запазва общата конфигурация на барджбордовете зад предните гуми
Това е логично и очаквано предвид факта, че и Ферари ги „изкопира” в новия SF1000. Но както и при Скудерията пък самите отвори на кутиите за радиаторите са „качени” малко по-високо и са още по-тесни.
Повдигането е и във връзка с по-високата позиция на предните носачи на предните колела, които, пак както при Мерцедес, са свързани с главините през малки рамена. Така стоят по-хоризонтално и разположението е добро за аеродинамиката.
Самата форма на кутиите по-назад също е много впечатляваща – те буквално се „стопяват”. По този начин се постига отлична възможност да се създават чисти потоци под и над пода, който играе ролята на едно огромно антикрило.
Важно е да се отбележи още, че подобно свиване би могло да се осъществи само с още по-ефективно работеща задвижваща система при по-високи температури, с по-малки изисквания за охлаждане на самия двигател с вътрешно горене, електрически звена и блок за управление.
Showing off our racing colours ? #F1 2020 is officially up and running ? #ChargeOn pic.twitter.com/Qhd7zrkuc8
— Aston Martin Red Bull Racing (@redbullracing) February 13, 2020