Новите регулации в Европа въведоха сериозни глоби за производителите при надвишаване на допустимите 95 грама СО2 на километър средна стойност за гамата им от модели. Те станаха причина за още по-интензивно развитие на електрифицираните автомобили. Така съвсем очаквано новото поколение на популярния SUV на Ford – Kuga – бе представено в няколко хибридни версии по време на тест за медиите у нас. Изпитанието бе до Перперикон, а там лично професор Николай Овчаров ни запозна с последните си открития. Ние пък пооткирхме новите технологии на Ford Kuga.
Накратко – гамата включва вече Kuga Plug-In Hybrid, Kuga EcoBlue Hybrid (мек хибрид) и Kuga Hybrid (пълен хибрид).
Kuga е най-продаваният SUV модел на Ford в Европа и третият най-продаван автомобил на Ford в Стария свят след Fiesta и Focus
Клиентите са закупили 161 400 автомобила Kuga през 2019 г. Това е с почти 5% повече от предходната версия и е серизен принос за общото увеличение на продажбите на SUV модели на марката с над 6%.
Първото впечатление все пак е от новата елегантна визия. Моделът изглежда по-обтекаем, с по-дълъг преден капак, с по-наклонено задно стъкло, по-ниска линия на покрива.
След като посоката е ясна, зареждам маршрута чрез Андроид ауто на екрана на 8-инчов централен сензорен екран и поемаме към Перперикон.
Спираме за кратко в Пловдив. Там въпреки карантините и недобрите бизнес условия през последните месеци е заработил нов, модерен комплекс на Мото-Пфое. Всяка от четирите марки, които представлява компанията у нас, разполага с отделен шоурум. Сервизът е последна дума на техниката.
Започвам теста с Plug-In Hybrid версията
Тя е с 2,5-литров, 4-цилиндров бензинов двигател, работещ по цикъл на Аткинсън, електрически мотор и генератор. Литиево-йонната батерия е с капацитет 14,4 kWh. Максималната мощност е 225 к.с. Изцяло електрическият пробег е 56 км. Така докато излезем от София сме само на ток. След това електрическият двигател се включва и допълва работата на бензиновия при ускорение, което заедно с работата на безстепенната скоростна кутия прави колата забележително пъргава. Батерията може да се зарежда през монтирания в предния калник заряден порт и автоматично се зарежда в движение чрез технологията за регенеративно зареждане. Пълното зареждане на батерията от външна 220-волтова електрическа мрежа отнема по-малко от 6 часа.
Мога да избирам кога и как да използвам мощност от батерията чрез режимите EV Auto, EV Now, EV Later и EV Charge. Когато батерията достигне най-ниското ниво на заряд, Kuga автоматично превключва в режим EV Auto, допълвайки мощността от бензиновия двигател с мощност от електрическия мотор чрез възстановена енергия с цел оптимизиран разход на гориво.
Карам, слушайки приятна музика от висококачествено аудиосистемата B&O. Зад волана има 12,3-инчов LCD инструментален клъстер, който е с много добра графика
Може да се настрои каква точно информация искам да получа. Чувствам се комфортно. Имам много пространство за раменете, бедрата и главата. По-късно установявам, че изпитвам същото чувството и като пътник на задната седалка. Това се дължи на факта, че новият Kuga е по-широк с 44 мм и по-дълъг с 89 мм в сравнение с предходния модел. Базата е увеличена с 20 мм. По никакъв начин не се усеща, че височина е намалена с 6 мм спрямо предходния модел.
За пътниците на втория ред са налични отопляеми седалки (дели се в съотношение 60/40), които могат да се изместват. Така при плъзгане назад се постига най-доброто в класа пространство за краката на пътуващите отзад от 1035 мм. При изместване напред се увеличава багажното пространство до 645 литра, което е най-доброто в класа.
Моделът е типичен модерен SUV без претенции да е офроудър. Повечето варианти са само с предно задвижване. Интересно е обаче, че освен режимите Normal, Sport и Eco, наличен е и режим Slippery. Той се използва при движение върху повърхности с намалено сцепление като сняг и лед. Режим Deep Snow/Sand пък помага за поддържане на инерцията на автомобила върху меки, поддаващи се на деформация повърхности.
За електрифицираните автомобили с FordPass е налична още полезна информация като следене нивото на заряд на батерията и възможният електрически пробег. Може да се търси зарядна станция на непознати места, което помага на водача лесно да намери и да бъде навигиран до повече от 125 000 места за зареждане в 21 страни и т.н.
Вторият вариант, който тествам, е с 1,5-литровия дизел EcoBlue двигател със 120 к.с. с предно задвижване
Интересното е, че този модел е оборудван с новата 8-степенна автоматична трансмисия. Смяната на предавките е отлична, а колата има по-добра икономичност. Превключването се извършва след преценка на индивидуалния стил на шофиране. Взимат се предвид наклонът на пътя, средата, завоите… Така шофирането е по-стабилно, удовлетворяващо и рафинирано.
Тази скоростна кутия се предлага и с големия дизел – 2,0-литровия EcoBlue със 190 к.с., който е друг интересен вариант в гамата. С този двигател се предлага и задвижване 4х4, доказало своите възможности в предишната генерация.
Много специално внимание заслужава и Ford Kuga EcoBlue Hybrid, технологията мек хибрид. При него дизелов двигател е съчетан през ремък с интегриран стартер/генератор (BISG), който заменя стандартния алтернатор. Той осигурява възстановяване и съхранение на енергията при намаляване на скоростта на автомобила и зарежда 48-волтова литиево-йонна батерия с въздушно охлаждане. BISG действа и като мотор, използвайки съхранената енергия, за да осигури допълнителен въртящ момент на двигателя при нормално шофиране и ускоряване, както и за работа на електрическите помощни системи на автомобила.