НОВИЯТ ЕXPERT
В началото на есента на 1995, Peugeot съобщи за раждането на нов лекотоварен модел, със средни размери, Expert.
В категорията до 900 кг, Expert беше първото предложение на Peugeot в този сегмент. След това се появиха много конкуренти, но Expert запази привлекателността си именно благодарение на товарния си обем и на всепризнатата си маневреност.
Тези много важни, но не и единствени качества, необходими за автомобил от този тип, осигуриха търговския успех на Expert в сегмента К1.
Предпочитан заради компактните си размери и същевременно добра товароносимост, Expert е сред челните позиции в сегмента на лекотоварните автомобили в България.
В условията на една обновена конкурентна среда, Рeugeot обнови и модернизира Expert чрез няколко решения, а именно:
все така съвременен външен вид, но по-силна и вепатляваща предна част,
по-добър комфорт в купето, благодарение на новите седалки и тапицерии
оборудването на всички средни места с триточкови предпазни колани и поставянето на въздушни възглавници за предпазване на гръдния кош
подобрен шумов фон
Структурата на гамата на новия Expert отговаря на търсенето и не изисква преоборудване. Тя запазва два типа шаси:
за превоз на стоки (лекотоварни автомобили):
– товарен фургон
за превоз на пътници (леки автомобили):
– комби 5/6 места
– комби 5/6 – 8/9 места
Във всичките си версии новия Expert може да бъде полезен. Автомобилът предлага компактност и едновременно с това добър товарен обем.
Гамата на новия Expert е обособена около следните технически характеристики:
междуосие – 2,82м
три максимално допустими общи тегла: 2,2т; 2,3т и 2,5т за комби в зависимост от двигателя
четири възможни двигатели: един бензинов 2,0Е/137 к.с., три дизелови, един от които атмосферен – 1,9D/70 к.с., два HDi – 2.0 HDi / 95 к.с., 2.0 HDi / 110 к.с.
Външен вид
Както и останалите модели на марката, Expert, претърпява промени, които подчертават модерния му външен вид. Това са например, новите фарове от гладко стъкло, които включват и мигачите.
Силата и динамиката на автомобила се подчертава от една страна от оребрения преден капак и от друга, от новата броня, позволяваща да се вградят фарове за мъгла, предложени като опция. Серийно, бронята при версията комби е в цвета на купето (опция при товарните версии), като защитната зона е оцветена в черно.
Новата радиаторна решетка също е в цвета на купето и напомня за тази на Boxer, обновен през 2002.
Появата на защитни лайсни върху задните врати поставя Expert в групата на най-защитените от леки удари автомобили.
Цветовата гама е осъвременена с 5 нови от общо 8 цвята: два не металик: жълто Carioca и синьо Line, три металик : червено Lucifer, сиво Fer и синьо de Chine.
Комфорт – сигурност – удоволствие от управлението
Комфорт
За повече удобство при употребата му, Еxpert разполага серийно със следното оборудване:
електрическо регулиране на фаровете
място за подреждане над шофорската седалка
защитна решетка, разположена зад седалката водач при товарните фургони
За да се чувстват водачът и пътниците в Expert още по-удобно, предните седалки са с нова архитектура. Те са изработени по технологията “in situ”(1) и имат нова арматура, пълнеж и тапицерия.
Седалищата са удължени (между +10 и + 50мм), облегалките са повдигнати (между +58 и 95мм, в зависимост от модела на седалката), а страничните опори на всички седалки са усилени.
Водачът разполага със седалка, която е снабдена серийно с устройство за успоредно повдигане с 45мм (+ 8мм спрямо сегашната версия). Благодарение на регулируемия във височина волан (+ 11мм – 25мм) и на регулирането по наклон на облегалката, клиентът може да оптимизира положението си при управление. Освен това, регулирането по дължина на седалката достига до 220мм, или с 50мм повече от предишната.
Когато има индивидуална пътническа седалка отпред, тя е снабдена серийно с регулируема по наклон облегалка, както и с възможност за регулиране в дължина. В конфигурация две индивидуални седалки, водач и пътник, като опция се предлага въздушна възглавница глава/гръден кош и за двете места.
Двойната пътническа седалка разполага с триточков предпазен колан и сгъваема масичка в облегалката на средното място.
Седалките от втори и трети ред разполагат със същото оборудване като тези от първия ред, а именно удължаване на седалището (между +10 и +50мм) (2), повдигане на облегалките (между +58 и +95мм) и ергономични матраци.
(1) пълнене в калъп, в който предварително е поставена тапицерията
(2) в зависимост от модела на седалката
На разположение са три нови тапицерии:
при фургон и комби седалките се тапицирани с текстил “Volea” в комбинация със Sofia синьо Simbad,
при комби лукс тапицерията е велур “Damis” в комбинация с Misteco синьо Simbad,
при товарните модели с 2+1 места тапицерията е винил TEP “Pierce” в сиво, комбинирана с Vesuve.
Сигурност
Новият Expert разполага серийно с въздушна възглавница водач (опция при товарните версии), а предните места са оборудвани с пиротехнически предпазни колани с ограничител на натягането (600 daN за водача и 450 daN за пътника).
Когато версиите фургон и комби са с две индивидуални предни седалки, Еxpert разполага с опцията “странични въздушни възглавници – глава/гръден кош”, комбинирани с въздушна възглавница пътник. Обемът на възглавницата глава/гръден кош е 18 литра.
Още от началото на серийното си производство, пътническия Expert изпреварва разпоредбата 96/36. Той е оборудван с триточкови предпазни колани за средните места от първи, втори и трети ред, докато те стават задължителни едва през 2004.
При версията комби, седалката от последния ред отговаря на стандарта за устойчивост при удар от багажа в багажното пространство.
За да отговори на новите изисквания за безопасност, окачването е усилено с елементи от 807, както и с нови или променени части.
Новият Expert е оборудван с вентилирани предни спирачни дискове с диаметър 285мм и дебелина 28мм, а спирачните апарати с единично бутало Ø 60мм допълват вече идентичния с този на 807 механизъм.
Задните барабанни спирачни дискове са непроменени.
Като опция Expert разполага с АBS от поколение 5,3 с 4 датчика, и със система за електронно регулиране на спирачното усилие.
Всички версии на Expert са оборудвани с хидроусилвател на волана с променливо усилие в зависимост от оборотите на двигателя, който осигурява оптимално асистиране както при паркиране, така и при движение.
Удоволствие от управлението
В производствения център в Севелнор, намиращ се под ръководството на PSA, за производството на новия Expert се пусна в действие инсталация, включваща три робота, които действат точно преди поставянето на лака върху завършения автомобил.
Тази инсталация, целяща подобряването на акустичния комфорт в купето, съдържа основно:
PVC покритие на пода на товарния отсек и подкалника към задните колела,
обработка за шумоизолиране на системата за извеждане на въздуха (при фургона)
вграждане на полиуретанови пълнители в средната и задна колони в долната част на автомобила, които не позволяват на шума да влиза в купето
подобряване на херметичността чрез поставяне на нови уплътнения, които прилепват към каросерията на нивото в основата на задните врати.
Тази технология позволява да се намали:
шума при движение
естествените шумове, идващи от блока на двигателя
свистенето на гумите
шума от пътната настилка
Двигатели
Expert разполага с 4 двигателя, един бензинов, един дизелов атмосферен и два дизелови Hdi. Те предлагат едновременно малък разход на гориво и мощност. Дори при пълно натоварване на двигателя, автомобилът запазва маневреността си.
Бензиновият двигател EW10J4 е 4-цилиндров, с обем от 1997см³ (вътрешен диаметър х ход = 85мм х 88мм). Снабден с многоточков постепенен инжекцион, той развива максимална мощност от 100kW (138 к.с.) при 6000об/мин и има въртящ момент от 190 Nm при 4100об/мин.
Дизеловият атмосферен двигател DW8B развива максимална мощност от 51kW (около 70к.с.) при 4600об/мин и въртящ момент от 125 Nm при 2500об/мин. От 1500 до 4300об/мин въртящият момент, все така висок от 110Nm, осигурява удобство при управлението и гъвкавост при всякакви условия на използване.
Март 2004
Public relations
Sofia France Auto