Карам всекидневно Шкода Октавия вече над 12 години. Имал съм 3 от 6,5 милиона произведени бройки от модела в съвременната епоха. Бил съм горд собственик на Октавия второ и трето поколение. От почти година карам фейслифт на трето поколение. Смятах, че това ще е автомобилът, който няма да сменям скоро и ще го карам дълго. Но след като се запознах с новото, четвърто поколение, смятам, че може би греша. Пиша този дълъг увод не за да парадирам, а за да разкажа, че наистина имам опит с модела и новата му версия е повече от любопитна за мен. Може да се каже предварително, че съм малко пристрастен, но оставям на всеки да направи своите изводи за качествата на колата.
Досега съм избирал Октавия, защото ми харесва като дизайн, качеството е добро, багажникът е огромен и не на последно място адекватната цена.
Новият модел пристигна с малко забавяне заради коронакризата, но вече е наличен и го оглеждам първо външно. Усеща се промяната в дизайнерския почерк на марката – колата изглежда по-динамична, по-емоционална.
С дължина от 4689 мм лифтбекът е с 19 мм по-дълъг от досегашната версия. Комби вариантът е с 22 мм по-голям от третото поколение на модела. Ширината се е увеличила с 15 мм. Големият багажник на модела, едно от най-големите предимства, е станал още по-голям – 640 литра за комбито и 600 за лифтбека.
Колата изглежда по-динамично с новата, по-свита решетка, с остри, по-тънки фарове. LED технологията за късите, дългите и дневните светлини е вече стандартно оборудване. Срещу допълнително заплащане вече може да се поръчат и матрични Full LED фарове. Задните светлини също са LED. Опция са и задните светлини с изцяло LED технология с кристални елементи и динамични мигачи.
Рейките за покрива са с обновен аеродинамичен дизайн, като подчертават издължения силует на комби варианта. Лифтбек версията пък изглежда почти като купе. Лети джанти с размер до 19 инча придават допълнителна динамика.
Избирам да карам лифтбек версията с бензинов TSI двигател с обем 1,5 л и мощност 150 к.с. Моят настоящ автомобил е със същия мотор и ще мога да сравня най-лесно. Теста, който е до язовир Сопот, ще направим заедно с колегата Пламен Георгиев. Ще покараме на различни пътни условия – магистрала Хемус, лек планински път със завойчета и малко извън пътя. Трасе, по което ще добием идеална представа за качествата на автомобила.
Първо се возя и съм навигатор. Това ми дава възможност да огледам в подробности отвътре. Първо ми прави впечатление, че воланът е с две спици, но за това после. Има голям, свободно стоящ централен дисплей. Централната конзола е елегантна, подредена и декорирана с хромирани детайли, както и новите панели на вратите и дръжките. Нови и меки на допир материали придават на интериора премиум излъчване, а новото LED амбиентно осветление поставя специален щрих върху предните врати и приборното табло като индиректно ги осветява в избран от водача цвят. А все пак Октавия е автомобил от среден клас.
За разлика от предишното поколение духалките са свалени под централния дисплей, точно под набора от бутони, чрез които водачът има бърз достъп до най-използваните функции. Това определено ми харесва, защото ми дава по-добра възможност да насоча въздушната струя където желая.
Решавам да свържа телефона си с колата чрез Android Auto и да изведа навигацията Waze на дисплея. Колата обаче е с USB-C порт и трябва кабел, който от двете страни е с USB-C. Аз съм подготвен, защото напоследък всички нови модели на групата Volkswagen са с този порт и съм си взел преходник USB – USB-C, който разрешава проблема. Така вече имаме Waze, знаем къде отиваме и имаме актуална информация за състоянието на пътя и за това къде има камери. Не че караме бързо, но е добре да сме информирани. J
Сменяме се, сядам зад волана. Разполагам се на удобните за гърба Ergo седалки. Те освен всичко останало предлагат и електрическа функция за масаж. Хващам волана с две спици – да, харесва ми! По-удобен е от стандартния с три. Нашият разполага с подгряване (опционална функция), а с бутоните за настройки и въртящи се регулатори мога да управлявам общо 14 различни функции без да отмествам ръцете си. Зад волана ми е разположен 10.25” виртуален кокпит. Той има 4 основни варианта за визуализация на информацията, като настройките мога да извършвам много лесно от волана. Друга полезна новост е head-up дисплеят. Той проектира върху челното стъкло най-важната информация като скорост, навигация, регистрирани пътни знаци и активирани асистиращи системи. Тази технология е присъща на премиум моделите, но ето, че вече я има и в Октавия. Отчитам, че в купето е по-тихо, което се дължи на акустични стъкла, които допълнително намаляват шума от пътя.
При движението на колата не забелязвам почти никакви разлики с поведението на предишния модел. Може би 4-ката ми изглежда с една идея по-мудна, като това очевидно се дължи на по-големите размери. 6-степенната ръчна скоростна кутия е все така удобна и приятна за превключваме. Колата вози малко по-меко, но в завоите е стабилна. Средният разход, отчетен в края на теста, е 6,2 л/100 км, което с оглед динамичното шофиране, на което я подложихме, е много добър резултат!
Тези, които не обичат да сменят на ръка скоростите, ще могат да се радват на новата технологията “shift-by-wire” с автоматичните DSG скоростни кутии. При нея връзката от планките зад волана до самата трансмисия е чисто електронна и изборът се синхронизира от компютъра. На мястото на лоста на скоростите при моделите DSG има малък джойстик на централната конзола и от там могат да се изберат и три режима на шофиране. Има и бутон за паркинг режим.
Моделът разполага с цяла нова гама от системи за безопасност, като „Асистент за предотвратяване на сблъсък”, „Асистент за завои”, „Предупреждение при слизане” и локалното „Предупреждение за трафика”. Други нови функции за Октавия са обзорната система Area View, системата Side Assist и предиктивният темпомат, които, заедно с обновена версия на системата за разпознаване на пътните знаци и усъвършенстваната „Система за поддържане на избраната лента”, както и „Асистентът за движение в задръстване” и „Системата за защита при спешни ситуации”, съставят обширната система „Travel Assist”. До 9 въздушни възглавници, включително възглавница за коленете на шофьора и странични въздушни възглавници отзад, предпазват пътниците в случай на сблъсък.
Супер любопитни са и новите Simply Clever решения. Това, което ме радва особено много, е USB портът до огледалото за обратно виждане. Винаги съм смятал, че е добре там да има такъв, за да може да се включи лесно видео регистратор, без да висят кабели за зареждане.
Моделът наистина е еволюирал много. Може би най-впечатляваща е промяната в купето. Колата е станала наистина луксозна благодарение на изключително добрите материали, които са използвани в оформянето на впечатляващия вътрешен дизайн. Свързаността, инфоразвлекателната система от последно поколение и най-важното системите за сигурност не отстъпват на автомобилите от луксозния сегмент. Да, автомобилът е и по-скъп от предишния вариант, но цената отново е разумна и адекватна на качеството което се предлага.
Подробности за цените на модела може да видите на сайта на вносителя у нас. Можете и да заявите онлайн и тестово шофиране.
В заключение искам да спомена и за останалите възможности за задвижване, които предлага моделът. Никога досега Октавия не е била толкова икономична, екологична и не се е предлагала с толкова много алтернативни задвижващи системи, както в четвъртото си поколение. За пръв път гамата включва електрически хибрид с възможност за включване към електрическата мрежа, Октавия iV. Някои от бензиновите двигатели, които са допълнително оптимизирани, сега са оборудвани с иновативни технологии “умерен хибрид”, а дизеловите агрегати са от последното EVO поколение и отделят с до 80% по-малко азотен оксид.
Широката гама от задвижващи системи предлага мощност от 81 kW (110 к.с.) до 150 kW (204 к.с.). Със 17.7 кг природен га (CNG) в резервоарите си Oктавия може да измине до 523 км в своя екологичен и икономичен CNG режим.
Друга интересна версия е с бензиновият двигател 1.4 TSI и електрически мотор с обща мощност от 150 kW (204 к.с.). С капацитет от 37 Ah (13 kWh енергия) литиево-йонната батерия с високо напрежение осигурява обсег на движение единствено с електрическо захранване до 55 км в WLTP цикъла.
eTEC вариантите, оборудвани с последното EVO поколение 1.0 TSI или 1.5 TSI бензинови двигатели, имат технология умерен хибрид, когато са снабдени с DSG. Чрез 48-волтов стартер, задвижван чрез ремъчна предавка и 48-волтова литиево-йонна батерия, може да се регенерира спирачна енергия, да се подпомогне двигателят с вътрешно горене като му се осигури електрическа енергия и да се движи безмоторно с напълно изключен мотор.
Новите EVO дизелови двигатели прилагат нов начин на третиране на отработените газове с “двойно дозиране”, при който AdBlue се впръсква точно пред двата каталитични, разположени един пред друг преобразуватели.
Трябва да отбележа и опцията „Динамичен контрол на шасито”, включваща „Избор на режим на шофиране”. Предлага се със слайдери за настройки в рамките на различните режими на шофиране чрез промяна на отделни параметри, като например окачването, амортисьорите, характеристиките на управлението или работата на DSG.