Тазгодишната Гран при на Сингапур ще е трета за Формула 1. Гран при вече е в малкия град-държава и спазва европейско разписание, което все още прави уикенда сравнително странен за отборите. На Стария континент тренировките, квалификацията и състезанието се падат в обичайните си слотове, така че за зрителите е удобно да проследят борбата там.
Единствената нощна надпревара в календара обаче е причина екипите да дават нощни смени – това е единственият начин да поддържат илюзията за работа в нормални часове, обяснява спортният директор на Рено Стив Нилсен:
– Часовата разлика с Европа е 7 часа, но заради спазването на такава програма всъщност не усещаме кой знае колко пътуването до Сингапур, като например това до Китай. Просто няма умора от полетите.
Екипите уреждат пътуването си за възможно най-късния момент спрямо останалите надпревари извън Стария континент.
– За старт в Азия обикновено си отделяме допълнителен ден, за да се аклиматизираме към времевата разлика. Но за Сингапур това не стои на дневен ред – потвърждава Нилсен.
Така че какви са нормалните за този конкретен уикенд работни часове? Пристигането на което и да е европейско трасе обикновено е към 8 сутринта – следователно в Сингапур това се случва към 3 часа следобед, а всичко приключва в малките часове на сутринта.
– Понякога виждаме изгрева, докато се прибираме към хотела. Така че си е чиста проба нощна смяна за тим – обяснява Стив.
Провеждането на нощен старт не е никакъв проблем за град като Сингапур, който живее 24 часа в денонощието. Не е проблем да се намери отворен ресторант по което и да е време. Закуската се урежда със съответните хотели, работещи с екипите и се сервира между 14:00 и 16:00 часа следобед.
Що се отнася до изкуственото осветление, то е възможно най-близо до естествената светлина. Това означава, че отборите нямат нужда от допълнителна помощ.
– Преди първото състезание там си мислехме, че може да се наложи да монтираме нещо като миньорски лампи на каските на екипа. Всъщност се оказа толкова светло, че нищо подобно не бе необходимо. Почти забравяш кое време е, освен ако не погледнеш нощното небе – допълва Нилсен.
Доктор Рикардо Чекарели, който преди работеше в Тойота, но вече е част от тима на Рено, пък е категоричен, че някои предизвикателства си остават същите, независимо от нощните часове:
– И по това време е много влажно, така че е важно пилотите да се охлаждат. Потта остава на повърхността на кожата вместо да се изпарява и така тялото не се охлажда правилно. Температурата на състезателя се покачва прекалено и може да се стигне до нежелани последствия като загуба на енергия и концентрация, водещи до по-бавни реакции. Прилича малко на комбинация между умственото предизвикателство на Монако с физическото от Сепанг – допълва лекарят.