В отминалата Гран при на Испания пилотите на Мерцедес Люис Хамилтън и Нико Розберг направиха нещо, което е кошмар за всеки един отбор в спорта – удариха се и отпаднаха от състезанието. Инцидентът се случи още в първата обиколка на пистата Каталуня и предизвика много коментари кой е виновен за случилото се.
В крайна сметка случилото се бе определено за състезателен инцидент и санкции не последваха. Такива моменти обаче е имало и в миналото, а те са част от спорта и неминуемо ще се случват и в бъдеще. Днес ще се спрем на най-забележителните инциденти между съотборници през годините.
1989 г. Япония – Аертон Сена и Ален Прост
Прочутата катастрофа между Сена и Прост като съотборници в Макларън, която породи и един от най-големите скандали в историята на спорта. Надпреварата в Япония беше предпоследна за сезона. За да запазеше шансовете си за титлата преди финала в Австралия, Аертон трябваше задължително да спечели. Бразилецът взе убедително полпозишъна с 1,7 сек аванс пред Ален. На старта обаче Сена се забави и Прост пое лидерството. Към края съперникът му започна да го застигна и 7 тура преди финала Аертон опита маневра при спирането за последния шикан. Той спря възможно най-късно и влезе от вътрешната страна, но прост беше пред него и му „затвори вратата“. Последва сблъсък, след който двамата се озоваха в зоната за сигурност. Прост се отказа, докато Сена беше бутнат от маршалите край пистата, върна се на трасето и спечели. Веднага обаче беше дисквалифициран от стюардите на ФИА заради това, че е бил бутнат обратно на пистата с чужда помощ. След скандала на Сена дори временно беше отнет състезателния лиценз от президентът на ФИСА (днешния вариант на Международната автомобилна федерация ФИА) Жан-Мари Балестър. Бразилецът беше твърдо убеден, че Балестър е повлиял на стюардите в Япония да дисквалифицират бразилеца и да помогнат на Прост да спечели титлата, тъй като Ален е французин и е сънародник на боса на централата.
1999 г. Австрия – Мика Хакинен и Дейвид Култард
Дейвид Кулатрд и Мика Хакинен доминираха напълно в тренировките и квалификациите в Австрия през 1999 г. и се очертаваше да постигнат лесна двойна победа. Всичко започна добре, след като двамата минаха без проблеми през първия завой. За следващия обаче шотландецът опита доста оптимистична маневра от вътрешната страна спрямо финландския си съотборник. Култард атакува, но малко след това се видя, че няма да има достатъчно място болидът му да влезе в завоя пред този на Хакинен и двамата се удариха. В резултат Миха се завъртя и излезе в зоната за сигурност. Докато се върне обратно той остана почти последен в колоната, а Култард поведе. В хода на състезанието обаче Дейвид загуби лидерството от Еди Ървайн с Ферари и финишира 2-и, докато Хакинен изпреварваше наред и стигна до подиума. След финала Култард се оправда, че Ървайн го е атакувал и затова се е изнесъл от вътрешната страна на завоя, след което не е спрял навреме.
2010 г. Турция – Марк Уебър и Себастиан Фетел
През сезона Ред Бул имаха най-добрата кола и преди състезанието на Истанбул парк Уебър и Фетел водеха в класирането с равен брой точки. Двамата в този ред бяха начело и в надпреварата. Но това продължи до 41-ата обиколка, когато Себастиан атакува съотборника си от вътрешната страна на дългата обратна права. Двамата бяха един до друг преди зоната за спиране, но в последния момент Фетел кривна леко навътре и двамата се удариха. Фетел отпадна, а Уебър стигна 3-и до финала, зад двамата пилоти на Макларън – Хамилтън и Бътън. След края обаче главният съветник в екипа на Биковете Хелмут Марко обяви, че виновен за случилото се е Уебър. Чувайки това, спортният директор Кристиан Хорнер също застана на страната на Фетел. Според Марко Уебър е можел да предотврати инцидента, като остави повече място за Себастиан. Марк обаче по никакъв начин не бе длъжен да пуска аванта на съотборника си, а е свободен да се бори с него. Австралиецът наистина беше твърд в единоборството, но коректен и остави пространство за съотборника си. Докато нервите на германеца не издържаха и той сви леко в дясно, отивайки към зоната за спиране, което доведе до удара и причини катастрофата.
Подробности за случилото се в онова състезание в Турция с личния разказ на Уебър четете в брой 193 на списание ClubS1
2014 г Белгия – Нико Розберг и Люис Хамилтън
Първият сериозен инцидент между Хамилтън и Розберг се случи на Спа през 2014 г. Двамата бяха в спор за титлата за първа година и с оглед на превъзходството на Мерцедес пред останалите отбори, бяха наясно, че един от двамата ще спечели короната. Люис взе полпозишъна и поведе след старта, но още в началото на втората обиколка Нико го доближи в края на дългата права „Кемъл”. Германецът опита да осъществи атака от външната страна при спирането за следващия шикан, виждайки свободно пространство. Хамилтън зае вътрешната траектория за десния завой, докато Розберг остана отвън. В следващия момент Люис тръгна да „затваря” завоя и да подготвя траекторията си за следващия ляв, а Нико остана плътно до него и се стигна до контакт между предното му крило и задната лява гума на Хамилтън. В резултат тя се спука и Люис трябваше да измине дълъг път до бокса за смяна, в който повреди сериозно и пода на колата си. Розберг успя да остане на пистата, но пораженията по крилото наложиха по-ранно първо спиране в бокса и смяна на спойлера. Това го забави и в крайна сметка той завърши втори, зад Даниел Рикиардо. След финала шефовете на Мерцедес обявиха, че Розберг е виновен за инцидента. Случилото се изглежда повлия психически на Нико, който в оставащите състезания до края на сезона допусна няколко грешки и загуби титлата.