Начало Автомобили Наше момче в Италианската Формула 3

Наше момче в Италианската Формула 3

47
0

Снощи, в зала София на хотел Кемпински се представи българския отбор Виктория Рейсинг и пилотът Владимир Арабаджиев, които ще стартират този сезон в италианския шампионат на Формула 3.

Formula 3 e една от най-успешните състезателни серии в съвременния моторспорт. През годините се е утвърдила като основна стъпка за много пилоти към Формула 1. Автомобилите в този клас нямат никакви системи за подпомагане на пилотите – като тракшън контрол, система за бързо превключване, антиблокиране на спирачките. Съотношението на масата на автомобила спрямо мощността, качествата на шаситата, аеродинамиката, разнообразните настройки и необходимите умения за успех във Формула 3 правят серията невероятно професионална. Италианската F3 е един от най-силните шампионати. Състои се от 8 кръга и стартът на първия от тях е на 19 март в Монца.

Виктория Рейсинг е тим, създаден около Владимир Арабаджиев в нашия картинг спорт. Основни спонсори на екипа са Виктория Груп и захарен комбинат Кристал. Сега отборът вече разполага с база в Централна Италия и два автомобила Далара F 300 – един за тестове и един за състезание, всякакво необходимо оборудване и изпълнение на състезателната програма през сезона, както и всички необходими договори с технически партньори, доставчици, организатори и т.н.

Мениджър е хърватинът Марио Лажич, баща на тестпилота и втори механик Ненад Лажич – вицешампион на Италия във Формула Рено. Професорът от университета в Перуджа Джордано Франческини е главният технически експерт в отбора. Той е работил във Формула 1 с екипа Колони (1988-1992 г.) и от 1992 до 1996 г. е конструирал шасита за Формула 3 – FTS. От 1998 г. последователно работи с екипи от Формула Нисан, Формула 3 и Рено. Франческини отговаря за всички аспекти в настройките на автомобила, контрола на данните от телеметричната система, както и стратегията на Виктория Рейсинг. Главен механик е Армандо Полини, при когото е израснал като картинг пилот Джанкарло Фисикела.

Владимир Арабаджиев се качва за първи път на картинг на пистата Лаута в Пловдив преди само 3 години. Оттогава решава да участва в националния шампионат. Повечето пилоти минават през няколко класа и след това отиват в най-горния 125 куб. см, с 6 скорости, но Владо започва директно оттам. Миналата година стана шампион с шаси Birel и двигател TM. Само малшансът му попречи да вземе титлата и в източноевропейската картинг зона. Между тестовете с формулата тренира активно с картинг в България и Италия. Там е официален пилот на производителя на шасита РСR.

Арабаджиев ще продължи и участието си в националния картинг-шампионат – 8 старта и в Югоизточната картинг-зона – 4 старта.

Далара влиза във Формула 3 още през 1978 г., но успява да се наложи като лидер едва с ултрауспешния си модел F393 през 1993 г. С него поставят нови стандарти в аеродинамиката за автомобили в този клас, както и внедряват системата с един амортисьор за предната ос. Успехите на този автомобил дават възможност на компанията да завладее 90% пазарен дял от световните продажби на болиди за Формула 3. С цел контролиране на разходите за участие на отборите правилата включват т.нар. тригодишна стабилност.

Model			Далара F300

Кокпит карбонова структура с алуминиева решетка
тип пчелна пита
Тегло на кокпита 40 кг
Външно покритие фибростъкло и алуминиева решетка тип пчелна пита
Двигател Опел Spiess с обем 2000 куб. см
Мощност приблизително 250 к.с. (размерът на отвора
за входящия въздух в мотора е само 28,6 мм)
Телеметрична система Бош Моторспорт
Предавателна кутия 6-степенна секвенционална Хюланд
Диференциал Хюланд
Окачване двураменно, два амортисьора на задната ос,
един на предната
Амортисьори Кони с регулиране на свиването и разтягането
Пружини Айбах 3 инча с вътрешен диаметър 36 мм
Джанти OZ, предни 9x13, задни 10,5x13 инча
Гуми (в зависимост от изискванията на организатора)
Ейвън, Бриджстоун, Ханкук, Кумхо, Мишлен или Йокохама
Спирачки АР с четири бутални спирачни апарата,
чугунени вентилирани дискове с диаметър 280 мм

Календар на шампионата:

Монца 18-19 март,

Адриа 1 -2 април,

Имола 5-7 май,

Пергуса 16-18 юни,

Мугело 1-2 юли,

Магионе 21-23 юли,

Вейрано 1-3 септември,

Валелунга 31 септември-1 октомври.