Начало Rally Над 4000 км борба: рали Дакар 2022 не излъга очакванията за сериозна...

Над 4000 км борба: рали Дакар 2022 не излъга очакванията за сериозна битка

684
0

След повече от 4000 състезателни километра по коварни терени в Саудитска Арабия рали Дакар завърши като най-епичното приключение, което моторният спорт може да предложи. Насер Ал-Атия, Сам Съндърланд, Чалеко Лопес и Дмитри Сотников се поздравиха с победа в отделните класове. Това състезание беше първи кръг от новосъздадения световен рали рейд шампионат на ФИА и ФИМ (W2RC). 

Още преди старта на Дакар беше ясно, че целта на Ал-Атия е една-единствена – да запише четвърти успех в легендарното състезание. Катарецът караше новия автомобил Тойота Хайлукс, който имаше сериозни подобрения заради новите технически правила. Насер и неговият навигатор Матю Баумел поведоха след пролога и запазиха тази позиция през всичките 12-специални етапи. Ал-Атия записа само два етапни успеха, но бе най-постоянен от всички. По този начин той спечели рали Дакар за четвърти път в своята кариера и за втори като състезател на Тойота.

„Аз, Матю и екипът на Тойота свършихме страхотна работа от началото до края на рали Дакар. За мен беше много важно да спечеля, защото сега надпреварата е в нашия регион“, сподели Ал-Атия.

Насер Ал-Атия
Насер Ал-Атия, снимка Ред Бул Контент Пуул

Основният му съперник Себастиен Льоб (Бахрейн Рейд Екстрийм) завърши на втора позиция. Французинът имаше проблеми в два от етапите, заради които изостана от Насер. Въпреки по-доброто си темпо във втората половина от надпреварата, деветкратният световен шампион трябваше да се задоволи с второто място.

„Изостанахме сериозно заради проблеми в третия ден. Успях да наваксам част от загубеното време, но не бе достатъчно, за да победя. Второ място в Дакар не е толкова лошо“, каза Льоб.

Себастиен Льоб
Себастиен Льоб, снимка Ред Бул Контент Пуул

Последното място на подиума зае местният любимец Язид Ал Раджи. Пилотът от Саудитска Арабия записа първи подиум в пустинната надпревара и подобри най-доброто си класиране, което бе 4-та позиция от 2020.

Майкъл Орр и Язид Ал Раджи
Майкъл Орр и Язид Ал Раджи, снимка A.S.O./F.Gooden/DPPI

Четвърти остана Орландо Теранова от екипа на Бахрейн Рейд Екстрийм. Аржентинецът спечели първи успех в специален етап от 2015 насам и бе един от най-постоянните състезатели през целия Дакар. След него финишира съотборникът на Ал-Атия Жинел де Вилиер, за когото това бе много драматичен Дакар. Южноафриканецът имаш два инцидента с мотоциклетисти, заради които бе наказан. Първата санкция бе 5-минутна, но при втория инцидент победителят от 2009 получи наказание от 5 часа. Отборът на Тойота обжалва решението на стюардите, които в крайна сметка отмениха добавеното време и го върнаха в челото.

Най-предно завършилия пилот на Мини бе Якуб Пржигонски. Полският състезател участваше с бъгито, което донесе победата на Стефан Петерхансел преди една година. Топ 10 бе допълнен от Матю Серрадори с бъгито на Century, Себастиан Халперн (Мини Бъги), Матиас Екстрьом с Ауди и Владимир Василиев с БМВ.

Шведът бе най-предно класирания пилот, който караше новия електрически автомобил на Ауди. Въпреки всичките проблеми, германският производител записа четири етапни победи. Очаква се догодина Ауди RS Q e-tron да е основен претендент за короната на Насер Ал-Атия и Тойота. Трикратният победител в надпреварата Карлос Сайнц остана на 12-то място, а Стефан Петерхансел завърши в дъното на колоната, след като имаше сериозни проблеми в началните отсечки.

„Да завършим в топ 10 беше нашата цел преди началото на ралито. В добрите ни дни се борехме с големите момчета и това ни кара да сме големи оптимисти в бъдеще“, заяви Екстрьом.

Матиас Екстрьом
Матиас Екстрьом, снимка Ред Бул Контент Пуул

Добро впечатление направи Лая Санс. Испанката завърши на 22-ра позиция при дебютното си участие в категорията на автомобилите. Преди това тя се състезаваше с мотоциклет.

„Целта ни бе да завършим ралито и го направихме. Можем да посочим много позитиви от това. Имаше дни, в които имахме много добър ритъм“, коментира Санс.

Лая Санц
Лая Санц, снимка Ред Бул Контент Пуул

В класа на леките прототипи Чалеко Лопес грабна победата с машина на Кан-Ам. Чилиецът завърши пред своя съотборник Кристиан Ериксон.

„Бяхме много силни във всеки един етап. Всеки ден бяхме много близо до челото без големи проблеми с автомобила или навигацията. Страхотно е да спечелиш отново рали Дакар“, коментира Лопес.

Чалеко Лопез
Чалеко Лопез, снимка Ред Бул Контент Пуул

Третото място отиде при Кристина Гутиерес. Испанката стана вицешампион в шампионата Extreme E и бе основен претендент за победа, преди да получи технически проблем, заради който загуби много време.

„Aко преди година и два месеца ми бяхте казали, че това ще се случи, щях да ви кажа, че това е сън“, обясни Гутиерес.

Кристина Гутиерес
Кристина Гутиерес, снимка Ред Бул Контент Пуул

Добро впечатление направи и Сет Кинтеро. Младият американец спечели рекордните 12 етапни победи, но заради тежки технически проблеми остана в дъното на класирането.

„Oчевидно е невероятно, но малко съм разстроен, защото не участвахме в общото подреждане, въпреки че спечелих почти всички специални етапи. Беше страхотно преживяване“, коментира Кинтеро.

Сет Кинтеро
Сет Кинтеро, снимка Ред Бул Контент Пуул

При мотоциклетистите Сам Съндърланд записа втори успех в Дакар след този през 2017. Британецът донесе дебютна победа на Гас Гас. Съндърланд имаше само една победа в отсечка, но благодарение на по-малкото допуснати грешки и постоянство отново стигна до първата позиция.

„В последния ден бях под голям стрес, защото тази година времената бяха много близки. Наистина съм благодарен на всички, които ми помагат и ме подкрепят. Надявам се да съм им се отплатил с този успех. Тази победа е дори по-добра от първата“, сподели Съндърланд.

Сам Съндърланд
Сам Съндърланд, снимка Ред Бул Контент Пуул

До него на подиума се качиха Пабло Кентания (Хонда) и Матиас Валкнер (КТМ). Съотборникът на Сам и лидер в началния етап на рали Дакар 2022 Даниел Сандърс отпадна. Бившата звезда от MotoGP Данило Петручи направи отлично впечатление и спечели в петия ден. Италианецът претърпя няколко инцидента и имаше проблеми с горивната помпа, която го извади от борбата за челните позиции.

„Toлкова съм щастлив, че най-накрая стигнах до финала. Завърших поставената си цел. Беше труден момент както преди, така и по време на състезанието. Чувството е невероятно, когато завършиш първия си Дакар“, заяви Петручи.

Данило Петручи
Данило Петручи, снимка Ред Бул Контент Пуул

При камионите Камаз отново нямаха абсолютно никаква конкуренция. Руският производител спечели всичките 12 отсечки от легендарната надпреварата. Дмитри Сотников записа втора поредна победа, следван от съотборниците си Едуард Николаев, Антон Шибалов и Андрей Каргинов.

„Съперничеството за победата продължаваше всеки ден и до последния километър, така че бе невъзможно да се отпуснеш“, коментира Сотников.

Дмитри Сотников
Дмитри Сотников, снимка Ред Бул Контент Пуул

„Отборът на Камаз има злато, сребро и бронз и това е най-важното. Въпреки това шампионът е само един, така че имаме към какво да се стремим през следващата година“, обясни Николаев.

Едуард Николаев
Едуард Николаев, снимка Ред Бул Контент Пуул