Сезон 2013 г. във Формула 1 приключи, Себастиан Фетел и Ред Бул, както и подгласниците им – Фернандо Алонсо и Марк Уебър при пилотите и Мерцедес и Ферари при екипите – скоро ще получат трофеите за постиженията си от тази година. Вниманието обаче вече е обърнато към следващата година.
Паузата между току-що завършилия и предстоящия сезон ще е изключително малка – тестовете започват в края на януари 2014 г. Промените в техническите правила означават много неизвестни за отборите, а бившият пилот в F1 Дейвид Култард поставя основните според него въпроси относно следващото първенство. Шотландецът ги публикува в колонката си британския вестник Телеграф.
- Може ли някой да спре Ред Бул/Себастиан Фетел?
Ред Бул ще започнат следващия сезон като фаворити. Няма съмнение. Те са във върхова форма. Имат стабилен мениджмънт, най-добрия конструктор, купища пари и четирикратен световен шампион за пилот.
И все пак биха могли да бъдат свалени от върха. Ферари, Макларън и Мерцедес не са в шампионата заради едното участие. Те също са с дълбоки джобове и най-големите промени в правилата от цяло поколение насам дават възможност на някого да се вмъкне пред Ред Бул.
- Ще бъдат ли състезанията вълнуващи вследствие на новите правила?
Това е много сериозен въпрос, чийто отговор не е известен. Преживявал съм промени в правилата за двигателите преди, но нищо не е било толкова драматично, колкото прехвърлянето догодина към 1,6-литрови турбоагрегати и значително по-мощните системи за възстановяване на енергия.
Някои фенове се притесняват дали Формула 1 няма да се превърне в състезание, в което ефективността ще е по-важна от чистата надпревара, но нека почакаме и ще видим. Според мен може да има известни проблеми с издръжливостта в началото, но постепенно нещата ще се стабилизират, когато екипите свикнат с новите системи.
- Гумите ще бъдат ли сериозен фактор в представянето и трябва ли да са такъв фактор?
Гумите на Пирели бяха най-големият фактор, донесъл разлика в представянето на отделните тимове тази година. Ред Бул и в частност Фетел извлякоха максимума от тях. Догодина системите за задвижване ще имат значително по-голяма роля, но няма причина да смятаме, че тазгодишните проблеми ще бъдат напълно елиминирани. При по-висок въртящ момент задните гуми ще са подложени на значително по-голямо натоварване. Но и тук има доста неизвестни. Заради политиката в F1 Пирели дори нямаха възможност да тестват спецификациите за 2014 г. Но като цяло предвиждам още полемики.
- Може ли Люис Хамилтън да се адаптира към новите правила, да победи Нико Розберг и да спечели втора титла?
Да, да и да. Люис Хамилтън е пилот от световна класа и нищо не ме кара да вярвам, че не може да се адаптира. Победата му в Унгария доказа, че е в състояние да работи с гумите, да кара бързо и разумно, постигайки успех.
Розберг се оказа по-сложна задача за него – вероятно в по-голяма степен, отколкото мнозина очакваха, а на немския състезател му допада умственото предизвикателство в този нов стил на надпреварите. Но съм сигурен, че ако Мерцедес дадат на Люис кола, в която се чувства удобно, той е в състояние да спечели втора титла.
- Дженсън Бътън премина ли зенита си и може ли Макларън да се възстанови от ужасния си сезон?
За мен няма съмнение, че Дженсън Бътън все още притежава нужните качества. Той е на 33 години, един от най-добре подготвените физически пилоти на грида и в момента, в който видя шанс за добър резултат – като в Бразилия в неделя, бе на най-високо ниво. Мотивацията му сигурно е пострадала от сериозните грешките на Макларън. Но те са мощен отбор, имат страхотни съоръжение и много пали. И тимът, и Бътън могат да се възстановят. Ще е много интересно да се наблюдава как ще се справи Дженсън срещу новака Кевин Магнусен. Кой може да каже дали новите правила за 2014-та няма да паснат повече на младите като Магнусен и 19-годишния Дани Квят от Торо Росо?
- Каква ще е динамиката на тандема Фернандо Алонсо – Кими Райконен във Ферари?
Всички в падока очакват с нетърпение този двубой. Моето предчувствие е, че Фернандо ще се справи по-добре през сезона. Той вече е част от тима на Ферари, говори италиански и няма слабости като пилот.
Все пак Алонсо завърши с равни точки с Люис, когато двамата бяха съотборници в Макларън и си изтърва нервите през онази година. Кими не се интересува от политика, така че според мен отношенията им едва ли ще са толкова взривоопасни. Очаквам Фернандо надделее.