Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Монца – където историята среща съвременността

Монца – където историята среща съвременността

73
0
Монца,старт-финална права

Гран при на Италия е 13-ти кръг от тазгодишния шампионат на Формула 1 и последен европейски старт от календара. Надпреварата се провежда на легендарната писта Монца – едно от последните класически трасета в спорта и едно от едва четирите, оцелели от създаването на сериите през 1950 г. до днес. Разположена в разкошен парк, тя е арена на някои от най-запомнящите се битки в историята на спорта и е сред любимите както на пилоти, така и на фенове.

Това е едно от състезанията, които всички обичат, защото е традиционно – признава и рейс директорът Чарли Уайтинг. – Монако и Монца са двата старта с такова голямо значение в календара, с невероятно усещане за история и великолепни фенове. Никога не се изморявам от наблюдаването на стария вираж, където си представям пред какви опасности са били изправени пилотите, колко смели са били, правейки обиколка след обиколка с невероятно висока скорост. Трасето бе наистина опасно преди години и сега имаме пред себе си ярко доказателство за това колко сме напреднали по отношение на сигурността. Подкрепата на феновете е страхотна, както и от маршалите – понякога е толкова голяма, че чак се налага да поорязваме ентусиазма им, за да не скочат на пистата! – допълва той.

 

– Тазгодишният старт е 82-ата Гран при на Италия – надпреварата датира още от 1922 г., въпреки че реално първото състезание, носещо това наименование, се провежда година по-рано в Бреша.

– Монца е част от календара на Формула 1 от създаването на световния шампионат през 1950 г. Единствено през 1980 г. надпреварата не се провежда там, а на Имола.

– Виражът – една от най-известните характеристики на старото трасе – е използван за последно в конфигурацията през 1961 г., когато се случва тежка катастрофа. При нея загиват пилотът на Ферари Волфганг фон Трипс и 14 зрители.

– Едва трима италианци от всичките 98, състезавали се във Формула 1, са печелили домашната си Гран при: Нино Фарина (през 1950 г.), Алберто Аскари (през 1951-1952 г.) и Лудовико Скарфиоти (1966 г.). Италианските екипи са малко по-успешни в това отношение с 22 успеха от 1950-та до днес: Ферари имат 18, Мазерати – 2, Алфа Ромео и Торо Росо – по 1.

– Себастиан Фетел стана най-младият пилот в историята на Формула 1, спечелил полпозишън и победа в надпревара през 2008 г., когато караше за Торо Росо. Тогава той бе на 21 години и 74 дни.

– Обиколката е дълга 5,793 км, има 11 завоя. Състезателната дистанция се състои от 53 тура – 306,720 км.

– Основната права на Монца е трета по дължина в целия календар на Формула 1 – 1120 метра.

– Рекордът за време за една обиколка принадлежи на Рубенс Барикело – 1:21.046 мин – и е от 2004 г., когато бразилецът кара Ферари.

– Михаел Шумахер има най-много победи на Монца – 5.

– На Монца екипите избират най-ниското възможно ниво на аеропритискане, за да елиминират челното съпротивление. Типичен аеропакет за италианската писта генерира 15% по-малко аероприлепяне отколкото на Спа например. Това има сериозен ефект върху гумите, тъй като подобни реглажи им позволяват да се пързалят повече.

– DRS може да се използва в до 74% от обиколка (което се равнява на 4,29 км) – най-високата стойност за целия сезон. В предстоящата надпревара ще се използват две зони за активиране на подвижното задно крило.

– 83% от обиколката се изминават на пълна газ – най-високият процент за целия календар на Формула 1.