Наричат Гран при на Монако Перлата в короната на Формула 1. Състезанието има уникален характер и всяка година събира куп звезди, наблюдаващи битката между Гран при екипите по тесните и безмилостни улици на княжеството. Да гледаш борбата от толкова близо обаче не е непостижимо и за феновете. Днес се връщаме към материал, който разкрива, че посещението на Гран при на Монако не е само далечен блян. Статията е публикувана в брой 216 на списание ClubS1 от 2018 г.
За повечето хора Гран при на Монако е една мечтана, но малко притеснителна дестинация за посещение на състезание от Формула 1.
Опасността от твърде високи цени, а и сравнително далечното разстояние от България кара мнозина да се въздържат от пътуване до княжеството. Традиционно 298 акредитирани журналисти и 198 фотографи разнасят легендата за тези два квадратни километра площ, но истината не е чак толкова страшна.
Да, цените на билетите за трибуните са високи – по-високи от всяка друга писта
Варират между около 400 и 600 евро. Но на нито едно друго трасе човек не може да види колите толкова отблизо и да стои около падока, на рехава ограда разстояние от пилоти и звезди.
Все пак има и сектор Роша, който е над последните два завоя под двореца. Цените за него са си 100 евро. Проблемът е, че по-хубавите места се заемат от рано сутринта, а има и хора, които спят там на открито, за да са на първа линия в деня на състезанието, защото иначе рискуват да не видят много от храстите и стръмните камъни.
Останалите цени по заведенията, като на сандвичите например, не са чак толкова по-различни, отколкото е стандартно по Ривиерата
Има нелоши опции и за билет-куверт в някои от ресторантите около трасето. На Раскас например, към качването по Бо Риваж към казиното или пък на Табак.
Не са малко и опциите за наемане на апартаменти или място само на тераса, с хубав изглед към трасето, кетъринг или пък без него, като при добро търсене това може да струва и по-малко от билет.
Що се отнася до самото пътуване, то има два начина да се осъществи – със самолет или с кола. При първия вариант най-евтиният възможен билет за самолет е от порядъка на 220-250 евро на човек от София до Ница с лоукост компании. Там може да се наеме кола или скутер за разходки не само до Монако, но и до Антиб, Жан льо Пен, Сан Ремо и т.н. Това вдига още малко цената на престоя, но е възможно и да се пътува само с влак. Той е хубав, чист и стоварва хиляди фенове на гарата в Монако, откъдето до трасето са минути ходене, при това на спускане.
Вторият вариант е пътуване с кола. От София до Монте Карло пътят е 1700 км с новия скоростен път високо над Триест, с който се избягва минаване около пристанищния град.
Практически почти цялото трасе е магистрала, ако изключим отсечката в България и малки участъци, които сърбите довършват по новата си магистрала от границата до Ниш.
Таксите за магистрали и винетка в Словения са около 100 евро в посока, което при повече пътуващи е приемливо. В зависимост от колата и разхода й се изразходват 4-5 резервоара с гориво, или около 300-350 евро.
Разходите за спане също може да са много големи, ако човек търси да спи в самото Монако
Но далеч не чак толкова страшни, ако се настани в близките градчета, особено от италианската страна на границата – Вентимиля, Кампоросо и т.н. Пътят до Монако не е дълъг, а и лесно може да се ползват панорамните влакчета, за да се избегне скъпото паркиране в Монако. Да, те са пълни. Но и Монте Карло е претъпкано в дните на състезанието. Това е част от атмосферата на това състезание, което тази година се проведе за 76-и път и има много особено място в историята на Формула 1 и спорта като цяло.
Не бих искал да изключа и варианта посещение с яхта и гледане от палубата й. Вариантите с акостиране са по-сложни и скъпи, свързани с членство и място в самия клуб. Но наемане и купуване на място е напълно възможно.
Да, повечето съдове се наемат от компании за техните гости, за които са платили съответните сериозни пасове. Но и има частни оферти, които са по-добри от шест хиляди евро, искани за влизането в падок клуба.
Тази година той имаше нови тераси и сграда над Раскас, като в цената, разбира се, влиза гурме и скъпи напитки. В зависимост от пакета може да се пристигне с лодка и хеликоптер от Ница или Кан. Всичко е въпрос на избор и възможности.
Monaco Grand Prix Celebration ??✨
? Ledendary drivers ? Stirling MOSS
? 1956-1960-1961 ??? #MonacoGP #90years #F1 pic.twitter.com/NviAzqURsY— Automobile Club MC (@ACM_Media) May 15, 2019