Някои казват, гледайки отстрани, че управлението на болид от Формула 1 изглежда лесно. Какво обаче е натоварването на пилота в рамките на една обиколка? От екипа на Мерцедес се опитаха да дадат отговор на този въпрос, разказвайки за една от най-трудните писти в календара – тази в Монако.
В Монте Карло обиколката се усложнява от много фактори – трасето е по улиците на града, тясно е, почти няма прави
3,337-километровата конфигурация отнема малко над 70 секунди, а състезателите сменят скорости 25 пъти нагоре и 25 пъти надолу. Светлинен сигнал на волана и звуков в ухото при промяната на предавка помагат в преследването на всяка милисекунда в княжеството. В Баку, Азербайджан се правят най-много смени на скоростите – общо 70.
Максималната скорост в Монако е около 290 км/ч. За сравнение – на Монца е 350 км/ч, а пилотът не стига до осма скорост. В Монако обаче използва първа, което е рядко срещано. 45% от обиколката се преминават на пълна газ, докато на Монца са цели 78%.
„Всичко е в тренировката – повторение и подготовка“, обяснява Валтери Ботас
„Не се получава лесно, но с времето става по-леко. Отделни действия се превръщат в автоматични. Мускулната памет се включва за определени неща. От един момент нататък знаеш точно какво да смениш в конкретния завой.“
Инженерите отчитат, че пилотът може неволно да включи нещо при каране. В Монако например е най-бавният завой в календара на Формула 1 – фибата, изискваща 180-градусово въртене на волана, при което ръцете на състезателя се кръстосват. При това понякога се случва неволно да се натисне копче или да се бутне някой превключвател. За целта има специални защитни механизми. Бутоните и превключвателите на волана са вдъхновени от управлението на изтребители – също високоскоростна среда с голям стрес, в която пилотът работи с ръкавици.
При доближаване на завой първото нещо, което пилотът прави, е да избере траектория за преминаване на кривата. След това съзнанието се насочва към мястото, където колата да спре. Във фазата на спиране фокусът е върху връхната точка на завоя. След това се прехвърля към излизането от кривата.
Натоварването на пилота в кокпита зависи също така от това дали кара в квалификация или състезание
В битката за разпределение местата на стартовата решетка се гони максимално силно представяне. Натиска се до абсолютния лимит и напрежението е различно. В надпреварата съзнанието е съсредоточено върху дългосрочни цели, включващи управление на гумите, горивото, енергията, периодите със сейфти кар и далеч не на последно място битките за позиция.
„Лично за мен Монако е най-трудната писта по отношение натоварването на пилота, защото няма време дъх да си поемеш“, споделя Ботас. „Буквално е завой след завой и дори правите не са точно прави – постоянно леко завиваш.“
Basically, F1 drivers are expert multi-taskers 😜 pic.twitter.com/EpBUSw0Qys
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) May 18, 2021