Гумите за поредна година бяха постоянно сред основните теми в падока на Формула 1, като дори претърпяха сериозна промяна в средата на сезона. Много неща обаче са останали същите дори след това, заяви Пол Хембри, обсъждайки дали продуктите на Пирели са фактор от решаващо значение в тазгодишния шампионат.
– Ред Бул водеха и преди промяната – винаги са били бързи в квалификациите, но имаха грижи в състезанията. Мерцедес имаха скорост в квалификациите и страдаха в надпреварите, а Лотус бяха много конкурентоспособни в неделя. Така че има доста фактори, които изобщо не се промениха – това е всичко, което можем да кажем. Можеше почти да се гарантира, че Ред Бул щяха да спечелят след всички промени, направени от тях след лятната пауза и начина им на използване на гумите. Вършат прекрасна работа през втората половина на сезона. Хората забравят предишните години. Един поглед назад показва, че Ред Бул доминираха последните четири сезона и особено вторите им части – дори преди ние да дойдем в спорта. Степента им на подобрение е огромна. Начинът, по който работят и се развиват до самия финал… Понякога трябва да им се отдаде дължимото за фантастичната работа на отбора около Себастиан [Фетел] – обясни спортният директор на Пирели в интервю за formula1.com.
На въпрос има ли отбор, пострадал най-много от промяната в гумите по средата на сезона, Хембри отговаря:
– Може би Форс Индия. За тях втората половина на състезателната година е много по-трудна. Някои казват Ферари, но те бяха втори на Монца след промяната.
Хембри каза също така, че всички екипи във Формула 1 получават съвършено еднакви гуми – отборите работят по различен начин с тях. Пирели например също работят по различни варианти за стратегии и понякога между вариантите с два или три стопа има само 2 секунди разлика:
– Може да не звучи като кой знае какво, но носи огромна разлика, особено при допълнителни фактори като сейфти кар, трафик, дъжд или инцидент. Има много фактори за обмисляне. Отборите имат хора, занимаващи се единствено със стратегиите – доста на пистата, както и във фабриките – по време на състезателния уикенд. Работят непрекъснато по това. Покриват всяка една възможност.
Пирели вече имат спецификации за 2014 г., когато във Формула 1 влизат в сила нови технически правила и нови системи за задвижване. Хембри обяснява, че голяма част от работата ще бъде финализирана на тестовете в Бахрейн в началото на следващата година.
– След това ще изберем определен брой смеси – трябва да ги напаснем до четири за 20 или повече писти. А това е истинско изкуство! Вземете например последните два старта: в Индия имахме проблеми със софт, докато в Абу Даби поведението на този тип бе значително подобрено. Понякога се правят по-големи компромиси, но всички са в едно и също положение. Направихме проучване сред отборите, но, разбира се, на този етап те няма да ни дадат кой знае каква информация. Начертахме възможно най-лошия сценарий въз основа на данните, които имаме – максимална скорост, странични и вертикални натоварвания, аеронатоварвания и т.н. – и работим по това – допълни той.
Хембри е убеден, че догодина сезонът ще е изключително интересен покрай новите технологии, но на въпроса колко вероятно е всички да са доволни от гумите през 2014 г. отговорът му е красноречив:
– Това би било като да откриеш как да поставиш кубче в кръгла дупка!