Начало Екстра Мерцедес F1 W11 – първи впечатления

Мерцедес F1 W11 – първи впечатления

6017
0

Мерцедес доминира във Формула 1 през последните години така както нито един екип в историята на спорта досега не го е правил, и то в продължение на цели 6 последователни сезона. През миналата година екипът спечели 15 от 21 състезания и въпреки успеха на съперниците на някои писти и при определени условия, болидът F1 W10 бе по-бърз средно в състезанията с 0,12 сек от Ферари и с 0,36 сек от Ред Бул. Философията му очевидно бе успешна и както каза техническият директор на екипа Джеймс Алисън, можеше да бъде развита през тази година и да даде добри резултати.

Но в Бракли и Бриксуърт решиха да развият автомобила си много по-агресивно, за да запазят лидерската си позиция пред видимо направилите много големи крачки напред съперници. В Мерцедес още през миналия сезон ясно виждаха, че за първи път от началото на хибридната ера изостават в дадени области и не могат да разчитат само на грешките на съперниците, за да останат на върха.

Промени в невралгичната област на охлаждането например, нямаше как да бъдат направени, без това да се отрази негативно на куп други параметри в хода на сезона. Затова измененията бяха планирани за тази зима заедно с още цял пакет от нови решения.

Алисън отлично формулира промените в три важни области – в предната, средата и задната част

Разбира се, всички те са свързани една с друга. Конструкторът обясни, че без да се влошава челното съпротивление, колата просто ще има повече притискане и ще е по-ефективна. Веднага след показването на болида и първите обиколки на Силвърстоун започнаха да се разкриват новостите. Този път Алисън заяви, че колата няма да се променя така драматично от първия тест до Гран при на Австралия за разлика от миналата година. Причината е, че правилата са почти същите и няма лутане в решенията.

В предната част промените са свързани най-вече с връзките на предните колела с елементите на окачването и управлението. Спирачните апарати са Г-образни за по-добро обтичане и насочване на въздуха назад с по-малко вихри. Пренасящите усилието щанги са под по-малък ъгъл и отново в долния си край си имат „стави” (стрелката).

Тези елементи се появиха първо при Мерцедес и имат важна роля като на практика променят височината на шасито спрямо въртенето на волана

Това е едно от обясненията за добрата работа на Мерцедес в бавните завои, а и на някои от последователите в използването на решението – като Макларън. Горните носачи отново са свързани към главините с малки „рамена”, за да стоят по-хоризонтално и да оформят по-добре потоците назад. На практика височината на раменете е идентична с тази от миналия сезон. Значението на тази позиция обаче сега е още по-голямо. Тя се използва по-добре, защото отворите на кутиите за радиаторите са нови.

В оформянето на кутиите за радиаторите са големите промени в средната част на Мерцедес.

Самите отвори са по-тесни и по-високо разположени в модната линия, копирана от почти всички от Ферари-то през 2017 г. За да се получи желаната форма е преместено по-ниско и по-напред реброто от крашструктурата за гарантиране на страничната сигурност.

Преди беше реално в горната част на кутията, по горния ръб, а сега е в долния

Това е позволило и малко снижаване центъра на тежестта. От друга страна се е разкрила по-добра възможност за свиване кутиите на радиаторите в долната им част (стрелките) и така да се подобри още аеродинамиката.

Дефлекторите и барджбордовете пред и около кутиите имат близка структура и начин на работа. Това е логично, защото въпреки промените все пак колата запазва общата си философия. Шасито не е така наклонено напред като Ред Бул и „работата” на въздушните струи в общи линии има близък характер.

В новите кутии самите радиатори са поставени под различен ъгъл спрямо F1 W10. Това е позволило допълнително свиване на корпуса след тях в стила на Ред Бул.

От друга страна шефът на двигателите Анди Коуел обясни, че работните температури на агрегатите в задвижването са били повишени

Това е позволило да се направят по-малки охладителни тела, което на свой ред е изиграло важна роля за новия начин на оформяне на „средната част” на колата. В същото време промените в задвижването би трябвало да компенсират по-голямата сила на Ферари в тази област през миналата, а и в доста случаи през 2018 г.

Скудерията също промени двигателя си за новия сезон, дори като камери и начин на работа. Междувременно Коуел заяви, че за първи път Мерцедес ще разчита на опита си от Формула Е за по-добро (с минимални загуби) използване на електрическата енергия в задвижването.

В задната част промените са най-трудно видими и касаят най-вече позицията на А-рамената на окачването. Алисън обясни, че всичко е направено най-вече, за да се подобри аеродинамиката и геометрията е нова. Измененията са в пряка връзка и с по-скосените и свити кутии за радиаторите. Целта отново е по-добро притискане, без да се жертва нищо от работата на окачването с гумите, чиито характеристики за радост на всички не се променят, защото ще са същите като през 2019 г. Долният носач на практика има вече почти напълно хоризонтална позиция за разлика от миналата година, когато бе под наклон. Под наклон сега е само щангата за пренасяне на усилието. Целта вероятно е запазване на добрия натиск върху гумите за тяхното загряване, което бе силна черта на Сребърните стрели през 2019 г.