Mazda ще използва американски пистови състезания, за да представи изцяло новия дизелов двигател SKYACTIV-D, като по този начин японският автомобилен производител демонстрира надеждността и динамичните качества на мотора, както и създава нов имидж на този вид машина.
Малко преди състезанията за Голямата награда на Детройт, Mazda Motorsports съобщи, че ще доставя състезателни версии на 2.2 литровия SKYACTIV-D на клиентски отбори, състезаващи се в новия GX клас в сериите Grand-Am през 2013 година. Състезателният мотор ще използва сериен алуминиев блок с отделени цилиндрови втулки и модифицирани версии на системата за впръскване common-rail и каскадното турбопълнене. Максималните оборотни режими по всяка вероятност ще надвишават тези на серийния SKYACTIV-D от 5200 об./мин.
Двигателите са съвместна разработка на Mazda Motor Corp., Mazda North American Operations и американската компания SpeedSource Engineering, която в момента разработва състезателни автомобили Mazda RX-8 за надпреварата Grand-Am. Тестовете на динамометричен стенд вече започнаха, а тестовете на писта ще стартират през четвъртото тримесечие на 2012 година. Целта е постигане на мощност от 400 к.с. със сериен цилиндров блок.
Според говорителя на Mazda U.S.A. Тома Макдоналд, инженерите смятат че мощността на двигателя ще е от порядъка на 400 к.с., но пояснява, че точните стойности на въртящия момент и мощността ще бъдат ясни след като Grand-Am определи спецификациите на GX сериите по-късно през тази година. Базираната в САЩ организация добави новия GX клас с идеята той да включва автомобилни и двигателни технологии, които в момента не участват в популярните серии Rolex. Тя разработва правила за GX, насочени към въвеждането на възможност за използване на алтернативни горива и двигатели като дизели, хибриди, както и горива, различни от бензина.
Засега Mazda не съобщава, кой точно автомобил ще задвижва състезателният дизелов агрегат за сериите GX за 2013 година. Според Джей Аместои, вицепрезидент на Mazda Motorsports North America, състезателният SKYACTIV-D ще бъде “най-авангардният и чист мотор, базиран на сериен агрегат в моторните спортове до момента.” Джон Дуунан, директор на Mazda Motorsports, добавя факта, че дизелът “ще разполага с изключителна динамика и нисък разход на гориво, съчетани с високо качество, надеждност и издръжливост, необходими за производството както на високотехнологични серийни автомобили, така и на победители в състезанията.”
Изпълнителният директор на Mazda в Северна Америка, Джим О’Съливан, отбелязва че дизеловите двигатели SKYACTIV са потенциален стратегически елемент, който ще отличава продуктовата гама на Mazda. Първият модел, който получи двигател SKYACTIV-D, бе изцяло новия кросоувър Mazda CX-5.
SKYACTIV-D: Агрегат с висока ефективност и ниска степен на сгъстяване
Програмата на Mazda SKYACTIV е нов подход към конструирането на дизелови и бензинови мотори и включва степен на сгъстяване от 14:1 и при двата, както и промяна в производствения процес. Директорът на развойната дейност Митсуо Хитоми нарича този процес „предизвикателство в търсене на идеалния двигател с вътрешно горене”.
Серийната версия на SKYACTIV-D покрива европейския стандарт Euro 6, Американския Tier 2 Bin 5, и изключително високи японски стандарти без използване на селективна каталитична редукция (SCR) и филтри за азотни окиси (LNT). Състезателният двигател по всяка вероятност ще използва филтър за твърди частици.