Японската компания Мазда е една от най-иновативните в света. В над 100-годишната си история тя често пъти е поемала по своя собствен, различен от мейнстрийма път. Достатъчно е да си спомним само колко дълго и до какво ниво разви, а и продължава да развива идеите на Феликс Ванкел за двигатели с ротор, а не с бутала. Спечели с подобна разработка дори митичните 24 часа на Льо Ман. В последните години инженерите от Хирошима интегрираха и в малките си модели системи като G-Vectoring, с които „гигантите” в бизнеса биха ни проглушили ушите в топ лимузините си. Това е уникална разработка, при която автомобилът сам, чрез промяна в работата на двигателя и управлението, се „противопоставя” на инерционните сили, опитващи се да го изхвърлят в завоите.
Сега компанията е концентрирала усилията си в още няколко важни сфери, които опосредстват връзките между човека и автомобила до нивата на съвършенството между човек и кон, когато ездачът стреля в движение в японската култура Джинба Итай.
Може би най-виртуална е връзката между хората, природата и автомобилите. Темите екология и опазване на природната среда са сред най-популярните в индустрията в последните години. Но истината е, че с тях много се спекулира и се играе от политиците, чиито решения често са повлияни от непознаване на техниката, а и чист лобизъм.
За Мазда цифрите са конкретни. Планът е до 2030 г. автомобилите им да изхвърлят с 50% по-малко въглероден диоксид в атмосферата спрямо 2010 г., а до 2050 – с 90% по-малко. Оставям настрана всички останали приказки за връзката на човека и природата и се концентрирам върху основния път, по който компанията иска да поеме, за да постигне тези резултати.
Той очевидно е малко по-различен от масовата мода да се правят напълно електрически или хибридни коли и се концентрира първо върху все още не напълно развитите според японците двигатели с вътрешно горене.
На специален семинар ръководителите на Мазда в Европа представят лично новите проекти и внимателно обясняват корените им.
Вникването в детайлите е изключително важно, защото се оказва например, че за да измине средно 100 км с 20 kW/h ток, един среден по големина напълно електрически автомобил изразходва ток при зареждането, за чието производство може да са се отделили 200 грама въглероден двуокис, ако той е произведен от въглищна централа. 156 са грамовете, ако токът е произведен от петрол. При производството му от природен газ емисиите биха били малко над 100 г/км, а при най-новата технология на Мазда, която ни представят – новия бензинов двигател технология Skyactiv-G, те са 128, или с до 30% по-малки от тези при отделени за тока на електрокола, ако тя е заредена с ток от ТЕЦ на въглища или петрол!
Няма как човек да не е изкушен от това да научи и разбере в какво се състоят тънкостите в новите технологии. Най-общо казано, тайната се крие във все по-голямото сливане на предимствата, които имат бензиновите и дизеловите двигатели, с все по-голяма ефективност на процесите и оттам – по-малко вредни отпадъчни продукти.
Новият бензинов двигател, който ни представя един от неговите създатели – г-н Хайко Стрицел, наистина е огромна крачка напред в развитието на техниката като цяло. Сред най-важните елементи в работата е, че още преди да започне същинското нагнетяване на сместа в цилиндрите, се подава малко количество гориво. То се завихря като торнадо и се концентрира около свещта, като се образува зона на много богата смес. Следва същинското впръскване, при което в цилиндъра се подава отново малко количество гориво. Формира се в основния обем на камерата много бедна смес. Съотношението на частици въздух:гориво е 14,7 към 1. Степента на сгъстяване обаче е много висока (16:1), като при дизелов двигател, и миг преди да започнат нежеланите процеси на самозапалване, свещта подава искра в зоната с много богата смес. От нея тръгва фронт, който запалва останалата част и протича много добре контролиран процес, който е много ефективен, защото при бедната смес реално всички горивни частици се свързват с кислорода. Температурата също е по-ниска, което е много важно за оптималния процес. Няма ги негативните ефекти с образуване на азотни окиси и други при предходните разработки.
Технологията е означена като Spark Controlled Compresion Ignition и в нея наистина най-ключова роля има работата на свещта. Чрез времето на подаването на искрата се контролира в голяма степен целият процес, защото този момент се променя в зависимост от температурата на двигателя, надморската височина и количеството кислород в самия въздух и т.н.
С нейната работа се избягват напълно негативните процеси на предходното поколение бензинови двигатели със супер висока компресия HCCI, които бяха много трудни за контрол и се влияеха от въздуха, температурите и т.н.
Разработката в момента е на базата на 2,0-литров бензинов двигател и, разбира се, може да се приложи и при други варианти, но важното е първо да се овладее процесът и двигателят да работи максимално дълго време с бедни смеси, с малко количество гориво и ниски емисии.
Моторът е разработен с 95-октаново гориво и е още по-ефективен с още по-добро гориво, но целта е да не зависи толкова от качествата му.
За да видим сами как точно работи двигателят, на разположение са няколко нови експериментални автомобила от централата на компанията в Европа. Те са оборудвани с новия двигател и с таблети, които са свързани с компютъра за управление и на които се подава информация в кой момент в какъв режим на работа е двигателят. На практика в 80% от времето на таблото ми свети индикаторът за режим 2, дори 3, което означава работа с много бедна смес, а това е и целта на авторите на проекта.
На специална среща с президента на Мазда в Европа Джеф Гайтън разговорът отново става глобален и изключително ерудираният американец, избрал да остане при Мазда след раздялата на компанията с Форд преди няколко години, обяснява, че новият двигател ще бъде предложен в гамата на пазара в средата на 2019 г., а през 2020 г. ще се появи и новата дизелова разработка в същата сфера – Skyactive D, и през 2021 ще има и нови plug in хибриди. Причината за именно този график според Гайтън е, че дотогава има шанс да се развият сериозно и технологиите при батериите, защото в настоящия момент всички говорят за електроавтомобили, но литият е малко, теглото е голямо, а зареждането е бавно. На въпрос на ClubS1 дали в крайна сметка освен в развитието на така или иначе използваните и в бъдеще ДВГ, не е ли нужно Мазда да погледне все пак и към нов тип батерии, г-н Гайтън отговаря, че това всъщност се прави, и то в сътрудничество с другите японски компании, като Тойота и Субару, и ще има новини.
Нова Skyactive архитектура
Връзката между човека и автомобила получава нови параметри при развитието на следващите технологии Skyactive. Задълбочавайки се за пореден път в изкуството на движенията при стрелбата от кон Джимба Итай, но и изучавайки всекидневното движение, японците разглеждат движенията на тялото като система от въртения около 6 оси. Внимателният анализ на разположението и натоварването им в седнало положение е обект на изследванията, на базата на които Мазда изгражда нови седалки, нова конструкция на шасито, нови окачвания и звукова среда.
Представя ни ги Александър Фритче, възпитаник на университета в Улм, който от 1997 г. работи в Мазда по тези проблеми.
Новостите са самите седалки, облегалките и дори релсите, на които стъпват, са така преконструирани, заедно с промяна на твърдостите в отделните звена, че гръбначният стълб да е минимално натоварен. В същото време движенията да са свободни, без натоварване в областта на раменете, врата, главата.
Шасито (вероятно на следващата тройка) пък е така преосмислено, че да бъде още по-леко, но с по-голяма устойчивост и увереност у водача, за стабилност. Условно е разделено на три пръстена перпендикулярно на оста, които са свързани с 2 успоредни на нея, за създаване на много стабилен виртуален каркас. Захващанията и самото преразпределяне на енергията от зоните на захващане на амортисьорите и изобщо на елементите на окачването са нови, с много по-добри свойства за разсейване и предаване на енергията. Освен това се работи по нова геометрия на окачването и ново поколение гуми, които допълнително абсорбират и пренасят енергията така, че реално вибрациите са по-малки, погледът следи много по-добре всичко пред колата (демонстрират ни го с видео), а тялото се товари по-малко. Що се отнася до звуковия комфорт, то той е наистина на ново ниво, защото в прототипните коли нивата на звука бяха чувствително по-ниски спрямо сегашната тройка. За това допринасят, разбира се, много фактори, като се започне от самите нови технологии в двигателя, мине се през трансмисиите и се стигне до самото шаси, изолации и т.н. Вибрациите се гасят например от самия профил на ламаринените елементи, които изграждат шасито. Хората в Мазда анализират как чрез намаляване на шума се подобрява кондицията на шофьора и като физически действия.
Дизайн хармония
Накрая, но не на последно място, обръщаме внимание на Кодо дизайна, който е може би най-емоционалният елемент от връзката човек-автомобил. Преплитането на японския финес и прецизност с модерните стилове и разбирания за естетика и комфорт е струната, на която все по-виртуозно свирят в Мазда. Гамата им модели в момента има категорично високо оценен дизайн, а следващото поколение изглежда още по-вдъхновяващо.
Търсенията в тази област ни представя лично Кевин Райс, британец, шеф на дизайнерския R&D център в Европа. Словото му е заразително и интересно, изпълнено с примери за връзките с японското изкуство и модерните технологии. Страничните профили например са сходни с тези на самурайския меч или характерни елементи в архитектурата, а повърхнините са като излети метални скулптури на Йошихиро Мурата и съдове, направени от лист метал с множество плоскости и повърхнини, по старите традиции.
Райс специално анализира появилата се в Токио в края на 2017 г. концепция Vision Coupe – като база за следващите лимузини (със сигурност ще има поне един нов голям модел), и Каi Cоncept, която е специално представена на събитието. Анализът на формите, на играта със светлината и цвета, за който специално го питам, правят погледа към тази красива кола още по-внимателен, като Райс специално подчертава, че това не е новата Мазда3, но със сигурност ни ориентира към това как ще изглежда следващата генерация модели.
Тестът е публикуван в брой 213, март 2018