Пилотите може би трябва да преразгледат собствените си джентълменски споразумения, заяви Майкъл Маси след втория уикенд на пистата Ред Бул Ринг в Австрия, който бе изпълнен с наказания и дискусии трябвало ли е определени санкции изобщо да бъдат налагани. Става дума за специфични уговорки между състезателите относно конкретни ситуации на пистата. Така възниква в края на Q2 в квалификацията за деветия кръг от световния шампионат. Рейс контролът бе забранил да се сваля скоростта в последните два завоя. Редица пилоти обаче точно това направиха. Разследвани бяха трима – Валтери Ботас (Мерцедес), Карлос Сайнц (Ферари) и Себастиан Фетел (Астън Мартин). Първите двама се разминаха със санкция. Стюардите постановиха, че твърде много състезатели са допринесли за ситуацията. Фетел обаче попречи на Фернандо Алонсо (Алпин) и бе наказан с три места назад на грида.
„Чувал съм за джентълменското споразумение, виждал съм да се споменава от време на време в медиите. То е било сключено между 20-те джентълмени, които са на пистата. Така че може би е необходимо да си преразгледат, препотвърдят или ревизират споразумението. Всичките са елитни спортисти“, отбеляза Маси
„Според мен тази година нещо особено видимо е колко малки са разликите в колоната. И при това положение има сериозно напрежение. По отношение на случилото се в квалификацията, то при дискусията с екипите бе изяснено, че основният фактор ще е да не се пречи ненужно някому. Наказанието (на Фетел) можеше да е по-строго, но прегледът на всички обстоятелства има значение. Стюардите разследваха и няколко други състезатели, стигайки бързо до заключението, че поредица от събития е довела до крайния резултат.“
Особено интересно относно ситуацията в квалификацията бе мнението на Никита Мазепин
Пилотът на Хаас си навлече гнева на редица други пилоти още в началото на сезона, когато бе обвинен, че не спазва точно джентълменското споразумение. След натрупването на известен опит той заяви директно, че във Формула 1 отношението се определя от това кой си.
„Аз бях много лесна мишена. Всички раздухаха страшно много въпроса, когато още не знаех много за самата квалификация във Формула 1. Беше първата ми такава сесия. В предишните категории, в които се бях състезавал, подобно нещо не се прилагаше и не е било обсъждано. Дойдох в F1, дебютант съм, а това не се обсъжда на пилотския брифинг или на друга среща, провеждана с участието на пилотите.“
„Просто според мен F1 е двуличен свят и ако си голямо име, състезаваш се отдавна, то действията ти се критикуват по-малко“, заяви Мазепин
„На брифинга (в Австрия) рейс директорът каза да се заеме позиция от осми завой и да не се намалява в девети и десети. Това означава да поддържаш скоростта в тези криви. В Q2 се случи точно обратното.“
„Пилотите са хора, всекиму се случва да сбърка. Просто трябва да се прилагат едни и същи правила и тогава спортът ще е едно щастливо място.“
Nine races, eight drivers with a podium 🍾#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/fwmOrAdmqc
— Formula 1 (@F1) July 5, 2021