2010 г. бе първи сезон от завръщането на Косуърт в спорта след тригодишно отсъствие. Компанията с удоволствие отчете 100% издръжливост на агрегатите си СА2010, които доставяше на общо четири отбора през годината – Уилямс, Лотус, Върджин и Испания Рейсинг.
Моторите на Косуърт направиха 1129 обиколки в рамките на 19-те старта за 2010 г. Конкурентоспособността им бе показана с болида на Уилямс FW32 – заедно тимът от Гроув и доставчикът на двигатели направиха сериозен прогрес през годината, увенчан с шесто място в класирането при конструкторите.
Освен доставка на агрегати Косуърт работеше и като доставчик на електронни системи за отборите – изцяло за Лотус и Испания Рейсинг, като правеше и воланите за всичките три нови отбора. А след финала, когато емоциите вече поутихнаха, ръководителят на отдела в Косуърт за Формула 1 Марк Галахър направи обобщение на представянето на екипа си.
– Марк, каква е оценката за представянето на Косуърт през 2010 г.?
– Постигнахме всичките си основни операционни цели от гледна точка доставката на двигатели, като предоставихме на четирите си клиенти – една трета от грида – конкурентоспособен, издръжлив и финансово изгоден мотор Косуърт СА2010 с поддръжка от опитен екип механици, внедрени в тимовете. В Нортхамптън работата им е подсигурена от останалите ни хора в инженерен отдел, производство, конструиране, тестови и операционен департамент. От бизнес гледна точка сезонът премина добре. Разходите ни бяха нормални, постигнахме необходимата рентабилност, за да продължим инвестициите си в програмата. Връзките с потребителите ни са добри, развиха се чудесно. Затова можем да погледнем назад със сериозно удовлетворение.
– Двигателят представи ли се според очакванията?
– Косуърт СА2010 бе създаден само за няколко месеца, като използвахме оригиналния СА2006 като ваза, но го ревизирахме с цел по-добра мощност, ограничаване на оборотите на 18 000 в минута, значително удължен жизнен цикъл (три пълни състезателни уикенда) и нагаждане към съответния разход на гориво заради забраната за дозареждане по време на надпреварите. Вярвам, че инженерите ни свършиха невероятна работа. Двигателят се представи чудесно на пресезонните проби на динамометъра, но бяхме наясно, че ще сме в състояние да оптимизираме представянето му едва след като стъпи реално на писта. Фактът, че предсезонните тестове бяха в голяма степен повлияни от дъжд и само един от екипите ни взе участие в тях, също допринесе за сравнително ограничените данни от тях. След началото на същинските състезания имахме някои проблеми – не такива, че да ни спрат, но изискваха малко работа по маслената система и т.н. Доволен съм да отбележа, че всичко бързо бе установено и поправено. Ясно е, че имаше определен брой вече произведени агрегати и ни отне малко време, докато пренастроим нещата и ревизираме спецификацията, но програмата в нито един момент не е била под заплаха, а и издръжливостта в състезателна дистанция остана непокътната.
– Какво е мнението за реалните резултати на писта и чистото представяне?
– Ако работиш във Формула 1 – независимо дали като част от отбор или като технически партньор – и не си фокусиран върху това да побеждаваш, то няма никакъв смисъл да си в този спорт. Като доставчик на двигатели и електронни технологии Косуърт играе важна роля за качествата на цялостния пакет на колите – шаси, динамика, аеродинамика, както и всички останали системи не са изцяло независими от нас. Ето защо се съсредоточаваме върху това продуктите ни да са с възможно най-добрите качества и съответното поведение. Резултатите на писта от страна на новите отбори съвпаднаха в голяма степен и с нашите, и с техните очаквания. От самото начало беше ясно, че ще има отделна битка между тях самите, тъй като останалите отбори имат значително по-сериозен опит, а някои от тях се радваха и на заводска подкрепа през последното десетилетие, което означава наличие на най-съвременни технически съоръжения, сериозни ресурси и невероятно опитен персонал. Уилямс дадоха на Косуърт много по-добра възможност да покажем истинските си качества, като заедно постигнахме класирания в зоната на точките (от 4-о до 10-о място в различните стартове) и спечелихме полпозишъна в Бразилия, който макар да се дължеше на променливите условия, беше забележително събитие.
– Като стана дума за Уилямс, как преценявате работата си с тях през 2010 г.?
– Уилямс е един от най-добрите отбори във Формула 1 с огромни възможности и опит. Работихме упорито, за да сме сигурни, че агрегатът Косуърт ще пасне на автомобила им. През цялото време те изискваха от нас непрекъснато усилие за подобряване и оптимизиране на поведението и представянето. За нас това не бе проблем, а нещо наистина добро, защото комбинацията от вродената ни мотивация и решимостта на екип като Уилямс неминуемо ще доведе до успех. В началото на сезона от отбора искаха подобрения във всеки един аспект, но от Валенсия нататък резултатите започнаха да се подобряват – и двете коли регулярно се класираха за Q3, Рубенс [Барикело] и Нико [Хюлкенберг] започнаха да печелят точки. Накрая заедно се класирахме на шесто място при конструкторите, като неколкократно изпреварвахме като темпо Мерцедес в квалификациите, а в надпреварите се борехме както с тях, така и с Рено. Имаме всички основания да вярваме, че разполагаме с добра платформа за надграждане.