Престижните международни награди Камион на годината, Иновация при камионите, Ван на годината, Автобус на годината и Иновации при ремаркетата за поредна година се връчват на българските представители и вносители на отличените марки.
Носителите на отличия бяха обявени днес на пресконференция в Българската телеграфна агенция, на която присъстваха представители на наградените марки у нас, както и българските членове на журитата в отделните категории – Снежина Баджева и Лъчезар Апостолов от Българска транспортна преса. Призовете ще бъдат връчени днес на специална гала-вечер в Рейнбоу Плаза в София.
За Международен камион на годината 2019 е отличен изцяло новият влекач Ford F-MAX, чиято официална премиера беше на изложението IAA Nutzfahrzeuge през септември 2018 г. в Хановер. Членовете на журито, които тестваха F-MAX, поставиха висока оценка на ефективната силова линия на новия влекач, включително на функциите Eco-Roll, ACC, системата за управление на двигателния тракт според терена MAXCruise.
12,7-литровият редови 6-цилиндров дизелов двигател Ecotorq Евро 6 с мощност 500 к.с. е разработка на Ford Trucks и работи в отличен синхрон с 12-степенната автоматизирана скоростна кутия ZF Traxon. Журналистите от международното жури бяха впечатлени от комфорта и удобството на изцяло новата кабина, предназначена за транспорт на дълги разстояния.
Тя е с ширина 2,5 м, с равен под, а вътрешната й височина е 2,16 м. Положителна оценка получи и интелигентната технологична платформа ConnectTruck, която позволява отдалечена диагностика на автомобила, дистанционен ъпдейт на софтуера и интегриране със системи за управление на парка.
MAN Truck & Bus спечели новоучредената награда Truck Innovation Award за 2019 г. с автономния си система aFAS, изградена на базата на камион MAN TGM 18.340, който се движи без водач и е предназначен за обезопасяване на дейности по магистрали. aFAS автоматично следва на зададена дистанция друг камион, който е ангажиран с работа по поддръжката на магистралите в аварийната или в най-лявата лента. Двете превозни средства комуникират с радиовръзка. Във втория обезопасяващ камион по време на мобилни дейности по магистралата стандартно има водач, който е изложен на риск при удар отзад.
Членовете на международното жури се запознаха с проекта aFAS и проследиха на живо работата на обезопасяващия камион, който предлага най-високото ниво 4 на автономно управление. Те оцениха високото ниво на безопасност и използването на стандартни компоненти в проекта, както и факта, че това е първият автономен камион по публичните пътища на Европа. По време на тестовете камионът измина над 4000 км по обществени пътища без нито един инцидент или опасна ситуация.
Mercedes-Benz Citaro Hybrid е Автобус на годината 2019. Иновативният градски модел събра най-много точки от гласовете на международното жури след тест в реални условия и при оспорваната конкуренция на два електрически автобуса. Citaro Hybrid, представен през 2017 г., съчетава високо качество на материалите, изработката и сглобката, комфорт и ергономия, високо ниво на оборудване със съвременни системи за сигурност и безопасност, ефективност и екологичност.
Автобусът е олекотен със 156 кг. Снабден е с дизелов двигател, а в силовата линия е вграден електрически модул (електродвигател-генератор) с мощност 14 кВт и максимален въртящ момент от 220 Нм. В различните си режими на работа модулът подпомага и разтоварва дизеловия двигател или зарежда блок от ултракондензатори с енергия, която се използва за захранване на допълнителните системи в автобуса. Чрез хибридното задвижване консумацията на гориво се намалява с до 8,5%.
Peugeot Partner, Citroen Berlingo и Opel Combo бяха отличени с наградата International Van of the Year (IVOTY) 2019. Трите компактни вана споделят общата олекотена платформа на Groupe PSA – EMP2. Триото е резултат от съвместната работа на трите марки – Peugeot, Citroen и Opel/Vauxhall.
Новите модели се открояват с високо ниво на оборудване и комфорт. Според международното жури триото е най-значимата за развитието на компактните ванове разработка през годината, а освен това трите автомобила са и много добре подготвени за бъдещето.
Вановете се предлагат в две дължини с товарен обем от 3,8 до 4,4 куб. м и товароносимост до 1000 кг. Бензиновите версии са с турбиниран двигател със 110 или 130 к.с. Предлага се и новият 1,5-литров турбодизел на Groupe PSA с работен обем 1,5 л и мощност 75, 102 и 130 к.с. Голямата новост за сегмента е визуалната система Surround Rear View, даваща реална картина за това, което става около автомобила. Системата за предупреждение при претоварване пък повишава и безопасността.
През 2018 г. пазарът на автомобилите за работа достигна рекордните 3400 автомобила. Ръстът а с 33,7% или с над 1/3 спрямо миналата година. Почти всяка фирма вносител на товарни автомобили у нас може да се похвали с разкриването на нови продажбено сервизни центрове.