Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Лотус срещу Лотус

Лотус срещу Лотус

43
0
Джим Кларк,Колин Чапман

Създаването на Лотус Рено GP доведе до редица противоречиви реакции във Формула 1 и спорът за това кой е продължител на славния отбор, създаден от Колин Чапман, очевидно тепърва ще набира скорост. Участниците в него са Лотус Рейсинг/Тийм Лотус на малайзийския предприемач Тони Фернандес и Груп Лотус.

Лотус Рейсинг получи слот за участие в световния шампионат на Формула 1 през миналата година. Милионерът купи правото да използва името от собствениците на Груп Лотус Протон, но сега именно то му създава грижи. За Тийм Лотус правата принадлежаха на Дейвид Хънт. Фернандес сключи сделка и с него.

След известно колебание бе прието, че този отбор е логичното продължение на класическия тим. Във Валенсия дори бе отпразнувана Гран при №500, а приемствеността бе многократно и ясно подчертавана. Още в началото на състезателната година синът на легендарния Колин Чапман Клайв подари един от емблематичните каскети на баща си на Фернандес – с пожелание да го хвърли във въздуха, когато спечели победа, точно както е правел татко му. Майка му Хейзъл пък лично откри моторхоума на екипа и т.н.

Лотус Карс/Груп Лотус пък е компанията, конструираща серийни автомобили с тази марка. Тя е собственост на притежаваната от малайзийското правителство Протон от 1996 г. Твърди се, че Протон са останали особено разочаровани, осъзнавайки след сключване на сделката, че реално нямат права върху класическия екип и използването на Тийм Лотус като марка, заради което и създават толкова главоболия на Фернандес понастоящем.

Движещата сила зад проекта на Груп Лотус е главният изпълнителен директор Дани Бахар. Той пое поста през октомври 2009 г., като преди това бе старши вицепрезидент във Ферари, а в Скудерията пристигна от Ред Бул. Той изрично подчерта, че новият тим е истинският Лотус и продължи коментара си така:

Няма да има никакъв проблем за мен – [присъствието на] четири [коли Лотус] е по-добре от две. Противоречията са преувеличени основно от медиите, но с тях се занимаха акционерите ни от Малайзия и не са нещо, което ни притеснява. И личното ми мнение е, че 4 коли с марката Лотус са по-добре от две. Нямам нищо против това. Що се отнася до решението дали да изградиш отбор от нулата или не, то е стратегическо, тъй като подобна дейност е крайно скъпо упражнение. Може би подобни действия носят по-голямо удовлетворение за определени хора, но ние просто не можем да си го позволим и като ресурс, и като време. Решението да се обвържем с един от отборите в топ 5 е продиктувано от вярата ни, че участието на марката трябва да е обвързано с желанието за победи.

Междувременно отговорът от страна на феновете – поне за момента – е в полза на Тийм Лотус. Техническият директор на тима Майк Гаскойн дори направи своеобразно проучване в Туитър акаунта си, питайки хората коя цветова гама биха предпочели за колите му догодина при настоящата ситуация. Резултатите бяха повече от интересни: 77% настояха за запазване на зелено-жълтата комбинация, черно-златната събра 15%, а третият класически вариант – червено-златен – бе с 4% плюс още 4% с различни други предложения.