Evoque е най-успешният модел в историята на марката Land Rover. За 8 години на пазара равносметката е над 800 000 продадени автомобила, над 220 спечелени престижни международни награди.
Но и най-успешният модел се нуждае от промяна. Причините са няколко. Със сигурност на първо място е прогресът, развитието на технологиите, свързаността и електрификацията! Именно тя е причината новият Evoque да бъде развит на изцяло нова платформа Premium Transverse Architecture (PTA – платформа с напречен двигател). Използваната за старото поколение D8 не позволява наместването на агрегатите за хибридния вариант.
Основната носеща и предпазна клетка на купето е изпълнена от високоякостна стомана
Така то е с 13% по-кораво. Отзад пък се е появило фирменото “ягуарско” мултилинк окачване с интегрална щанга.
Добрият дизайн е причина досега моделът да бъде харесван и предпочитан от дамите. Нормално, той е запазил своето излъчване и всеки би могъл да определи колата като Evoque. Тънките матрични LED предни фарове, изравнените с каросерията дръжки на вратите, стреловидните бягащи мигачи, черният акцент в задната част на автомобила, създаващ усещане за ширина и стабилност, изключително прецизното минимално разстояние между външните панели показват успешното съчетание от сполучливи дизайнерски и инженерни решения с майсторска изработка.
Новият Evoque има почти същите габарити. Въпреки това на задната седалка е доста по-широко и има повече място за пътниците заради увеличеното само с 21 мм до 2681 мм е междуосие. С около 10% е увеличен и багажникът и сега достига до цели 591 литра. Той няма праг, а под дъното му е разположено резервното колело. Задните седалки са разделени в съотношение 40:20:40 и при сгъването им багажното пространство нараства до 1383 л.
Тествам новия модел по време на едно ексклузивно пътуване
Автомобилът, с който разполагам, е с 2.0-литров бензинов двигател и мощност от 249 к.с. Тръгваме от новия впечатляващ шоурум на марката и пътуваме до не по-малко впечатляващия хотел Елмира в Банско. Ще пътуваме 4 човека и ще имаме възможност да се сменяме.
Колата е пъргава и много удобна, учудващо лесна и за управление въпреки теглото си от 2 тона и 350 кг без нас пътниците и багажа ни. Времето е слънчево и сухо, при равномерно каране с плавно ускорение и спиране задвижващи са само предните колела. Задните се включват в работа превантивно или пък за минималните 600 милисекунди, когато спонтанно се наложи тяхната помощ.
Коментираме удобните седалки и многото възможности за настройката им. Обстановката вътре е наистина премиум. Намираме се в царството на гланца, сензорните екрани и бутони. Вместо класическата шайба за управление на режимите на работа, използвана в колите на JLR, разполагам с удобен нефиксируем джойстик от модела Range Rover Sport.
Меки и приятни на допир са козирката на таблото, облицовките на предния панел. Воланът и джойстикът на трансмисията са обвити в нежна алкантара, а седалките са тапицирани с много добър текстил. Регулируемият по наклон горен сензорен екран работи отлично, функциите са лесно откриваеми и използваеми. В долния дисплей са концентрирани командите на климатика и тези на режимите за движение.
Колата е оборудвана с Apple CarPlay/Android Auto и предлага електрическа регулировка на положенията на волана
Ще отбележа и функциите за масаж, прожекционен дисплей на предното стъкло, мобилна точка за достъп, online-обновления, адаптивният круиз контрол със задържане в лентата на движение и графиката на кръговия обзор.
Вътрешното огледало Clearsight се превръща се в дисплей, премахващ пречките пред погледа на водача от главите на пътниците, малкия заден прозорец и колонките на покрива отзад. Широкоъгълна камера е монтирана на покривната антена, на дисплеят се показва картинката назад дори и на тъмно. Така разполагам с много по-широк ъгъл на зрение, отколкото с обикновено огледало.
Убеден съм, че мнооого малка част от продадените автомобили се използват за каране извън пътя. Тези, които ще се осмелят да го направят, могат да разчитат на проходимост върху всякакви терени благодарение на уникално съчетание на присъщи офроуд възможности и усъвършенствани технологии, осигуряващи сцепление върху всякакви повърхности и при всякакви условия. Пътният просвет е 212 мм, а предният и задният ъгъл на заход са съответно 25 и 30,6 градуса. Режимът Terrain Response 2, в който колата сама разпознава условията на пътя и избира кой е най-подходящият режим от четирите възможни – Comfort, Sand (пясък), Grass-Gravel-Snow (трева, сипица, сняг) и Mud & Ruts (кал и коловози).
Ние се осмелихме да излезем извън пътя в околностите на Банско, естествено не в екстремен вариант
Успяхме обаче да тестваме системата Ground View. Така Land Rover нарича своя “прозрачен” преден капак. Три камери – отпред и в огледалата събират изображението в една картина, така че водачът вижда ставащото под предницата на автомобила на горния сензорен екран на таблото. При спускане спирачната система успява да удържи колата по нанадолнището колкото време е необходимо, а за водача остава само да държи волана, докато за равномерното придвижване отговаря оф-роуд круиз контролът.
Без да съм го тествал, ще споделя, че Evoque вече може да гази във вода с дълбочина до 600 мм, като дълбочината може да бъде проследявана ефективно с опционалните ултразвукови сензори, разположени във външните огледала, като информацията се визуализира на централния сензорен екран.
Повече от очевидно стана, че малко в класа на автомобила могат да догонят Evoque в сложни оф-роуд условия
Гамата на новият Range Rover Evoque стартира с три бензинови и три дизелови, 4-цилиндрови двигателя Ingenium. Най-икономичният от тях е дизеловият мотор със 150 к.с. с емисии от 143 г/км и разход от 5,4 л/100 км, докато в другия край на динамичната скала стои бензиновият вариант с 300 к.с. и AWD с въртящ момент от 400 Нм, емисии от 186 г/км и разход от 8,1 л/100 км. Богатата гама двигатели Ingenium на Land Rover са съчетани с усъвършенстваната 9-степенна автоматична скоростна кутия на ZF, настроена така, че да осигурява по-плавно и постепенно задвижване върху всякакви терени.
D150 дизел 150 к.с. | D150 дизел 150 к.с. | D180 дизел 180 к.с. | D240 дизел 240 к.с. | P200 бензин 200 к.с. | P250 бензин 249 к.с. | P300 бензин 300 к.с. | ||
ДВИГАТЕЛ | ||||||||
Кубатура | см³ | 1999 | 1999 | 1,999 | 1,999 | 1,997 | 1,997 | 1,997 |
Брой цилиндри | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Конфигурация на цилиндрите | надлъжен I4 | надлъжен I4 | надлъжен I4 | надлъжен I4 | надлъжен I4 | надлъжен I4 | надлъжен I4 | |
Клапани на цилиндър | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Максимална мощност | к.с/при обороти | 150 / 2400 | 150 / 2400 | 180 / 2400 | 240 / 2400 | 200 / 5500 | 200 / 5500 | 300 / 5500 |
Максимален въртящ момент | Нм/при обороти | 380 / 1750 – 2500 | 380 / 1750 – 2500 | 1750 – 2500 | 500 / 1500 – 2500 | 320 / 1300 – 4500 | 365 / 1300 – 4500 | 400 / 1500 – 4500 |
Задвижване | 2WD – преднo | AWD | AWD | AWD | AWD | AWD | AWD | |
Скоростна кутия | 6-ст. мех. | 9-ст. авт. ZF | 9-ст. авт. ZF | 9-ст. авт. ZF | 9-ст. авт. ZF | 9-ст. авт. ZF | 9-ст. авт. ZF | |
ДИНАМИКА | ||||||||
Максимална скорост | км/ч | 201 | 196 | 205 | 225 | 216 | 216 | 242 |
Ускорение 0-100 км/ч | сек | 10.5 | 11.2 | 9.3 | 7.7 | 8.5 | 8.5 | 6.6 |
SCRF филтър | • | • | • | • | ||||
GPF филтър | • | • | • | |||||
РАЗХОД НА ГОРИВО (NEDC2) | ||||||||
Градско | л/100 км | 6.3 | 6.6 | от 6.7 | от 7.3 | от 9.7 | от 9.7 | от 9.9 |
Извънградско | л/100 км | 4.9 | 5.1 | от 5.1 | от 5.5 | от 6.5 | от 6.5 | от 7.0 |
Комбиниран цикъл | л/100 км | 5.4 | 5.6 | от 5.7 | от 6.2 | от 7.7 | от 7.7 | от 8.1 |
Емисии на CO2 | г/км | 143 | 149 | от 150 | от 163 | от 176 | от 176 | от 186 |
Обем на резервоара | литри | 65 | 65 | 65 | 65 | 67 | 67 | 67 |
ЦЕНИ | ||||||||
Standard | 71,940 лв. | 81,910 лв. | 85,980 лв. | 90,240 лв. | 84,040 лв. | 92,170 лв. | 101,080 лв. | |
S | 81,810 лв. | 91,790 лв. | 95,850 лв. | 98,760 лв. | 93,820 лв. | 100,700 лв. | 109,600 лв. | |
SE | 101,960 лв. | 106,020 лв. | 109,020 лв. | 103,990 лв. | 110,860 лв. | 119,770 лв. | ||
HSE | 111,730 лв. | 115,800 лв. | 118,790 лв. | 113,760 лв. | 120,640 лв. | 129,450 лв. | ||
R-Dynamic | 76,680 лв. | 86,750 лв. | 90,820 лв. | 95,080 лв. | 88,780 лв. | 97,010 лв. | 105,830 лв. | |
R-Dynamic S | 86,550 лв. | 96,630 лв. | 100,600 лв. | 103,600 лв. | 98,550 лв. | 105,540 лв. | 114,350 лв. | |
R-Dynamic SE | 106,790 лв. | 110,860 лв. | 113,760 лв. | 108,720 лв. | 115,700 лв. | 124,510 лв. | ||
R-Dynamic HSE | 116,480 лв. | 120,550 лв. | 123,540 лв. | 118,490 лв. | 125,390 лв. | 134,290 лв. | ||
First Edition | 128,100 лв. | 132,940 лв. |
Версия, която карахме ние, е с 249 к.с. благодарение на максималния въртящ момент от 365 Нм, наличен в интервала 1300-4500 об/мин
Тегли колата добре, дори с четирите човека на борда и техния багаж. Двигателят е тих, а всъдеходът демонстрира много добра динамика, като ускорението от място до 100 км/ч отнема 7,5 секунди. Моторът не е лаком и в комбиниран цикъл харчи 7,9 л/100 км, а в града разходът е 10 л/100 км. Този резултат е постигнат благодарение на 48-волтовата хибридна инсталация. Както вече споменах, главната причина за промяната на платформата е желанието на Land Rover да предложи 48-волтова електрификация. На практика само базовият вариант – дизеловият Evoque с предно предаване няма някаква форма на хибридизация, поне до края на годината, когато и той ще предлага кратки градски пътувания само на ток. На практика почти всички европейски версии на колата ще са микрохибриди с интегриран мощен 48-волтов стартер-генератор и малък тягов акумулатор с капацитет 5 кВтч, разположен под пода в района на шофьорската седалка.
При скорост под 18 км/ч двигателят се изключва и движението се продължава безшумно и плавно само на ток до момента, когато скороста се повиши отново. Зареждането става благодарение на мощната рекуперация на енергия при спирането. През системата се захранват с ток множество от системите и се запазва енергията в турбото.
От компанията заявяват, че горивната икономия достига 6%, а генераторът в работен режим осигурява мощност от 15 к.с. и въртящ момент от 140 Нм.