Завръщането на Кими Райконен във Ферари – въпреки че бе очаквано – логично се превърна в най-обсъжданата тема в света на Формула 1 от момента на официалното му потвърждаване. Задават се десетки въпроси, засягащи както световния шампион за 2007 г., така и Фернандо Алонсо, и бъдещото им партньорство в тима от Маранело.
Бившият пилот от Формула 1 и настоящ коментатор на ВВС Дейвид Култард е на мнение, че ситуацията ще бъде невероятно интересна за наблюдение, макар той самият да не се наема да предвижда как ще се развие.
– Дали пренаемането на Кими Райконен от Ферари ще се помни като триумф, смел ход, ознаменувал завръщане към предишна слава? Или ще се помни като провал, завършила със сълзи връзка в рамките само на няколко сезона? Не мога да кажа със сигурност, но определено ще е невероятно да разберем – пише Култард в колонката си за британския вестник Телеграф. – Знам само (след като съм работил с Кими), че с него получаваш точно това, което виждаш. Той е готин, спокоен и напълно аполитичен. Просто изобщо не се въвлича във всички конспирации в падока. Кими ще се заеме с работата и няма да клати лодката. Не го направи и през 2008 и 2009 г., когато Фелипе [Маса] започна да го изпреварва. Леденото поведение на Кими обаче не бива да се бърка с липса на желание. Той не напусна Ферари при най-добрите възможни условия, малко позагуби пътя си, но сега е по-възрастен и по-мъдър след двете години в световния рали шампионат. И все още е невероятно бърз. Въпросът е дали Фернандо Алонсо ще започне да клати лодката, ако Кими се доближи много до него или дори го победи? Не мисля.
Мнозина сравняват създаващото се в Скудерията партньорство с това в Макларън от 2007 г., когато там бяха Алонсо и Люис Хамилтън. Според Култард използването му за доказателство как испанецът се изнервял, когато нещата не се получавали според неговите желания не е коректно:
– Вярвам, че Фернандо си изтърва нервите, тъй като се чувстваше дестабилизиран и предаден от факта, че Макларън не изпълниха поети към него обещания, а не защото един новак го предизвикваше. Според мен Фернандо е най-цялостният, завършен пилот и ще подобри работата си, когато Кими е заедно с него в отбора през следващите два сезона, а това е притеснително за всички останали. Рос Браун може да твърди, че Мерцедес имат най-силния пилотски тандем в лицата на Люис и Нико Розберг. Шефът на Ред Бул Кристиан Хорнер може да опита да заяви, че Себастиан Фетел и Даниел Рикиардо са възможно най-добрата двойка. На хартия поне обаче никой не може да се сравнява с комбинацията Фернандо и Кими. Според мен двигателите и системите за задвижване в голяма степен ще решават кой печели догодина, но с Джеймс Алисън и Рори Бърни в техническия екип и с Кими и Фернандо в кокпитите Ферари започват да изглеждат много силни.
В същото време шефът на Скудерията Стефано Доменикали бе категоричен, че привличането на Райконен изобщо не е насочено срещу Фернандо. Той заяви пред уебсайта на екипа, че е погрешно изборът да се смята по някакъв начин за анти-Алонсо.
– Във Ферари всички знаят, че интересите на отбора са преди всичко останало, чак след тях идват тези на отделните хора. Една промяна винаги цели подобрение и точно това се опитваме да постигнем с връщането в Маранело на един много опитен, талантлив и решителен пилот като Кими. За първи път ще имаме за пилоти двама шампиони и това само по себе си вече е сериозно, тъй като те винаги се опитват да печелят. В същото време сме наясно, че без достатъчно конкурентоспособен автомобил дори Супермен няма как да побеждава – обясни италианецът.
Той допълва, че нищо няма да се промени във Ферари и състезателите ще започват сезон при равни условия. В течение на времето – ако ситуацията е такава, че единият може да помогне на другия въз основа на събрания актив – е логично това да се случи.
– Ставало е в миналото, ще се случва и в бъдеще. Фернандо е ключова придобивка за отбора и ще остане такава за дълго време. Сигурен съм, че той е доволен от направения избор, защото е прекалено интелигентен да не осъзнае, че един по-силен екип може да е само предимство – допълни Доменикали.
В същото време той не се притеснява от добре известното нежелание на Райконен да участва в промоционални събития, спонсорски събирания и т.н. Шефът на Скудерията припомни отново, че отборът работи с пилота три години (от 2007 до 2009 г.) и нямаше проблеми с него:
– Всеки, разбира се, има свои собствени разбирания, а и не може да очаквате един финландец да започне да разказва вицове на италиански или да се прави на шут!