Приходите във Формула 1 са от три основни източника: такси от организаторите за домакинство на състезание, телевизионни права и допълнителни права+услуги (Падок клуб, реклама, мърчандайз, спонсори и т.н.). Още от времето на Бърни Екълстоун промоутърите плащаха много сериозни суми, за да приемат надпревари от Гран при календара. Бившият управляващ на търговските права в F1 дори бе заложил ежегодно автоматично увеличение на таксите с около 10%. Това не се промени, след като Либърти Медия пое ръководството. Уебсайтът racingnews365.com оповести какви суми плащат организаторите, както и още няколко писти, сключили договор с Формула 1.
Календарът през последните две години се променяше многократно заради пандемията от коронавирус. Това доведе до неочакваното включване на писти, които не фигурираха доскоро сред състезанията, но искат да продължат да приемат Гран при. На практика в момента 25 писти имат договори. Най-дългосрочните са на Абу Даби – до 2030 г. и на Катар – до 2031 г., като този контракт ще започне да се изпълнява от догодина. Китай трябва да се върне в календара през 2023 г. На няколко им предстои предоговаряне – на Съркюит ъф ди Америкас (COTA – Circuit of the Americas) в Остин, САЩ, сингапурската Марина Бей, белгийската Спа-Франкоршамп, Монако, бахрейнската Сахир. Имола все още няма подписан договори, бори се за двегодишно споразумение.
Според данните най-високата такса в момента е на Катар, Саудитка Арабия и Азербайджан – по 55 милиона долара годишно
По $50 млн. плащат Русия и Китай. При това пистата в Шанхай вече две години отлага стартовете там и изобщо липсва от календара за 2022 г. Когато през сезон 2021 надпреварата в Белгия бе на ръба да бъде официално отменена, вместо което се проведоха броени обиколки зад кола за сигурност, се появи въпросът организаторите дължат ли такса. Президентът и CEO на F1 Стефано Доменикали заяви тогава, че парите се дължат независимо дали има проведена надпревара. Не е ясно дали същото условие важи дори за случаи, когато няма абсолютно нищо състояло се на пистата.
Доскоро единственото трасе, което не плащаше домакинска такса, бе това в Монте Карло. И Монако обаче вече има такса, макар и най-ниската от всички – „само“ $15 млн. Няма информация единствено за Маями, където тази година за първи път трябва да се състои F1 старт.
Таксите, които плащат домакините за F1 старт
Състезание | Такса в $ млн. |
Монако/Монте Карло | 15 млн. |
Италия/Имола | 20 млн. |
Франция/Пол Рикар | 22 млн. |
Белгия/Спа-Франкоршамп | 22 млн. |
Испания/Каталуния | 25 млн. |
Австрия/Ред Бул Ринг | 25 млн. |
Великобритания/Силвърстоун | 25 млн. |
Италия/Монца | 25 млн. |
Япония/Сузука | 25 млн. |
Мексико/Аутодромо Ерманос Родригес | 25 млн. |
САЩ/Съркюит ъф ди Америкас | 25 млн. |
Бразилия/Интерлагос | 25 млн. |
Канада/Жил Вилньов | 30 млн. |
Нидерландия/Зандвоорт | 32 млн. |
Австралия/Албърт парк | 35 млн. |
Сингапур/Марина Бей | 35 млн. |
Унгария/Хунгароринг | 40 млн. |
Абу Даби/Яс Марина | 40 млн. |
Бахрейн/Сахир | 45 млн. |
Русия/Сочи Аутодром | 50 млн. |
Китай/Шанхай Интернешънъл | 50 млн. |
Саудитска Арабия/Джеда | 55 млн. |
Азербайджан/Баку | 55 млн. |
Катар/Лосаил | 55 млн. |
View this post on Instagram