Кале Рованпера е безспорно едно от имената, които привличат най-голямо внимание, когато говорим за световните ралита в последно време. Младият финландец спечели титлата в категория WRC2 Pro през миналия сезон, преборвайки се с именити съперници като Мадс Остберг и Ян Копецки. През 2020 г. вече ще е титуляр във WRC – в екипа на Тойота.
Мнозина определят решението на Томи Макинен да го ангажира като скок в дълбокото за едва 19-годишния пилот. Кале обаче не се притеснява от напрежението, което го очаква. Уверен бе и на сцената при награждаването си на годишната гала на Шкода Моторспорт в края на миналата година.
Говори спокойно и демонстрира самочувствие, като в същото време е усмихнат и не отказва разговори на всякакви теми. След края на церемонията заедно с навигатора си Йоне Халтунен отделят време и за ClubS1. Интервюто бе публикувано в брой 233 на списанието ни.
Опишете сезона си като цяло във WRC2 Pro. Спечелихте титлата, но не всичко беше перфектно.
Кале Рованпера: Да, в началото на сезона допуснах някои грешки. Беше труден старт на годината. Но през цялото време знаех, че имаме нужната скорост. Просто трябваше да изчистя тези грешки и да продължа напред. След това в хода на кампанията всичко беше наред и спечелихме шампионата.
Йоне Халтунен: Винаги се учиш, когато имаш проблеми и бъркаш. Имаше причини да допуснем тези грешки. Важното е, ако правиш такива, да разбираш защо се случват и да не ги повтаряш. Смятам, че ние го сторихме.
Какво ще кажете за следващото ви предизвикателство – участие в световния рали шампионат с Тойота?
КР: Всички пилоти там карат настоящата генерация WRC коли от 2017 г., а те са доста по-различни от нашите. Освен това другите състезатели имат много повече опит. Ще трябва да се учим следващата година и да видим какво ще можем да направим.
ЙХ: Мисля, че предизвикателството с Тойота ще е още по-голямо от досегашните. Ще се борим срещу най-добрите в света с най-силните коли. Повечето пилоти са с десетина години по-големи и по-опитни от нас. Предизвикателството е сериозно.
Дали това, че за всички пилоти в Тойота (Рованпера, Себастиен Ожие и Елфин Еванс – б.а.) колата е нова, ще е предимство за вас? Все пак всички ще започнете от начало с нея, без да я познавате.
КР: Не знам дали ще бъде предимство. Ние така или иначе ще трябва да се състезаваме срещу Ожие и Еванс, но не се притеснявам от това. Със сигурност ще е по-лесно да се сравняваме, тъй като техниката за всички ще е нова. Мисля, че в тяхно лице ще имам много добри съотборници с техния опит. Има много какво да науча от тях.
Направихте вече тестове с автомобила. Как минаха те?
КР: Преминаха добре. Колата е бърза, като автомобилите във WRC са доста различни от тези във WRC2. Искаме да сме подготвени възможно най-добре за първия кръг в Монта Карло. Целта там ще е да се опитам да оцелея и да завърша. В началото на сезона няма да имам шанс да съм бърз. Ще имам да науча много неща.
Каква ще е целта за следващия сезон – подиуми, победи?
КР: В началото на сезона ще трябва да разучим колата. Ще има нови ралита в календара, както и нови за нас, на които не сме карали. Нова Зеландия ще е непознато състезание за всички. И ако всичко върви добре, тогава ще си поставяме цели. Със сигурност искам да съм бърз в някои от състезанията.
Йоне, колко по-зрял е Кале след изминалия сезон?
ЙХ: Той винаги е бил много зрял за своята възраст. Трябва да си такъв, за да спечелиш титлата във WRC2. Бих казал, че и двамата сме готови за следващата година.