Световната премиера на Jaguar XE се състоя в изложбения център „Ърлс Корт” в Лондон (Великобритания).
Автомобилът ще бъде пуснат в продажба през 2015 г., като флагманът на гамата ще е високоикономичната модификация S. Той е с трилитров двигател V6 с 340 к.с. и 450 Нм въртящ момент, свързан с осемстепенна автоматична предавателна кутия с планки на волана за ръчно превключване на скоростите.
Ускорението от 0 до 100 км/ч става за 4,9 секунди. XE S е с електронно ограничена максимална скорост от 250 км/ч.
– Позицията на Jaguar като водещ премиум производител на автомобили с алуминиева конструкция ни позволи да разработим олекотена и здрава каросерия, която е революционна в своя клас. Благодарение на нея и усъвършенстваните технологии на шасито успехме да постигнем безпрецедентен баланс между гъвкавост и финес – заяви директорът на автомобилна гама Jaguar XE Кевин Страйд.
Новият Jaguar XE е първият модел, разработен по новата модулна автомобилна архитектура на Jaguar Land Rover. Дългото междуосие и ниската позиция на сядане позволяват създаването на перфектни пропорции и аеродинамичен профил на спортно купе. Големите предни въздухозаборници, хромираните странични вентилационни отвори, дискретният заден спойлер и опционалните 20-цолови ковани алуминиеви джанти на S модела загатват за динамичния потенциал на 3.0-литровия компресорен бензинов двигател V6.
Купето на новия Jaguar XE предлага изключителни нива на комфорт и простор. Изящните материали и облицовки, комбинирани с традиционно майсторската изработка на Jaguar правят този интериор несравним в своя клас.
Към XE S ще се присъединят и други автомобили, задвижвани от високоикономични 2.0-литрови четирицилиндрови бензинови и дизелови двигатели, съчетани с шестстепенна ръчна и осемстепенна автоматична трансмисия с плавно превключване на предавките. Дизеловите – част от изцяло новото семейство двигатели Ingenium на Jaguar – предоставят образцов разход на гориво и вредни емисии, съответно 3,14 литра на 100 км и 99 г/км.
XE е и най-олекотеният, здрав и аеродинамичен модел на Jaguar, произвеждан някога. Той е и първият Jaguar, който е оборудван с електрически сервоусилвател на волана, настроен да осигури изключително пъргави реакции и усещане, но с по-нисък разход на енергия в сравнение с хидравличните системи.
Новият Jaguar XE с шаси от високоякостен алуминий и ще се произвежда в завода на Jaguar Land Rover в Солихъл в специално построеното за тази цел съоръжение.
– Нашата мисия бе да създадем един вълнуващ и динамичен дизайн, отразяващ ясно позиционирането на XE като автомобил за сериозни водачи. Изтеглените назад пропорции на купето създават усещането за движение, дори когато XE е неподвижен, коментира главният дизайнер на Jaguar Ян Калъм.
Олекотената и здрава конструкция на шасито в новия XE е разработена така, че да бъдат спазени най-взискателните законодателни и потребителски изисквания в световен мащаб за изпитване на удар при сблъскване. Изключителното ниво на защита, което тя предлага, се допълва от пакет съвременни системи в помощ на водача, предназначени да го подкрепят и да му помагат.
XE е първият автомобил в света, оборудван с All Surface Progress Control (ASPC). Тази изцяло нова система, разработена с помощта на десетилетния опит на Jaguar Land Rover в системите за оф-роуд сцепление, действа като автопилот при ниска скорост. ASPC функционира между 3,6 км/ч и 30 км/ч: като контролира прецизно спирачната система и двигателя. Тя осигурява оптимално сцепление и при най-хлъзгавите пътни условия, без колата да занася и без да се налага водачът да натиска педалите.
Прожектирайки цветни изображения с висок контраст на предното стъкло, специалният лазерен дисплей (HUD) осигурява на водача информация като скорост и навигационни инструкции с максимална яснота и минимална възможност за разсейване. Освен превъзходното качество на изображението, лазерният HUD е по-малък и почти с една трета по-лек в сравнение със съществуващите в момента системи.
Jaguar е един от първите производители в сегмента, който използва технология със стерео камера. Този свръхмодерен сензор представлява „очите” на автономната система за аварийно спиране на XE, осигурявайки много точни измервания на скоростта и разстоянието до обектите отпред. Той може да задейства спирачките с пълна мощност, за да избегне или смекчи евентуален сблъсък.
Стерео камерата извършва разпознаване на пътните знаци и изпълнява предупредителна функция при напускане на пътната лента. XE предлага и системи като адаптивен автопилот, сензори, засичащи приближаващи превозни средства, следене на „мъртвите” зони, полуавтоматично успоредно и задно паркиране, и Reverse Traffic Detection (предупреждение за водача за насрещен трафик).
Изцяло новата информационно-развлекателна система InControl на XE предлага най-новите технологии за свързване на автомобила, водача и външния свят. В основата й е осем-инчовият сензорен екран с ясен, интуитивен графичен интерфейс.
Гласови команди с обикновена реч дават достъп до всички нива на системата, без да се налага да обхождате менютата, за да може водачите да не свалят очи от пътя. Навигационната система на InControl, използваща SD карта с памет, позволява лесен ъпгрейд на картографските данни. Системата също така поддържа Bluetooth, възпроизвеждане на поточно аудио и USB връзка.
Новият XE се задвижва от гама четири и шест-цилиндрови, изцяло алуминиеви бензинови и дизелови двигатели, които съчетават по впечатляващ начин динамика, финес и икономия на гориво с широта на възможностите.
За клиенти, изискващи максимална динамика и вълнуваща ефективност на двигателя от празен ход чак до червената линия на оборотомера – представяме ви XE S, който има същия 3.0-литров компресорен двигател V6 като радващата се на възторжени отзиви гама F-TYPE.
Системата за директно впръскване на горивото и напълно променливото газоразпределение оптимизира мощността и въртящия момент в целия диапазон на оборотите. 90-градусовият ъгъл между цилиндровите банки осигурява пространство за винтовия „компресор на Рут“ – балансиращ вал, осигуряващ плавната работа на двигателя. Развивайки 340 к.с./ 450 Нм, двигателят V6 осигурява на XE S изключително ускорение и динамика, като ускоряването от 0 до 100 км/ч отнема само 4,9 секунди, а максималната скорост е електронно ограничена до 250 км/ч.
Jaguar пуска XE на пазара с ново семейство двигатели от световна класа – Ingenium. Този усъвършенстван модулен дизайн, който е вътрешна разработка на компанията, беше проектиран от нулата и се произвежда в новия британски център за производство на двигатели на Jaguar Land Rover.
Доказал се с изминати над 3 милиона километра при изпитвания в реални условия, Ingenium е крайъгълният камък на бъдещата стратегия на Jaguar за силови агрегати с ниски вредни емисии, като е проектиран с цел да осигури еталон в икономията на гориво, финеса и динамиката. Освен това той ще отговаря на най-взискателното в световен мащаб законодателство за емисиите от отработени газове.
Първите силови агрегати Ingenium, слезли от поточната линия, са 2.0-литровите четирицилиндрови дизелови двигатели. Безвредното изгаряне, променливото газоразпределение на изпускателните клапани и усъвършенстваната последваща обработка на отработените газове гарантират спазването на стандарта Euro 6 и свеждат вредните емисии на XE до 99 г/км при варианта 163 к.с./380Нм. Ще бъдат пуснати и по-мощни версии, съчетаващи изключителна икономия на гориво и още по-бързи реакции.
– Ingenium е ново семейство компактни, леки двигатели с нисък коефициент на триене и ниски вредни емисии, които ще осигурят както икономичността, така и динамиката, които търсят клиентите ни в цял свят. Ingenium ще направи от новия XE моделът Jaguar с най-нисък разход на гориво досега и CO2 емисии“, споделя Рон Лий, главен конструктор двигатели вJaguar Land Rover Group.
2.0-литровите турбокомпресорни бензинови двигатели с директно впръскване са мощни и рафинирани. Те генерират силен въртящ момент при ниски обороти, което гарантира отлична стартова динамика и реакции за автомобил от средноразмерния клас. За модела XE ще се предлагат два вида, като и двата ще бъдат оборудвани с олекотена версия на автоматичната трансмисия ZF 8HP, използвана и в другите автомобили от гамата на Jaguar. Тази еталонна осемстепенна трансмисия се управлява с помощта на уникалния въртящ се селектор за смяна на предавки, разработка на Jaguar.
Дизеловите двигатели Ingenium ще се предлагат и с високоефективна шест-степенна ръчна трансмисия – маслото с нисък вискозитет и псевдо системата за смазване „сух картер“ намаляват паразитните загуби. Всички трансмисии на XE се характеризират с изключително плавни и тихи смени на предавките.