Стратегията е изключително важна в надпреварите от Формула 1 – благодарение на нея се печелят или губят състезания. Понякога дори се появяват обвинения за това, че отборите предпочитат да залагат на сигурно според предварителните си планове вместо пилотите да се впускат в двубои на пистата. Главният стратег на Мерцедес Гран при Джеймс Ваулс разкрива тайните на това изкуство.
– Какви са основните фактори, които се преглеждат при дефиниране на стратегията за състезанието?
– Гумите са най-важният компонент от автомобила – при липсата на дозареждане те определят кога да се направи спиране в бокса. Трябва да се идентифицира прозорецът (тоест моментът, в който гумите са в максимално добра форма и след това започват да се износват), за да вземем решение кога да направим смяната. Заради това е нужно да знаем колко бързо е загряването, има ли късане и ако да – в каква степен, доколко се влияят от абразивността на асфалта, какъв е ефектът върху баланса на колата. Най-важно е да се разбере точно степента на разрушаването им. От години сме отборът, който най-добре определя моментите за питове, а това ни е позволявало многократно да прескачаме съперници в състезанията или да запазваме позициите си.
Другият ключов фактор е горивото. Времето на обиколка се увеличава с 0,3 до 0,4 сек за всеки допълнителни 10 кг бензин. Ето защо трябва да решим колко да сипем, кога да заложим на максимален разход в зависимост от стиловете на състезателите ни) или кога да се прехвърлим на стратегия с два питстопа. Всичко във Формула 1 е толкова прецизно, че има минимални допуски за грешка. Жизненоважно е да се прецени правилното количество гориво плюс поведението на гумите, иначе губиш лесно 2 секунди на тур спрямо противниците.
Всичко това може да е доста сложно, тъй като влияещите на консумацията на горива фактори непрекъснато се променят. Една късаща се гума например може внезапно да се стабилизира и да върви по-добре. Или може да има промяна в температурата на асфалта. На улична писта като тази в Монако, която е по нормалните пътища, условията на трасета могат да се различават коренно във всяка следваща сесия, а ние разполагаме само с по няколко минути на тренировка, за да се адаптираме по съответния начин. Тази година няма и тестове между състезанията, така че трябва да използваме петъчните тренировки за събиране на максимум информация относно поведението на автомобила на пистата. Ако объркаме разхода на гориво, може да се окаже, че болидът е прекалено тежък или лек в решителни моменти, а това означава по-лошо представяне.
Трябва да работим и по други неща като стоповете си например – да речем Времето, което отнема едно спиране в бокса от влизането в пита до напускането му. Имаме късмет, че механиците ни са най-бързите и точни хора в това отношение сред всичките си колеги, като това улеснява много моята работа.
– Кога се планира стратегията – рано през уикенда или след квалификацията?
– Започваме планирането на стратегията във вторник и сряда преди надпреварата, за да разбират пилотите ни какви са очакванията за уикенда. Имаме приблизителни данни за горивото, които се проверяват в петък и това ни дава добра насока каква стратегия да използваме по-късно. Част от планирането протича и след квалификацията, но не е толкова много,колкото може би си представят хората. Основната част от стратегическите обсъждания преди старта включват това как да реагираме бързо при излизане на кола за сигурност или при катастрофа, или при наложило се ранно спиране в бокса. Наличието на план за всякакви ситуации ни помага да се справим с буквално хилядите възможни сценарии, които могат да се случат в която и да е надпревара. Понякога, разбира се, разчитаме и на късмет, но възможно най-детайлната подготовка и разбиране на случващото се са задължителна част от работата ни, за да сме максимално бързи и ефективни. При стратегията във Формула 1 важи онзи израз, гласящ, че липсата на подготовка е подготовка за провал.