Начало Автомобили Ициативата на Shell ”ЕКО-МАРАТОН 2007” ще стартира отново

Ициативата на Shell ”ЕКО-МАРАТОН 2007” ще стартира отново

25
0

След успешното приключване на кампанията „Еко-маратон 2006” Shell даде старт на следващото издание на инициативата, която насърчава и популяризира устойчивата мобилност. Проектът е едногодишен и ще завърши през 2007 г. с две състезания за икономия на гориво и по-ниски емиции на въглероден двуокис. За европейските студенти надпреварата ще се проведе на 11-13 май 2007 г. на пистата Ногаро във Франция, а за участниците в Америка на 10-15 април 2007 г., на пистата Калифорния Спийдуей до Лос Анджелис, САЩ.

Инициативата на Shell „Еко-маратон 2007” започва с участието на стотици отбори от цял свят, които вече се подготвят за двете интригуващи събития, с които ще завърши проектът.

В Европа хиляди студенти ще пътуват до пистата Ногаро във Франция и в периода

11-13 май 2007 г. ще демонстрират своите иновативни решения в отговор на световното предизивкателство за устойчива мобилност и намаляване на емисиите на въглероден двуокис.

За първи път и студентите в Америка ще имат възможност да изпробват своите икономични превозни средства с ниско ниво на вредни емисии. Състезанието ще се проведе в периода 10-15 април 2007 г. на пистата Калифорния Спийдуей, която се намира близо до Лос Анджелис, САЩ.

Инициативата „Еко-маратон” на Shell е едногодишен проект. Отборите от млади инженери и техници, които ще участват през 2007 г. вече са положили сериозни усилия. На тях обаче им предстои още работа преди двете състезания, за да проектират и конструират своите превозни средства, както и да осигурят финансиране за проектите си.

„Еко-маратонът” на Shell ще бъде представен в Америка

Създаването на достъпни и екологични транспортни решения е необходимост, която засяга не само Европа. Проблемите, които решават участниците в проекта са от световен мащаб.

С организирането на инициативата „Еко-маратон” и финалното състезание през април 2007 г. на пистата Калифорния Спийдуей до Лос Анджелис Shell дава възможност на американски студенти със сходна мотивация да участват в предизвикателството.

Дейвид Секстън, президент на Shell за петролни продукти в САЩ, заяви: „Това е първа година за „Еко-маратона” на Shell в Америка и участниците ще са изправени пред голямо предизвикателство и ще трябва да научат много за кратко време. Ние сме убедени, че те ще се справят и с нетърпение очакваме да се обединим с тях и с други заинтересовани хора около идеята за устойчивата мобилност по време на интригуващото събитие в края на проекта.”

Въпрос от глобално значение

„Еко-маратонът” на Shell е една от най-важните обществени инициативи на компанията. Проектът е фокусиран върху устойчивата мобилност и предоставянето на възможност на бъдещите инженери и технически специалисти да изследват и експериментират с технологии и горива, които биха могли да отговорят на световните екологични изисквания по отношение на транспорта.

Малина Атанасова, изпълнителен директор на Shell България: Насърчаването на студентите в цяла Европа да се интересуват и да повишат познанията си за възобновяемите енергийни източници е важна крачка за постигане на целите, свързани с промените в климата и устойчивото развитие. Проектът „Еко-маратон” на Shell е идеална програма, която им предоставя образователна основа за изследвания и експерименти.”

Как се осъществява „Еко-маратона” на Shell

Принципът на „Еко-маратона” на Shell е прост: да се проектира и построи превозно средство, което да измине максимално разстояние като използва минимално количество гориво с възможно най-ниски емисии на въглероден двуокис. Отборите могат да участват с футуристични прототипи – модернизирани превозни средства, при които най-важните изисквания към дизайна са намаляване на триенето и постигане на максимална ефективност. Студентите могат да се включат и с градски тип автомобили, създадени на принципа на автомобилите от серийното производство.

Превозните средства могат да се захранват с конвенционални горива като дизел, бензин и пропан – бутан, както и с алтернативни източници като слънчева енергия, електричество, водород и биомаса. Докато отборите се придържат към правилата за безопасност, използваните източници на енергия са ограничени само от тяхното въображение. Миналата година един от екипите дори създаде биоетанол от трохи от хляб!

За да бъдат сравнени правилно различните видове енергия, отборите трябва да изминат предварително определено разстояние за ограничено време. Общо консумираната енергия след това се калкулира и се представя като еквивалент на изминатите „километри за литър” в Европа или „мили за галон” в САЩ.

В преследване на успеха

Френските студенти от лицея La Joliverie спечелиха като домакини голямата награда на „Еко-маратон 2006” в категорията „Двигатели с вътрешно горене” с прототип, задвижван от биоетанол, който постигна енергийна ефективност, еквивалентна на

2 885 километра за литър. Останалите автомобили, които използваха алтернативни горива, също се представиха добре – отборът ESSTIN от Франция, чийто прототип бе задвижван с водород, отбеляза резултат от 2 784 километра за литър и спечели голямата награда за

2006 г. в категорията „Горивни клетки”.

Според енергийните класове най-добрия прототип в категория „Бензин” беше този на отбора от Lutece (Франция), който постигна 2 555 километра за литър, а екипът на IUT Valenciennes (също от Франция) успя да достигне енергийна ефективност от

1 641 километра за литър с прототип, захранван с дизелово гориво. В категорията „Пропан – бутан” отборът от Association Helios Callo (Франция) регистрира най-висока енергийна ефективност – 1 380 километра за литър.

Най-добри в категорията „Градски концепции” бяха студентите от Техническия университет на Дания, които постигнаха резултат от 810 км за литър. Отборът патентова своята иновативна технология на горивните клетки, която осигурява 100% енергия от водород и бе разработена през последните няколко години на тяхното участие в „Еко-маратона” на Shell.