Двубоят за титлата в световния рали шампионат (WRC) между Себастиен Ожие и Елфин Еванс ще се реши този уикенд на рали Монца
Надпреварата е 12-ти, последен кръг от първенството за настоящия сезон. Разликата сега е, че Ожие, който вече седем пъти е печелил WRC короната, води в генералното класиране. Той има 204 точки срещу 187 за съекипника му в Тойота. През съкратения сезон 2020 Еванс бе с предимство от 14 точки – 111 срещу 97 за французина. Сега авансът на Ожие е само с 3 точки повече – 17.
Миналогодишният двубой бе решен от грешка на Еванс в 11-ата отсечка от състезанието. Той се изпързаля на заледен участък и колата му остана встрани от пътя. Уелсецът постъпи спортсменски въпреки огромното си разочарование – слезе от автомобила и предупреди идващия след него Ожие, че участъкът е опасен. В последния ден от рали Монца французинът не допусна изненада и взе седмата си титла.
Екипът на Тойота е фаворит и за тазгодишното издание на рали Монца
Надпреварата дълго време имаше демонстрационен характер. За втори пореден сезон обаче е старт от световния шампионат. Състезанието има особено значение за Ожие не само заради битката за титлата. То е последният му старт във WRC като титуляр. За догодина французинът се съгласи на ограничена програма, отново с Тойота. Първият старт от нея ще е рали Монте Карло, където вероятно ще участва и Себастиен Льоб с Форд Пума Rally1 на М-Спорт. Освен това рали Монца е последна надпревара за навигатора на Ожие Жулиен Инграсиа. Двамата спечелиха всички WRC успехи заедно, но копилотът реши да сложи край на кариерата си.
На Ожие му е необходимо да завърши в топ 3 на последното рали за сезон 2021, за да спечели осма титла
Задачата на Еванс е по-сложна. Отсечките са по планински пътища и на прочутата писта Монца. Не се очаква да е ветровито като миналата година, но дъжд и кал ще затруднят максимално екипажите.
„Аз съм невероятен късметлия, че имах толкова дълга кариера с толкова победи и титли. Някак си това ми дава спокойствие“, заяви Ожие в навечерието на битката. „Да, напрежение ще има в някакъв момент, но то ми е необходимо.“
Here we are, back in Monza for the season finale! @AciRallyMonza will be an exciting and important rally for Julien and me. The target is to enjoy and try to finish in style our career together as well as this amazing #WRC era 👊🏻 pic.twitter.com/YXQ7STaJlM
— Sébastien Ogier (@SebOgier) November 17, 2021
Еванс е в страхотна форма, но въпреки това е предпазлив в очакванията си, както и през целия сезон досега.
„Нямаме голям шанс, но със Скот (Мартин – навигаторът му, б.р.) ще дадем всичко от себе си. Подходът ще е да гоним максимално силен резултат и да видим какво ще стане. Последните кръгове бяха наистина силни за нас след трудностите в средата на сезона.“
Рали Монца е последна надпревара и за настоящите WRC автомобили
Те ще напуснат сцената след 25 години невероятни битки по отсечките. От догодина в световния шампионат ще се използват Rally1 коли с хибридно задвижване.
Ралито започва рано сутринта в петък – още в 7:30 часа. През първия ден ще има 7 отсечки – 105,41 състезателни километра. За събота са предвидени 6 дистанции (108,24 км). В неделя ще има само три – 39,53 км.
Are you really at Monza unless you post photos of the banking? 📸
But we actually get to compete on it! 🤩#ToyotaGAZOORacing #WRC #AciRallyMonza pic.twitter.com/4G4J4ROmAm
— Toyota GAZOO Racing WRT (@TGR_WRC) November 17, 2021