Тим Гос е главният инженер в екипа, разработил новия Макларън МР4-25. Заедно с инженерния шеф на тима Пади Лоу той разяснява интересни подробности за колата, отговаряйки на въпроси, зададени от пресофиса на отбора.
– МР4-25 изглежда много различна спрямо миналогодишната кола – какви са основните промени?
– Тим Гос (ТГ): След изясняването през миналата година интерпретацията на правилата за пода, болидът за 2010 г. бе конструиран така, че да се извлекат максимално много аеродинамични ползи от тази част. Тази интерпретация ни доведе за изменената структура в задната част на автомобила. Той е по-дълъг от предшественика си в резултат на необходимостта от повече вместимост на резервоара, като освен това шасито е разположено по-ниско като цяло. Премахването на KERS (системата за генериране на енергия – б.р.) ни отвори възможности за промени във вътрешния дизайн и разпределението на теглото. Приложихме много различно тълкувание на аеродинамиката спрямо миналия сезон.
– Перката в задната част е особено впечатляваща – каква е функцията й?
– ТГ: Основният ефект от увеличаването размера на резервоара бе преместването на някои компоненти вътре в колата. Вследствие на това бе взето решение системата за охлаждане да е централно в задната част. Перката е част от тази конструкция, а от друга страна е логично продължение на крилото от някои миналогодишни стартове като Монако, чиято цел е оптимизиране на въздушните потоци към горния елемент на задното крило. Доста прости решения, но всъщност много ефективни.
– Какво научи отборът от чисто човешка гледна точка през изминалите 12 месеца?
– Пади Лоу (ПЛ): Според мен научихме, че като отбор можем да работим много ефективно и при успехи, и в трудни времена. Мисля, че едно от най-хубавите неща от изминалата година бе фактът, че в нито един момент, в нито един случай някой от отбора – акционери, спонсори, шефът ни, мениджмънтът, хората от нощните смени – нито един от тях не укори някого другиго за каквото и да било. Това е наистина безкрайно окуражаващо и говори страшно много за нивото на екипния дух, съществуващ при нас.
– Най-голямата промяна в правилата за 2010 г. е забраната на зареждането с гориво по време на състезанията – как това повлия при конструирането на новия болид?
– ТГ: Това определено бе голямо предизвикателство – да се събере двойно количество бензин в колата, тъй като не искаш да удължаваш шасито твърде много, но и не желаеш да правиш компромис с аеродинамиката, като разшириш прекалено конструкцията. Трябва и радиаторите да се разположат в кутиите, така че и от тази гледна точка има ограничения колко широко да е шасито.
– Как се справихте?
– ТГ: Накрая решихме да не правим компромис с аеродинамиката на автомобила. Чрез преработка на охлаждащата система и разположението на електрическите кабели успяхме да осигурим необходимото пространство. Но осъществихме напълно аеродинамичната си философия.
– Пилотите ще карат с два пъти повече гориво в началото на надпреварите спрямо количеството от миналия сезон. Как ще повлияе това на поведението на автомобила и баланса?
– ПЛ: Най-големият проблем бе чистото тегло на бензина. При толкова много гориво в колата е ясно, че се увеличава натоварването върху спирачките, което означава, че трябва да се създадат подходящите апарати и накладки. При по-тесните предни гуми пък се губи сцепление, като това променя из основи баланса на целия пакет. Затова внимателно разгледахме разпределението на теглото, аеродинамичния и механичния баланс, за да компенсираме изместването.
– Смятате ли, че забраната за дозареждане с гориво и ефектът върху гумите и баланса ще подобрят състезанията през 2010 г.?
– ТГ: Шоуто би могло да се подобри значително, да. Преди спиранията в бокса се използваха за изпреварвания. Промяната за тази година е, че няма да се знае кой кога ще спира. Пилотите ще трябва да използват задължително и двата типа гуми, така че изборът по отношение на стратегията ще по-малко предвидим и ситуацията като цяло леко ще се усложни. Надпреварите ще може да се провеждат в части с различна дължина, като ще има и ранни, и късни спирания за гуми. И определено състезанията ще станат още по-интересни – надяваме се, че ще има и повече изпреварвания на пистата, а по-малко в пита.
– Накрая, каква ще е програмата в толкова важните тестове преди сезона?
– ПЛ: Най-важното в началото е да се докаже, че колата е силна. На практика почти всичко по нея е ново, много малко неща не се промениха в автомобила ни и искаме да сме сигурни, че ще е напълно издръжлив за първия старт. В началото на 2009 г. имаше по-конкурентоспособни екипи от нас, но въпреки това успяхме да спечелим прилично количество точки, тъй като бяхме на ниво по отношение на здравината. Изпитанията ще установят именно това, като ще имаме достатъчно време да се справим с евентуално възникнали проблеми. Освен това трябва да познаваме възможно най-добре болида си, за да извадим най-доброто от него. След това всичко опира до развитие на представянето.