Разпространени кадри със спускането и издигането на задната част на Мерцедес F1 W12 в Турция се превърнаха в основна тема по време на тренировките в Остин, Тексас. На тях ясно се вижда как задната част „слиза“ надолу на стартовата права. След това се повдига при влизането в първия завой.
Действието на системата със сигурност е една от причините за много по-високата скорост на правите. То е пряко свързано с философията на F1 W12, която е с по-хоризонтално разположен над пистата под
Големият проблем при Мерцедес в началото на сезона бе, че не можеха да използват в максимална степен своята концепция, защото промените в правилата им пречеха да постигат желаните ефекти. Един от тях е така нареченото „блокиране“ работата на дифузьора. Става дума за прекъсване или почти пълно прекъсване на въздушния поток, който върви към дифузьора под пода на колата. То става с много сериозно спускане на пода над асфалта. Въздушният слой така изтънява, че прекъсва. Това означава, че се губи притискане. Но на правите то така или иначе не е толкова нужно. В същото време обаче рязко се намалява челното съпротивление и се печели скорост. Тя, както се изказаха съперниците от Ред Бул, е толкова сериозна, че все едно има втори DRS.
До края на миналата година при висока скорост с оформянето на самия под се постигаше подобен ефект. Мерцедес си бяха доста бързи на правите, за което, разбира се, заслуга имаха и отличните им двигатели.
С промените на правилата тази година обаче възникнаха проблеми, които сега с промяна в задното окачване са решени. Освен това с пакета от Силвърстоун е намерен начин за по-точно формиране на потока и от предната част на пода.
Почти сигурно е, че става дума за намиране на перфектна работа на третия централен амортисьор, стабилизатор, връзка на задното окачване. По принцип схемата се състои най-грубо казано от три важни звена. Амортисьор и съпътстващи компоненти към лявото колело, амортисьор и съпътстващи компоненти към дясното и централен, стабилизиращ амортисьор, буфер между тях. При десен завой на натиск е подложен левият амортисьор, а десният се опъва. Централният просто стабилизира структурата и поведението на колата. Той „държи“ освен това задницата на желаното ниво при подаване на газ и при спиране на нужната височина.
Интересният момент е, че на кадрите от Турция се вижда как при определено натоварване от въздуха задницата слиза надолу и със сигурност се получава споменатият по-горе ефект на прекъсване работата на дифузьора и други положителни процеси за колата
Както обясни бившият технически шеф на Джордан и Ягуар в F1 Гари Андерсън, при положение, че силите на натиск са на квадрат спрямо скоростта, то при двойно увеличавана на скоростта в началото на правата имате четворно увеличаване на натиска и задната част слиза.
Големият въпрос е дали това става по-чисто механичен път или има някаква „активна“ намеса. Най-вероятно става дума просто за намиране от Мерцедес на перфектна настройка на работата на механичните компоненти и флуидите в него, които при точно определен натиск „поддават“ рязко до определена позиция. После при намаляването на скоростта и натиска си връщат положението.
Важно е още, че както отбеляза Тото Волф, Мерцедес са бързи не само на правите, но и в бързите завои. Това говори за наистина отличен баланс на системата, която е супер прецизно настроена и вероятно „слиза“ само при натиск от двете страни.
View this post on Instagram
При всички случаи последните изказвания на Кристиан Хорнер и разпространяваните кадри вече повдигнаха темата. От ФИА вероятно ще хвърлят светлина и ще направят проверки, ако вече не са го сторили
За пореден път тази година сме свидетели на повдигнати въпроси относно работата колата на съперника между Ред Бул и Мерцедес. Развитието е наистина любопитно и ще го проследим и в новия брой на ClubS1 заедно със специалните материали за самата структура на F1 W12, съмненията относно работа на двигателите им, промените при спиранията в бокса и т.н.