Болидът на Торо Росо за сезон 2014 г. във Формула 1 – STR9 – се появи на бял свят на пистата Херес, където утре започват предсезонните тестове на Гран при екипите. Отборът от Фаенца предпочете да покаже колата днес следобед.
Пилотите на тима за 2014 г. Жан-Ерик Верн и Данил Квят вдигнаха покривалото от STR9 в питлейна на трасето. Носът на колата е подобен на този на Макларън – тази част от новите болиди е най-обсъждана от началото на представянията. Досега бяха представени няколко различни концепции.
Торо Росо ще се състезават през новия сезон с двигатели Рено, след като до миналата година използваха тези на Ферари.
STR9 е първият болид, създаден под ръководството на техническия директор Джеймс Кий. Въпреки че се присъедини към екипа през 2012 г., той дойде твърде късно, за да има някакво реално влияние върху STR8. Затова англичанинът се съсредоточи върху следващото предизвикателство, а то бе именно болида за 2014 г. Първата му задача в проекта бе аеродинамиката на автомобила.
– Това бе най-големият ни приоритет, тъй като искахме да въведем отдела в значително по-конкурентоспособна форма. През последните 12 месеца се трудихме върху разширяването му. Департаментът вече е значително по-голям и разполагаме с много хора с чудесен опит в F1. През тази година ще дойдат още, така че бих описал този аспект от работата като все още продължаващ процес – разясни Кий.
Всъщност обаче от месеци аеродинамиката отстъпва място като тема на обсъждане на новите системи за задвижване с 1,6 л турбомотори. В Торо Росо не просто трябваше да създадат нов болид, за да го напаснат със системата, но и да интегрират напълно нова такава – на Рено.
– Промяна доставчика на двигатели е винаги в известна степен стъпка в неизвестното и за двете страни, докато се установи връзка – продължи Кий. – Рено ни подкрепяха изключително много от самото начало (договорът бе обявен в края на май 2013 г. по време на уикенда за Гран при на Монако – б.р.) и веднага стартирахме работа. В допълнение ще се състезаваме с напълно нови задвижващи системи, което е още по-голям скок и безкрайно сложен проект и за нас, и за Рено. Трябва да кажа, че те бяха отлични в общата ни дейност и ни помогнаха наистина страшно много. Действат проактивно, провеждаме ежедневни дискусии между нашия конструкторски екип и техния. Вече имаме чудесни взаимоотношения.
Той също като останалите си колеги отбеляза, че инсталацията на задвижващата система е била особено сложна заради променени размери и компоненти, нови изисквания за охлаждане и т.н.
И докато екипът започва подготовка за първия старт в Австралия, то във Фаенца продължава подобряването на инфраструктурата и съоръженията.
– Това е проект в прогрес – заключи Кий. – През 2013 г. бяхме по-бързи, отколкото показваха спечелените точки. Не използвахме по-възможно най-добрия начин предоставилите ни се възможности. Ето защо влагаме всичките си усилия в това да се представим по-добре тази година.