Отборите от Формула 1 отново отхвърлиха идеята за въвеждане на клиентски автомобили в спорта.
Едно от предложенията, обсъждани на срещата на Стратегическата група в F1 по време на уикенда за Гран при на Италия, е било шаситата да отпаднат от списъка с елементи, които отборите задължително трябва да конструират сами. По-този начин по-малките отбори биха могли да ги купуват от по-големи производители и да спестяват разходи за проучвания, тестове и производство.
Опитите за ограничаване на средствата в Гран при продължават да се провалят. Големите отбори блокираха възможността за лимитиране на бюджетите. Предложенията им до ФИА за сваляне на изразходваните пари бяха определени от президента на федерацията като смешни. Причината бе, че при прилагането им реално спестени щяха да са около 2 млн. долара, а французинът иска намаление от порядъка на до 30%-40% от бюджетите.
Големите отбори обаче останали отворени за идеята да участват в шампионата с три болида, ако някои от малките тимове фалира. Бившият главен изпълнителен директор на Уилямс предизвика раздвижване, след като малко след финала в Италия публикува в Туитър съобщение, гласящо: „Това е последната година на Формула 1 такава, каквато я познаваме. През 2015 г. осем отбора ще се състезават в шампионата, някои с по три болида”. Въпросът със сигурност е бил обсъждан, но няма постигнато крайно решение.
– Според мен, ако го наричаме конструкторски шампионати, то конструкторите трябва да правят шаситата си – коментира шефът на Ферари Марко Матиачи. – В противен случай ще се изгуби ДНК-то на Формула 1. Конструкторски шампионат означава, че трябва да конструираш нещо. Що се отнася до трета кола, то това е опция, но в момента съм крайно фокусиран върху това да накарам сегашните си две да работят.И сега не искам да мисля за трета.
Според рейсинг директора на Макларън Ерик Булие Пар е преувеличил, но все пак отбеляза, че F1 е в период на промяна:
– Присъствието на автомобилни производители доведе до главоломно увеличение на бюджетите, а сега сме в друга икономическа ситуация. Има отбори, които може да пострадат и не знам дали ще останат на грида. Но не мисля, че ще има само 8 екипа с по три коли догодина. Има доста дискусии около ситуацията, която е некомфортна за някои отбори. Надявам се да бъде постигнато споразумение и развитие в близко бъдеще на F1 бизнес модела.
Само преди дни малайзийският предприемач Тони Фернандес обясни, че Формула 1 всъщност го е научила как не се прави бизнес. Той продаде тима си Катерам на консорциум от швейцарски и близкоизточни инвеститори.
– Икономиката на спорта е грешна. Всички имат проблеми, всички освен Ферари, Ред Бул, Мерцедес и Макларън. Не искам да споменавам колко средства над предложеното от Макс [Мозли] едно време ограничение ни се наложи да похарчим. Така че в един момент вдигаш ръце и се предаваш. Няма смисъл да продължаваш. Всички отбори говорят как да работят заедно, а никога не го правят. В системата би трябвало да има достатъчно средства, за да могат всички да се състезават. Не казвам, че съм имал право на същия дял като Ферари или Ред Бул, но 60-70 милиона долара можеха да идват от награден фонд. Ако си намериш няколко спонсори и бюджетът стигне $120 млн., нещата ще са наред. Във футбола тимовете са толкова по-близо, а се борят неистово едни с други. И независимо дали си на върха или в дъното, получаваш достатъчно, за да оцелееш. Разликата е огромна. Получихме 30 млн. паунда, когато изпаднахме от Висшата лига (Куинс Парк Рейнджърс – б.р.) и 60 милиона, когато се върнахме. Естествено, че Манчестър Юнайтед и Челси взимат повече, но основните средства дават на всички шанс да участват – обясни той.