Днес легендарният български мотоциклетен и автомобилен пилот, един от символите на българския спорт Илия Чубриков навършва 80 години.
От тези 8 десетилетия, над четвърт век Бачо Илия е посветил на мотоциклетния и автомобилния спорт. Чубриков е роден на 8 януари през 1935 г. в габровския квартал Бичкината. Със спорт започва да се занимава още в началното училище, като първо кара ски, а след това с велосипед. Баща му Димитър е велосипедист и заместник-председател на колоездачния съюз в Габрово. Когато е на 9 години баща му купува мотоциклет – едно 125-кубиково DKV и така Илия Чубриков навлиза в моторните спортове.За първи път стартира в мотокрос през 1952 г. Печели републикански титли, участва в създаването на мотоциклетите Балкан е пилот на фирмения отбор. През 1956 г. е в националния отбор на България, който участва в 6-дневните състезания в Гармиш-Партенкирхен и печели състезанието в конкуренцията на 350 участници. Редовно побеждава в традиционния мотокрос на връх Шипка, като след една от победите му, е носен заедно с горещия мотор от своите фенове. Неговият състезателен номер 10 на мотоциклета, става легендарен по онова време.
В автомобилния спорт влиза през 1967 г., когато заедно с брат си Кольо и Булгар Рено 8 с обем на двигателя 1150 куб. см стартират в рали Трасбалкания, което минава през територията на три държави – България, Югославия и Румъния. Братята печелят ралито и така започва блестящата кариера на Бачо Илия.
През 1968, 1969 и 1971г., братя Чубрикови стартират в рали Монте Карло с Булгар Алпин 1300 куб.см. В първите два старта те отпадат, но през 1971 г. стигат до финала на 27-о място след наказание. В ралито са стартирали над 300 екипажа. Зад Илия са пилоти като Сандро Мунари и Рауно Аалтонен. Братя Чубрикови са трети в клас до 1600 куб.см., след двата заводски Рено Алпин 1600 куб.см. Същата година – 1971 г. печели заедно с брат си рали Златни пясъци (сега България) с Рено Алпин 1600.
Сред големите и значителни победи на Илия Чубриков са четирите в рали Вида (1971, 1973, 1976 и 1983), трите в Хеброс (1976, 1977 и 1983), две в Стари столици (1972 и 1973), една в рали Сливен (1977). Сред международните успехи са трите първи места в рали Гюнайдън в Истанбул (1978, 1981, 1983), първото място в тежкото рали Руска зима (1974).
През 1978 г. Илия с навигатор Калчо Хинов печели Обиколката на Средизенмо море. Ралито е през територията на 10 европейски (включително България) и африкански държави. В Марсилия българският тандем финишира първи с Лада 1300 и това е най-големият успех за марката до момента. През следващата година, Чубриков и Хинов отново участват и финишират на второ място след Ги Фреклен.
След това Илия Чубриков кара в края на кариерата си в планински европейския шампионат с Пежо 205 Т16, като печели титла в класа си. Приключва своята кариера на състезател през 1990 г.
Илия Чубриков е ненадминат в българския автомобилен спорт и ще остане в историята с това, че е: първият българин, балкански шампион; първият българин, победител в рали Златни пясъци (1971); първият победител в Обиколката на средиземно море (1978); първият българин, спечелил европейска титла в планинските изкачвания (1990); първият български пилот, участвал в рали Монте Карло; първият българин, получил официален приоритет А от ФИА.
Честит юбилей, Бачо Илия! От списание ClubS1 ти желаем дълги години да бъдеш символ на българския автомобилен и мотоциклетен спорт.