Люис Хамилтън с Мерцедес ще стартира от първа позиция в утрешната Гран при на Италия на пистата Монца. след като спечели по безапелационен начин квалификацията днес. Това е 11-тия му полпозишън за сезона, но утре до него на първа редица няма да е съотборникът му Нико Розберг, а Кими Райконен с Ферари. Финландецът вдъхнови тифозите до краен предел и направи великолепна квалификация пред очите на цялото ръководство на гиганта Крайслер Фиат и Ферари в лицето на Серджо Маркионе, Джон Елкън и останалите. Трети остана Себастиян Фетел с второто Ферари, пред Розберг. Нико имаше проблеми с двигателя си по време на третата тренировка и се наложи той да бъде сменен със стар, който бил използван в цели 6 състезания. Това обяснява и голямото му изоставане. Пети и шести са пилотите на Уилямс – Фелипе Маса и Валтери Ботас.
В последния час преди квалификацията в тима на Ред Бул трябваше да сменят повредения в третата тренировка нов двигател на Даниел Рикиардо. Започнаха монтаж на мотора му от вчера, който също е нов този уикенд и бе сменен снощи, какъвто впрочем бе и планът в тима.
Квалификацията започна, а те още работеха. Двойна смяна на двигател направи и съотборникът му Данил Квят, както и пилотът на Торо Росо Карлос Сайнц. Макс Верстапен е с една смяна на двигател за уикенда, както и колегите му от Макларън. Това означаваше, че още преди квалификацията да започне редът за стартиране в края на колоната ще се определи отново от многото наказания, а на старта ще е интересно с Ред Бул, Торо Росо и Макларън зад колите на Мейнър Маруся.
За клана Ред Бул дойде и още неприятна новина от Рено. Те обявиха на Монца, че новият им двигател D спецификация се отлага от Гран при на Русия за Гран при на САЩ!
В крайна сметка минута и половина преди края на първата част механиците на Ред Бул пуснаха Рикиардо на пистата и той записа 14-то време. Само 23 секунди преди края от бокса на Торо Росо излезе и Макс Верстапен. Време за обиколка очевидно нямаше, а и капакът над двигателя очевидно не бе закрепен добре, защото излетя и се раздроби след преминаването на колата през завоя „Гранде“.
От първия сегмент очаквано отпадаха и пилотите на Макларън и Майнър, като въпреки че Алонсо и Бътън от самото начало започнаха работа с меките гуми, нямаха шанс, както и колегите си от Мейнър. Комисарите започнаха разследване на Ериксон, който забави Хюлкенберг на Параболика.
Напред, без никакви проблеми лидерите от Мерцедес записаха най-добрите времена в първия сегмент само с по една кратка серия с по-твърдите гуми медиум, като Люис Хамилтън бе недостижим с обиколка за 1:24,251 мин, а Нико записа – първо 1:24,820 и след това 1:24,609.
Трети се нареди Кими Райконен, който заедно с Фетел ползва бяха другите двама пилоти с Медиум, но вече с нов чифт, докато всички останали пилоти вече бяха с по-мекия софт.
С чисто нови комлекти от тях започнаха и в Мерцедес втория сегмент, като в него Розберг започна с 1:24,128 мин, но Хамилтън направо излетя в космоса с 1:23,383 мин! В следващите няколко минути по-бързи от Нико се оказаха и двамата пилоти на Ферари, които взривиха трибуните, а Кими бе малко по-бърз от Фетел, въпреки, че зад задното му крило се носеше сизалова лента. В последните минута на втората част за загубилите Розберг и Фетел отново се появиха на пистата, докато Хамълтън и Кими останаха.
Фетел записа втори резултат, а Розберг подобри времето си, но бе четвърти, като зад него се подредиха Маса и Ботас, като Фелепе също подобри първия топ тур на Нико от Q2. В топ 10 зад тях влязоха още Перес, Грожан, Ериксон и Хюлкенберг. Зад него останаха Малдонадо и Насър, следвани от Сайнц, Квят и Рикиардо.
Така за голямата битка в края и утрешния ден Хамълтън и Кими запазиха по чифт нови софт повече. Данните показваха, че Маса е най-бърз в първия сегмент, Фетел във втория, а Люис в последния, където има огромна преднина от началото на уикенда.
В решителната битка в третия сегмент слънцето, което не обещаваха за днес, но то пак огря Монца, нагря асфалта до 36 градуса. Нико пръв от фаворитите направи обиколка за 1:23,942 и това време веднага бе подорено от Маса, Райконен и Фетел, а Хамилтън пак бе недостижим пред тях с 1:23,397 мин! Това време не просто бе добро от пола през миналия сезон, а бе под рекорда на Фетел от 2013 г. С моторите V8 – 1:23,755 мин!
За жалост Хюлкенберг „загуби“ отново задвижващата си система, след като направи първия си тур,който му отреди седмо място.
В решителните последни опити Райконен изпревари Фетел и зае място на първа редица до Люис, който бе малко по-бавен от първия си тур, но за него нямаше никаква заплаха. Нико поне се пребори за четвърта позиция на старта, която бе сериозно застрашена от Фелипе Меса. Бразилецът остана пети, пред Ботас, Перес, Грожан, Хюлкенберг и Ериксон.
Екипите бяха предупредени още със специално писмо от Пирели, да не понижават налягането в предните гуми под предписаните стойности. На изхода на пита данните се проверяват през телеметрията от инженерите на фирмата и нарушителите ще бъдат докладвани на ФИА, каквито са последните уговорки между всички от началото на уикенда.
FINAL PROVISIONAL QUALIFYING CLASSIFICATION – #Quali #ItalianGP #GPItalia pic.twitter.com/SdvKsCG8o3
— Formula 1 (@F1) September 5, 2015