Люис Хамилтън бе най-бърз в първата тренировка за Гран при на Италия на пистата Монца. Второ време даде Дженсън Бътън (Макларън), а трети е съотборникът на Хамилтън в Мерцедес Нико Розберг.
След като и вчера вниманието бе съсредоточено основно върху разправията между пилотите на Мерцедес заради удара им във втората обиколка в Гран при на Белгия, ще напусне ли Алонсо Ферари и подписал ли е Фетел договор с Макларън за 150 милиона долара, фокусът най-накрая се върна на пистата със светването на зеления семафор на изхода от питлейна. В тренировката караха няколко резервни пилоти: Даниел Хункандея бе във Форс Индия-та на Серхио Перес за първия половин час, Шарл Пик (Лотус), Гийдо ван дер Гарде (Заубер) и дебютиралия в официално F1 сесия Роберто Мерхи (Катерам).
Всички отбори са със специални аеропакети за Монца вследствие уникалния характер на трасето. Ферари имаха ново предно крило с допълнителни елементи, Ред Бул също бяха с различна версия на този компонент, Макларън – нови предно и задно крило и задно окачване без издутини. Мерцедес бяха със задно крило развитие на това от Спа, но с по-плитка конструкция.
През първите 15-ина минути всички направиха поне по един опознавателен тур, но се ограничиха с това. Първото записано време бе на Макс Чилтън – 1:33.435 мин. Времето оставаше облачно, температурата на въздуха бе 21 градуса, а тази на пистата – 25 градуса. DRS-ът на Даниел Рикиардо отказа да работи. В Ред Бул установиха същия проблем и при Себастиан Фетел, който е с ново шаси на Монца. Отборът прави втора такава промяна за четирикратния световен шампион.
Междувременно Кевин Магнусен стана пръв с 1:27.228 мин. Всички бяха на трасето, подобрявайки непрекъснато времената си. Половин час след началото на сесията начело бяха – отново – състезателите на Мерцедес, като Хамилтън с 1:27.064 бе по-бърз от съотборника си Розберг с едва 7 хилядни от секундата! Трето време даде Дженсън Бътън и се нареди на по-малко от стотна от секундата зад Люис.
На трасето отново настъпи спокойствие, докато екипите връщаха допълнителния комплект гуми на Пирели. Компанията достави двете най-твърди спецификации в гамата си за уикенда на домашната си Гран при – медиум и хард.
След близо четвърт час тишина Кими Райконен излезе на трасето, последван от Мерхи. Финландецът направи по-дълга серия с втория си комплект гуми, а още от началото на сесията бе с доста аеробоя по задното крило. Той бе и със сменени преди тренировката предавателни числа, като се очаква и други пилоти да го последват. Примерът за излизане на трасето обаче не бе заразителен и повечето състезатели останаха по боксовете. Нико Хюлкенберт бе в пита по-дълго от останалите, но обясни, че смяната на пода на неговия Форс Индия е рутинна и не се дължи на някаква повреда. Температурата на трасето се бе повишила вече до 27 градуса, но пилотите все още изпитваха затруднения със загряването на гумите – хард в тази тренировка. На Магнусен пък се наложи да се прибере в бокса, след като предпазната яка в колата му се разхлаби. През това време Бътън излезе пръв с 1:26.810 и стана едва третият пилот, преминал под границата от 1:27 мин след състезателите на Мерцедес. На Рикиардо му се обадиха да се прибере в бокса с предполагаем проблем в ERS системата.
В Уилямс провеждаха обичайната си програма плюс проби на последните си новости. FW36 е с нова, уникална задна част, като единствено при тях задното крило няма изобщо стойка в средата. При останалите този компонент е много тънък, но в болида на тима от Гроув липсва изцяло. Хамилтън пък се върна начело в таблицата, подобрявайки с малко над 0,6 сек времето на Бътън. Темпото на пилота на Макларън падна значително, след като продължи да работи с вече поизносени гуми.
В последните обиколки нямаше сериозни размествания в класирането. Хамилтън остана пръв, следван от Бътън, Розберг, Алонсо, Магнусен, Фетел, Райконен, Перес, Дани Квят, Хюлкенберг и т.н.