За петте си години кариера във Формула 1 Люис Хамилтън бе непрекъснато в центъра на вниманието. Ситуацията не се промени и през 2012 г. – от началото на сезона очите на всички са вперени в англичанина, търсейки отговори на цял куп въпроси. Изминалите 5 надпревари обаче се оказаха източник на още повече несигурност и отговорите изглеждат все така далечни.
Добре известно е, че договорът на пилота с Макларън изтича в края на настоящия сезон. Животът на Люис е неразривно свързан с тима от Уокинг, още откакто той е едва на 13 години. Затова и преди време пилотът заявяваше с лекота, че желанието му е да изкара цялата си кариера с отбора. Настоящият му контракт бе за пет години, а съотборникът му Дженсън Бътън пък предподписа миналия октомври за неопределен период от време (бе посочено единствено дългогодишно споразумение).
Само за 5 състезания през 2012-а обаче се натрупаха цял куп проблеми, които може да се окажат решаващи при разговорите за нов контракт. Макларън вече бяха подложени на сериозни критики за това колко пъти техни грешки провалят надпреварите и на Хамилтън, и на Бътън, а според доста наблюдатели пропуските могат да им струват дори подписа на Люис под нов договор.
В последните няколко години няма много големи размествания на пилоти в топотборите, но като че ли предстоящото лято ще е особено напрегнато от тази гледна точка. Към средата на всяка състезателна година започва така нареченият silly season, когато се тиражират безброй слухове кой къде ще кара следващия сезон. Сега предпоставките за особено нажежени дискусии са налице.
Фелипе Маса се намира под сериозно напрежение (въпреки собствените му твърдения) във Ферари. 31-годишният бразилец има само 2 точки след пет старта и се говори (отново), че може дори да не изкара годината в Маранело. Името на Хамилтън досега не бе спрягано за кокпит на Скудерията, но за сметка на това се твърди, че отношенията между него и Фернандо Алонсо са се подобрили неимоверно през последните месеци. Двамата бяха в центъра на скандалите през 2007 г., вследствие на които испанецът си тръгна от Макларън. Постепенно обаче пилотите изгладили търканията си и неназован източник твърди, че водят много оживени дискусии – особено по време на парадните обиколки преди състезание.
Подобно поведение може да има чисто психологически ефект върху тези, които го наблюдават, включително отборите. Историята на Формула 1 обаче помни редица случаи, когато са сключвани на пръв поглед невъзможни сделки в опит всички да останат доволни от крайния резултат. През 1988 г. Ален Прост (тогава двукратен световен шампион) например приветства младия Аертон Сена в Макларън, само за да бъде изтикан в периферията през втория им сезон заедно в тима. Найджъл Менсъл е със статут на пилот №1 във Ферари и се отказва от него при идването на Прост срещу няколко обещания от Скудерията – скоро се оплаква, че французинът е обърнал отбора срещу него. Нелсън Пике и Менсъл водят съвсем открита война в Уилямс през 80-те години и т.н. И всички тези примери се дават, за да не бъде отхвърляна която и да е опция в случая с Хамилтън – дори Ферари.
Друг вариант за англичанина е Мерцедес, където съдбата на Михаел Шумахер е неясна. Седемкратният световен шампион упорито повтаря, че няма да мисли върху бъдещето по време на сезона, но и неговият договор е до края на 2012 г. Освен това се смята, че дори при желание от страна на немския пилот да продължи да се състезава, то екипът може да вземе друго решение. Мерцедес познават чудесно Хамилтън, тъй като доставят двигатели на Макларън, а и заплатата му (от порядъка на 20 млн. евро) не би ги стреснала – Шумахер взима съвсем малко повече.
Дори в Ред Бул би могло да се освободи място. Там пък Марк Уебър (един от мнозината, свързвани с Ферари) е с приключващ контракт и не е ясно дали ще преподпише. Отделен въпрос е дали Хамилтън въобще би пожелал да е съотборник на Себастиан Фетел, но в случая разглеждаме възможностите за прехвърляне в различен от Макларън отбор. Ясно е само, че при една евентуална промяна Люис ще е отново в топотбор – в това отношение компромис не може да бъде допуснат.
Самият състезател вече е водил няколко пъти разговори с Мартин Уитмарш. Дискусиите им започнаха още миналата година, като Хамилтън твърди, че няма за къде да бърза. Още преди началото на сезона той все пак спомена, че ще реши въпроса с бъдещето си възможно най-бързо, за да не бъде питан стотици пъти едно и също нещо по пистите. Проблемите в екипа обаче поставят нещата в нова светлина.
В същото време мениджърският му екип, идващ от XIX Ентъртейнмънт на Саймън Фулър, все още не води никакви преговори. Най-новото попълнение там – Дидие Котон – като че ли се отразява добре на пилота, но явно работата му тепърва предстои.
По принцип най-важното нещо, което Хамилтън изисква от отбора си, е бърз и издръжлив автомобил. Той дори наведе глава и преглътна случилото се в квалификацията на пистата Каталуния, заради което загуби полпозишъна си там. Уитмарш побърза да го похвали и да изтъкне, че се е държал мъжки в една толкова сложна ситуация – получи жестока санкция не по своя вина. Пилотът обаче се готвеше за повече успехи с Макларън във Формула 1 като цяло, а досега има само една титла, спечелена във втория му сезон (2008 г.) и много продължителни битки през останалото време. През 2012-а вече хвърля максимум усилия да печели постоянно точки, защото вече смята това за най-разумния подход в борбата за короната.
В края на тази седмица предстои Гран при на Монако. Хамилтън спечели легендарната надпревара в Княжеството в шампионския си сезон и сега му се иска да повтори успеха. Но за първи път от доста време насам като че ли отборът му е поставен под по-голямо напрежение. Самият състезател се надява на чист уикенд. В противен случай наистина би могъл да преразгледа опциите си и кариерата му да продължи в нова посока. В крайна сметка колко пъти детските мечти се сбъдват изцяло и без всякакви спънки?
Проблемите
Гран при на Малайзия, 25 март
Зле позициониран първи питстоп води до забавяне от други болиди, има проблеми при боксовете.
Стартира 1-и, финишира 3-и; потенциална загула – 10 точки (спрямо 25 за победа).
Гран при на Китай, 15 април
Проблем със скоростната кутия е открит точно преди началото на уикенда. Сменена е и съответно отива 5 места назад на грида.
Стартира 7-и, финишира 3-и; потенциална загуба – 10 точки.
Гран при на Бахрейн, 22 април
Проблеми при две от спиранията му в бокса с гайки.
Стартира 2-и, финишира 8-и; потенциална загуба – 21 точки.
Гран при на Испания, 13 май
Спря на пистата на финала на Q3 по искане на тима, за да запази достатъчно гориво в колата за проверките на ФИА. Това не бе отчетено от стюардите като форсмажорни обстоятелства и бе дисквалифициран.
Стартира 24-и, финишира 8-и; потенциална загуба – 21 точки.