Пилотите във Формула 1 по принцип не обичат работата си с медиите. Отношенията им с журналистите са сложни, но като че ли никой няма толкова проблеми с представителите на средствата за масова информация, колкото Люис Хамилтън.
Още от началото на кариерата си английският пилот ту е любимец на медиите, ту негови действия биват подлагани на критика. При последния случай поведението му по време на пресконференцията в четвъртък на пистата Сузука бе разкритикувано в редица вестници и уебсайтове. Това очевидно не допадна на трикратния световен шампион. В събота следобед той се появи на пресбрифинга си, традиционно организиран от тима му Мерцедес след квалификация, за да изрази чувствата си и да заяви, че няма да отговаря на въпроси. Люис заяви, че завчера само се е забавлявал, по-неуважителното било, че историята бе публикувана по цял свят. В един от британските таблоиди пилотът дори бе наречен Snap-prat.
След напускането на Хамилтън говорител на Мерцедес отказа да коментира станалото и дали отборът ще предприеме някакви мерки спрямо него. Случката обаче предизвика още повече коментари и обсъждане на ситуацията от четвъртък!
„Статиите бяха критични, но фактите не могат да бъдат оспорвани. Хамилтън не твърди, че някой е нарушил личното му пространство, измислил си е цитат или е извадил думите му от контекста. Неговата гледна точка не бе пренебрегната: в по-голямата част от публикациите бяха включени препратки към неговото обяснение на поведението му, публикувани в Туитър.
Така че срещу какво точно протестира Хамилтън? Фактът, че има несъгласни с него? В Туитър той се подигра на други, които според него „се взимат прекалено на сериозно”. Същото важи за него самия и неспособността му да приема критика”, написа в свой анализ Кийт Колантайн от f1fanatic.co.uk.
Според Колантайн „заставането на страната на „феновете” срещу „медиите” е по-лесна победа, от който и да е негов успех на писта.”
В „Индипендънт” Джак де Менезес посочва, че Хамилтън „показва редки знаци на нестабилност. След като публично критикува отбора след Гран при на Малайзия миналия уикенд, Хамилтън изкара по-голямата от изминалата седмица в публикуване на почтителни постове към механиците си в различни социални медии.
След това бе обвинен в „неуважение” от доста журналисти на Сузука и очевидно не прие добре критиката. Последвалият отказ да говори с пресата и като се има предвид как запази спокойствие през последните два сезона, когато титлата бе заложена, повдига въпроса как се справя с напрежението сега, след като [Нико] Розберг спечели три от последните четири състезания.”
Реакцията на Кевин Ийсън от „Таймс” в Туитър гласеше: „Винаги съм знаел, че социалните медии са повече проблем, не си струва. Тази седмица го доказва. Бърни беше прав…” Това предизвика неодобрение от фенове, които го приканиха да изтрие акаунта си в Туитър.
Даниел Джонсън посочва в „Телеграф”, че „странното поведение” на Люис отново засрамва тима му Мерцедес: „Световният шампион намекна, че няма още дълго да изпълнява задълженията си към пресата, което бе още един знак, че Хамилтън има свободата да прави каквото пожелае, без да изпълнява желанията на Мерцедес. Шефът на комуникациите на екипа Брадли Лорд бе видимо изненадан, когато той започна речта си преди да си тръгне без да отговаря на въпроси. Отборът изглежда нямаше представа, че Хамилтън има намерение да наложи медийно затъмнение. Това свидетелства колко високо е напрежението в Мерцедес в момент, когато Люис изостава с 23 точки от съотборника си.”
Това не е първият случай, в който поведението на Хамилтън извън пистата е широко обсъждано в медиите. Ето няколко от предишните противоречиви ситуации.
– декември 2007 г.: Хамилтън е спрян в Северна Франция заради превишена скорост – движи се по магистрала А26 (от Кале към Раймс) със 196 км/ч близо до град Лаон при ограничение от 130 км/ч. Книжката му е отнета за месец. По същото време решава да се премести от Стивънидж (Великобритания) в Швейцария. Посочва, че не го прави заради данъците, а тъй като станал прекалено известен и имал затруднения да се движи нормално.
– Гран при на Австралия, 2009 г.: Хамилтън бе дисквалифициран, след като бе решено, че е излъгал стюардите на надпреварата за изпреварване на Ярно Трули в последните обиколки при кола за сигурност на трасето. Пилотът заяви, че е бил инструктиран от тогавашния мениджър на тима му Макларън Дейв Райън какво да каже. Райън бе уволнен от отбора, в който бе работи почти 35 години, а британската преса реагира изключително остро. Заглавието във вестник „Сън” бе: „Спортната репутация на Хамилтън се срина снощи – в името на една въшлива точка”.
– уикендът за Гран при на Австралия през 2010 г.: Хамилтън е засечен да „пали гумите” на своя Мерцедес AMG C63, след като си тръгва от пистата. Поведението му е в разрез с насочените срещу хулиганите закони на щата Виктория и е глобен с 288 паунда.
– Гран при на Монако, 2011 г.: След няколко посещения при стюардите в първите състезания от сезона, Хамилтън се озовава отново при тях и в Монте Карло след инциденти с Фелипе Маса и Пастор Малдонадо. След надпреварата на въпрос защо е викан при стюардите пет пъти за шест състезания той отговори: „Може би защото съм черен, не знам. Али Джи това би казал…”. Пресата не е особено любезна към Хамилтън по онова време.
– Гран при на Белгия, 2012 г.: Хамилтън публикува в Туитър снимка на телеметрични данни, сравняващи негова и на съотборника му Дженсън Бътън обиколки в опит да покаже, че задното му крило (различно от това на Бътън) му коства време на правите. От Макларън поискаха да изтрие поста.
– грешка в квалификацията за Гран при на Великобритания през 2014 г. е критикувана изключително остро от медиите. След това Хамилтън печели състезанието.
– ноември 2015 г.: Хамилтън печели третата си световна титла още в САЩ и седмица и половина по-късно катастрофира в Монте Карло със своето Пагани Зонда за 1,5 милиона паунда. Проверката не показва употреба на алкохол. При пристигането си за Гран при на Бразилия Хамилтън обяснява, че инцидентът бил причинен от липса на сън, тъй като „празнувал сериозно”.
– дни преди Гран при на Австралия през тази година Хамилтън бе разследван от новозеландската полиция заради негов запис, направен докато кара мотор Харли Дейвидсън. Законите в страната забраняват използване на мобилен телефон при каране. Отново в Нова Зеландия Люис изрази огромно недоволство от служителите в казино, но впоследствие изтри туита си.
– пак през тази година пилотът бе критикуван и от ПЕТА, след като публикува свои снимки с бял тигър. От организацията коментираха, че подобни кадри са възможни единствено, ако животното е упоено и че използването му за такива цели е ужасно.